AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.109

min 850 går på 6cylindrar!??

klas nelson
någon som vet vad som är fel när min 850 ibland bara går på 6 cylindrar? oftast när den blir varm!

///M ax
Det kan vara så att elektroniken har börjat strula för dig.. Du har juh 2 olika boxar.. En till höger sida och en till vänster...
En av bensinpumparna kan vara på gång.
Dom har en förmåga att vilja sluta funger runt
18000 - 20000 mil
Jag skulle gissa på att det är dax att kolla upp rotor samt fördelarlock. Det berör alla cylindrar och särkilt om det kommer när den blir varm.

//Per

Per 750 1988 E32
klas nelson
tack för tipsen.. skall kolla detta..fler tips?

Kricke
En Otto motor behöver 3 fundamentala saker för att gå.
1. Luft
2. Bensin
3. Gnista
Bara att eliminera sak efter sak. Börja förslagsvis med luft enklast att kolla, kolla filtret.
Sen kan du gå över alla tändkablar med t.e.x tändlampa modell stroboskop. Eller flinta metoden ryck tändkabel och se om motorn ändrar gång. Ingen förändring ingen gnista där.
Slutligen om du har el på alla burkar.
Kolla sprutet, täppta spridare o.s.v
Löcka till
Krille
betriebsanleitung
lyser eml lampan när det inträffar?
klas nelson
tack krille för tipsen och nej ingen lampa lyser..
gnista finns luftfilter ok och bensin verkar funka..
mvh..

klas nelson
ursäkta jag menar givetvis kricke

"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Har hört att dom har tre styrenheter en för vardera cylinder rad och en som synkar dom andra. Om det skulle strula kan motorn gå på en cylinder rad.

Mvh "Starre"
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Troligtvis Taxi i Berlin!

/Andy EPA Duett-62, Sirocco GTI-77, Volvo 142-74, Celica GT FOUR-88, Celica GT FOUR-89, 525tds-92, 325tds-94, 328i-96, nästa bil E46.
St
5
Stephan A
850iA -91
Hej Klas!
Jag har också en Bmw850 som bara vill gå på 6 cyl, den startar dock på alla 12 när tempmätaren kommer över det blåa stecket och närmar sig mitten. Jag har samma problem som du, ingen EML lampa lyser och den ger inte
några felkoder i BMW's dator. Här kommer några saker som jag har gjort för att komma på felet, du kan ju se om det är något som du inte gjort, har du eller någon annan något tips till mig hur jag ska komma tillrätta med min 12:a så skulle jag bli tacksam.

Jag har skiftat kaplarna till styrboxarna, skiftat luftmängdsmätarna, kollat så att gaspjällsmotorerna funkar, kollat gnista (ok), bytat alla temgivarana (5 st),skiftat lambasonderna, skiftat EML-boxen med en annan 850.
Hoppas du har större framgång än jag hade!!!
Mvh
Stephan
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Hej

Det här förslaget låter kanske lite malplacerat men jag vill bara kolla med er så att jag inte sitter och håller på information som ni hade. Ska inte 850:n slå av sex cylindrar ibland för att spara bensin vid exempelvis landsvägskörning? Jag tänkte att motorn kanske lurar sig själv och tror att den ska gå på 6 cyl. jämt. Det är bara ett förslag alltså. Döda mig inte om jag kom med en korkad idé nu. ;)

//Kalle
528i -86
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
"...information som ni inte hade." skulle det stå.

//Kalle
528i -86
er
19
erikwa
BMW M5 -99
BMWs V12:a stänger inte av 6 cylidrar för att spara bensin. Det är jag 99% säker på. Vissa Mercedez V12:or gör dock det.

Den BMW 850 jag har krånglar när stått still ett tag, runt minst 20 timmar på vintern. Då måste jag värma upp den genom att låta den gå i EML/Limp home mode någon minut, sänga av den och sen starta igen, då brukar det fungera. På sommaren - Inga problem.

En fel dom ska vara vanligt på V12:orna är motorerna som sköter insugsspjällen. De har varsin elektrisk potentiometer som läser av det läge de står i. Det kan komma oxid på dom eller så kan de vara slitna. Det pratas om det problemet på bimmer.org.

Det finns en procedur som ska synkronisera de båda motorhalvorna. Kallas Cost Down. Om jag kommer ihåg korrekt:
Lägg i ettan och kör på 5000 rpm i 5-10 sekunder, släpp gasen och låt bilen sakta ner till stopp (tryck broms i slutet om automat). Gör detta två gånger till. Efter tredje gången så stå still och puttra på tomgång i 5 minuter. Efter detta ska synkningen vara bättre och det ska gå mjukare och finare.

Jag tar dock inget ansvar för om din motor går sönder efter ovanstående procedur eller om det alls fungerar.
Zobbe
En fråga bara,,, hur vet du att den bara går på bara just sex cylindrar? Jag menar om du nu inte får några felmeddelanden...
pjotor
Jag håller med 750kungen, tror starkt på fördelare, rotor.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag vet en som hade liknande problem med sin förra 750-92. Den gick bara på 6 när den var kall. Detta inträffade dock bara ibland. Han är själv en duktig mekare, men detta klarade han inte av. Han var iväg med den till BMW i Gävle ett flertal gånger, men dom hittade inte felet. Man bytte en hel del grejor, men inget verkade hjälpa. Tillslut så hittade dom faktiskt felet. Jag kommer inte ihåg vad det var, men jag ska fråga honom nästa gång jag träffar han. Jag tror att dom hade bytt grejor för över 10.000:- innan dom fan det värkliga felet.
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Gå in på bimmer.org och sök i arkivet (7 och 8 serie listan)
V1
18
V12!!!
850ia -91
Om den bara går på 6 cylindrar, dricker den bara hälften så mycket soppa då? Skämt åtsido, det här med elektroniken kan vara rätt så frustrerande. Min ABS-ASC elektronikbox gick sönder medan bilen stod parkerad i garage under några veckor förra vintern. Kostade endast ca 8000;-(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.