AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.990

Hur får man värme i sin bil?

Sida 2 av 3
Var sitter den där enarmade termosaten?
X.
Samma problem här, det kommer varmluft vid rutan/fötterna men inte vid instrumentpanelen... Ska det vara så, eller är det någon här som INTE är drabbad av detta "fel"?
X.
Heh... Det här är nästan riktigt pinsamt... Till er andra som hade samma problem kan jag bara säga att det finns ett separat värmereglage till utblåsen ovanför stereon. I mitt fall var det inställt på kyla så därför kom det bara kalluft därifrån medan det kom varmluft vid fönstret/fötterna enligt inställningen på de "vanliga" värmereglagen.

Kan ju vara värt att kolla så att ni inte åker omkring och fryser i onödan... Tur jag upptäckte det innan vintern börjar på allvar :-)
Aha, intressant...jag har problemet att jag inte kan få kalluft på rutan eller fötterna, endast i utblåsen ovanför stereon...Detta var mycket jobbigt i somras när jag körde i regnväder och imma bildades på framrutan och det bara gick att fläska på med värme!!
Jävligt svettigt blev det.... Men kan det vara så att jag inte förstått hur reglagen fungerar? Jag har bara hittat ett enda reglage för värme och kyla...finns det flera i E36:an? (320 -93:a)
Aldric
På min finns det ett ganska distinkt blått fält på vredet för luftutsläpp vilket väl torde betyda att det kommer ingen varmluft den vägen vad man än gör. Upp mot rutan och ner mot fötterna kan jag själv styra temperaturen med det vanliga vredet.

Funkar bra tycker jag, tycker inte om att få varmluft i ansiktet och dom dagarna det behövs värme är det ju på rutan det behövs mest ändå.
An
291
Antiloop
E38 728iA
forcefeedback: Termostaten sitter i ett litet "hus" bakom kylaren, ganska högt upp. Följ kylslangarna så ska du kunna hitta det. Lite pilligt att få av, men med lite tålamod går det.

Verkar vara ett vanligt problem på e36, själv fryser jag som fan i min bil...

BMWCS #04759
BMWCS Syd
KAK
azkikr
Jag har samma problem, värmen kommer ut på framrutan o igenom de små utblåsen längst upp på instrumentbrädan, får en c:a 1 dm stor avfrostad yta på sidorutan! Hjälper ju till jättemycket, verkligen! Det kommer kallluft ur de utblåsen på sidan som går att ställa vinkel på, man skulle ju önska att de hade dragit värmen dit istället... nån som löst problemet? med omdragningar o så? Funderar på att leda om lite slangar men det blir till våren , eller när man kommer över ett varmgarage

Fri fart!
Men håll topphastighetsbegränsningen!
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Efter att ha läst en del inlägg så undrar jag om ni duschar i kallvatten också? Ett första steg för er som inte verkar förstå hur man får värme är väl att läsa instruktionsboken som borde finnas till bilen! På E-36 finns ju bara ett vred att hålla reda på, enkelt! BMW har en finess som gör att det går att mixa lufttemperaturen som blåser mot föraren och frampassageraren separat från de andra utblåsen. Tanken är att man kan ha varm luft till att tina tårna och vindrutan samtidigt som det kommer lite svalare luft (efter behag) till skallen så att man inte blir dåsig!

Mvh, Steaman

Renstark
Har nästan samma problem,
Jag får ingen värme på fötterna på förarsidan
Det har varit jävligt jobbigt eftersom jag har varit till fjälls 2ggr denna vecka i -30 och tjocksockarna glömde jag

Vad kan det vara för fel och är det jobbigt att åtgärda?
Just nu e de meningslöst att försöka få värme i bilen. När vi hade -22grader här så tog det 1,5h tills man fick upp lite värme, sen när man körde lite så sjönk värmen i motorn och så kom de bara kall luft för de!

Trött på dålig värme i BMW nu!

Är nya BMW bilar bättre eller e de samma som de från typ -96...
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
X:
jag är inte helt på det klara med hur den inställningen ska göras?
JAG VILL HA VÄRME I IINSTRUMENTPANELEN!!!
morr....

Automat är bekvämt
styrman1: tror x menar ratten vid blåset uppe ovanför stereon. den kan man ju antingen ha på blått eller rött. och du ska ha den på rött för att få varmt.

och får du inte varmt ändå så kolla termostaten. min pajade i m3an... fast det brukar ju iofs märkas på motortempen också då. min lämnade knappt det blåa fast jag kört flera mil..

/Johan
[CUL8ER]
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Johan99:
Kan inte påminna mig någon ratt däruppe...
Får lubba ner till igloon och kolla.

Automat är bekvämt
bi
8
bit
328i -98
Igloo BMW

Körde upp från Skåne(-6) till Stockholm(-22) idag och höll på att frysa ihjäl i bilen trots att jag hade tempraturen på högsta. Kallt, kallt blåste det, jackan på. Visst blir luften något varmare om man sänker fläktflödet men tempraturen i bilen stiger knappast.

Sålde precis min SAAB 9-5 och fick en smärre chock då jag märkte att det inte gick att få upp nån värme i den fina 328i -98 som jag precis inhandlat.

Denna termostat som folk pratar om, vad kostar ett byte på sådan? Samt, någon som vet hur man byter ett kupefilter till en E46. Bilen är svensksåld och jag såg föga någon tröst i det sk "Kaltlandausfuerung" paketet ;)

// biten
bit: Vet inte riktigt vad det kostar med en termostat men det är inte så dyrt. Men det borde ju inte vara den om vattentempen va normal? Som sagt, när den pajat på min som lämnade knappt pilen blått...

/Johan
[CUL8ER]
styrman1: Är iofs inte säker på att de utan ac har en sån... har du ac?

/Johan
[CUL8ER]
Jag har kört i -30 - -35grader senaste veckorna och kan inte klaga på värmen, iallafall inte efter termostatbytet..

klart att det tar nån mil innan man kan ta av sig jackan men sen räcker det med fläkten på 1 och värmen på 1/2..

ps, det ska komma kallluft ur instrumentpanelen, det är bara på nyare modeller som man har ett extra vred för temperaturen ur mittutblåset..

Nyare? Min va en 93a och den hade det...

/Johan
[CUL8ER]
^LS^
Ni som har importbilar kanske borde investera i
att kolla termostat och en gammal hederlig
pappkartongbit att täcka kylaren med.

styrman1:
Jag har heller ingen extra ratt för värme på min bil.
Men däremot kommer värme endast i sido/mitt-ventilationen
när värmereglaget står på max. De är nog tänkt som
friskluftsintag eller nåt.

= - - - - - - - - - - - - =
Fullgasväxling, javisst!
= - - - - - - - - - - - - =
X.
Det verkar bara vara vissa bilar (med AC/klima?) som har det extra temperaturvredet. I vilket fall som helst så har jag inga problem alls med att få upp värmen i bilen, trots -25 grader. Efter att jag åkt ett par km så börjar det komma varmluft och efter typ en mil blir det rena bastun om man drar på för fullt. Så ni som vrider reglagen till max och ändå inte får någon värme måste ha råkat ut för nåt fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.