AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.050

Styrservo på e28 råmar som en galen ko!

Di
5
DieKuche
528i -85
Har nyligen köpt en bättre begagnad 528i -85 som gått 24 000 mil. Säljaren bytte oljan till styrservon för ca 2 månader sedan och nu råmar den som en galen kossa! Särskilt när bilen är kall, då räcker det att vrida ratten väldigt lite men även när bilen blivit varm råmar den när ratten vridits mer än drygt 3/4-1 varv. Servoeffekten är kvar och det hugger inte eller rycker, den bara väsnas. Har hört talas om nått filter, hur byter man det?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vad hällde säljaren i för olja?
En fråga till:Visst har du kollat att oljenivån i servobehållaren är rätt?

Jag har alltid kört med Castrol LHM i behållaren i mina E28:or och det funkar kanon.Stod dock på Castrol burken att man INTE skulle hälla i denna olja i servoburkar som är målad svarta??(min är iaf ljusgrön).

Denna rekommendation att hälla i Castrol LHM fick jag för länge sedan av en BMW mek.Egentligen är den en olja specifikt för Citroen...

Mvh Janne.

det ska vara dexron 3 olja i din styrservo, kan tänkas att han har hällt i fel olja, den finns i de flesta biltillbehörs firmorna.

Jeppe J.
BMW E28 registret #240
Letar efter fram och bakspoiler till E28.!! helst M-paketet, köper även komplett! gärna vitt!!
Det kan även vara en överströmnings ventil som har kloggat igen. Om remmar börjar bli slappa kan det ochså låta från servon.

:)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara luft i systemet!

Mvh
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Jag har en 528i-86. I mitt motorrum på vänster fjäderbens"kulle" sitter en stor dekal
Återfyll endast med LHM olja.
I min instruktionsbok som är tryckt 85 står det för 528
Godkända oljesorter för styr och bromshydraulik:
Castrol LHM.
Detta tycker jag talar ett tydligt språk.
Dock ett problem LHM olja är enligt påskrift på flaskan ej blandbar med andra servooljer.
LHM olja är grön det är väl ingen annan servoolja?
Styrservon äs självluftande skall räcka med att vrida ratten till fulla utslg några gånger.
Hoppas att detta kan hjälpa dig
mvh

BLJ
An
25
Annermalm
530iA touring-93
kolla filtret som siter i botten på behållaren,jag hade samma problem på en 528 83 och det var filtret som hade svält så oljan inte kunde rinna fritt till pumpen.
Mvh Annermalm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.