|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har alltid haft kall bil med dålig värme. Varför? Varför får man ingen värme i BMW? Varför e fläkten på min BMW så klen? Jag har på max av allt och ändå så e de så klent! Är BMW kanske inte byggda för vårt klimat. Hade en Volvo 850 förut. Den blåste ju som bara den och man blev nästan grillad i kupen av värmen som den utvecklade... Tips & tricks hur man får värme? Häls. calle | |
| import? | |
packe325 |
du jag tycker också att det e dålig värme i fläkten vet ej vad man ska göra för att fixa det .obs jag har inte import ///M |
|
Ska inte bero på import. Hade rejält med värme (bättre än i Volvo V40 och Mazda 626 i alla fall) i min importerade 325 -92. Kollat så det inte är någon skit i luftkanalerna eller liknande? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla kupefiltren om du har sådana, har du inte bytt dom regelbundet så kan de vara igensatta och ge dålig genomströmmning=taskig fläkt +värme MVH Hasso |
| Kan ibland bero på import då en hel del bilar i södra Europa inte har utrustningskod 842 dvs "Kaltlandausfuerung" med ett större värmepaket osv.Kontrollera därför att bilen har denna utrustning (standard på alla "svenska bilar")vid import. | |
|
Hassos teori är nog mest trolig! De filtrena blir extremt igensatta om de inte byts regelbundet! En liten anekdot: På min fars jobb leasade man Opel Astra. Han körde en sådan och klagade över att rutorna immade igen. Jag frågade när den servats sist. Han kollade serviceboken och såg att den varit inne på stor service veckan innan hos auktoriserad verkstad (bilfirman som leasade ut bilarna). Jag letade då upp kupéfiltret och såg att det inte varit bytt på väldigt länge (man skulle nog kunnat odla potatis i skiten som var i det!). Slet ut det och vips fick man bort imman på rutorna! Dagen efter svängde farsan förbi verkstaden och visade filtret, de bytte ut det utan att protestera alt för mycket, med en hälsosam röd ton i ansiktet! :o))) Att en bil har servats på en auktoriserad verkstad är tyvärr ingen garanti för att dessa filter alltid har bytts. Framförallt inte då E36:ans kupéfilter sitter lite krångligt till. Mvh |
|
|
Var sitter filtret egentligen! Måste man typ ta bort hela instrumentbrädan eller e de från motorrums sidan man går in o byter? Skall denna vecka åka till verkstad och byta diverse saker.. Bromsarna, handbroms, automatoljan, bakaxelolja m.m. Tänkte i samma veva försöka få dom att kolla över värmepaketet, annars får man gå o inhandla en eskimo dräkt! |
|
|
Länk Mvh |
|
|
Har inte riktigt förstått, finns detta filter i ALLA e36:or eller bara de med AC? Många säger att det bara finns i bilar med AC, lika många säger att det finns i bilar utan också.. Jag har ett filter hemma, men jag har ingen AC... orkar fan inte skruva upp allt bara för att inse att min bil INTE har det filtret :) |
|
M-Mag |
Jag har en importbil som jag köpte i somras, upptäckte igår kväll att värmen att värmen har dålig fräs. Det verkar även som motortempraturen påverkas ovanligt mycket då jag vrider på värmen, beror tydligen på termostatet, finns det sommar och vinter termotsat? Isåfall var sitter det på 318i -92? Vänligen Magnus "Din Toyota är inte fantastisk" |
|
SunKi: Det tar typ 10 minuter att plocka ur filtret, kan det väl vara värt för att eventuellt få upptäcka att där sitter ett igensatt kupéfilter och få byta det mot ett nytt fräscht. :D |
|
|
Sitter filtret på samma ställe på e30/e36?? Jag har en 318is -90 e30. Misstänker starkt att det inte sitter nåt filter där just nu iaf eftersom det blåser in lite löv och snö då o då :) "Skillnaden på pojkar o män är priset på leksakerna" |
|
|
Du lär inte ha något kupéfilter i E30:n... /Kristian ------------------------------ Länk |
|
|
Så var filtret bytt! tog nog en halvtimma! Till bilar med AC så e de oftast ett avlångt fyrkantigt och de som inte har AC så e de ett runt filter. Obs! Motorstorleken har kanske en viss betydelse oxå, till 328 e de så iaf.. Nu blåser de rejält iaf i bilen. Har inte testat värmen ännu! Skall bli kul. Men finns de nåt sommar och vinter att ställa om, knapp typ eller annat? Termostaten, vart finns den, kostar vadå? Tjing |
|
|
tjenare alla BMW ägare!!! jag har en 325-91 importare om det har någon betydelse men jag hade mycket dålig värme i motor när jag vred på det varmaste,mätaren vandrade ganska mycke upp och ner.så jag tänkte att det måste vara termostaten,jag öppnade termostat huset och där satt det ingen termostat så det var ju det som var felet,nu fungerar det som aldrig förr.det ska vara en 80 graders termostat och komihåg att köpa packningen också... |
|
plimpe |
kan det vara filtret om man inte får någon värme ur kupe fläktarna men de på rutan fläskar på riktigt varmt? |
| Var sitter termostaten?? | |
|
Min ger bara värme när man blåser på rutan eller fötterna. Annars kal luft. misstänker att det ska vara så? Automat är bekvämt |
|
|
har oxå erfarenhet av att dte bara kommer varmluft ur utblåsen vid rutan... defrostern... ska de va så? /Jonas |
|
|
Har samma problem.. kommer bara värme på rutan... Vad är fel!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.