AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.774

Bytt ut runflatsen - nytt problem med däckljud?

Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Aldrig får man sluta fred med biljäveln...

Bytte till slut ut mina Conti sportcontact 3 runflats. Jag led av buller, alltför hård gång och dåligt våtgrepp. Ersättarna blev Michelin primacy 3. Dimensionen är 245/45R18.

Vi hann också halvvägs med en 4-hjulinställning, cambern bak justerades något, men jag hamnade i tidsnöd och fick avbryta halvvägs.

Tyvärr blev jag inte helt nöjd med resultatet.
Bullret från runflatsen har försvunnit, men ersatts av ett subtilt, men för ett känsligt bilöra tydligt brummande ljud. Det uppstår från ca 40km/h och är i princip konstant uppåt i farterna.
Möjligen låter det högre när det går fortare, men det är samma ljud, dvs ingen "tonartsförändring" eller annan förändring i ljudkaraktären. Vad jag kan bedöma låter det i hela bilen, dvs varken från fram, bak eller sidan.

Jag kan inte heller märka någon skillnad när jag svänger. Detta gör att jag instinktivt vill utesluta hjullager och därmed (?) dra slutsatsen att däcken är boven.Däckkillarna gissade på hjullager när vi diskuterade saken i telefon - att tystare däck nu leder till att jag hör defekta hjullagerljud bättre jämfört med tidigare då runflatsen överröstade ljudet.

Jag ska hälsa på i däckverkstaden inom kort, men det här brummande ljudet får mig eventuellt att vilja lämna tillbaka däcken, om det går.

Frågor:
Primacy 3 ska väl ffs vara tystare än ett par relativt gamla runflats!?
Någon som vågar sig på en gissning på en alternativ ljudbov?

Positiva effekter av däckbytet finns lyckligtvis också.

- Bilen är len som en barnstjärt att köra nu. Däcken sväljer alla de minsta ojämnheterna i vägen utan att bli svampig och sladdrig.

-Vid rapp slalomkörning, i säg 50 km/h, kan man känna att däcksidorna inte är lika styva, men fjädringen har ändå inga problem med att kommunicera bra och fasta köregenskaper till förarstolen.

- Överlag känns bilen mer premium att åka i. Den glider, nästan svävar, fram när man cruisar.

- Ett irriterande vibrerande ljud från mugghållarluckan har försvunnit, vilket är en bonus för min mentala hälsa.

- Bilen spårar mindre. Varför förstår jag inte riktigt.

-

Transocean
Ett klokt val av dig å kasta RFT! Sen borde du kanske fortsätta med hjulinställningen...

Michelin gör bra däck men om dom är så tysta tvivlar jag på, Michelin på Cittran var i alla fall bullriga. Bytte till Barum Bravuris 2 och det blev tyst. Kör nu Bravuris 2 på BMW:n och det är tyst även där trots 255/35/18 bak
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Jag köpte min 520 da för ca 600 mil sedan. Det tog inte många km innan jag åkte till den lokala däckverkstaden och bad dom beställa hem 4 nya riktigt bra Michelin däck (icke RFT) Det blev just Primacy 3 (225/55-17 101W) RFT har vi fått för våra synders skull...
Jag kan inte påstå att det blev ett sämre brummande ljud från dessa däcken utan att bilen blev tyst och faktiskt går att hålla kursstabil utan att krampa om ratten.

Jag kan tänka mig att det brummande du hör är något ljud som tidigare överröstades utav de gamla däcken. Hjullager alt transmissionsljud.

// Jonas

Transocean
Hjullager/vxl-låda på en 2014? Nää...
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Kort uppdatering:
Däckkillen hörde ljudet direkt och gissade på däcken. Vi bytte därför till nya Michelin pilot sport. Ljudet kvarstår, men blev möööjligen lite svagare. Blir återbesök imorgon.

Modstulen. Överväger att sätta på runflatsen igen, frågan är hur jag felsöker vidare. Som senaste talaren sa har jag också svårt att se hur transmission och hjullager ska vara så slitna på en MY14 med 3000 mil. Ljudet är där även när bilen coastar - borde väl utesluta transmissionen?

Transocean
Du skrev 4-hjulinställning med ändrade cambervinklar bak som du sedan avbröt? Hint hint?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör klart hjulinställningen innan du fortsätter att byta däck i oändlighet....fel vinklar kan ge mycket vägljud!

Kolla också att alla bromsar går helt fritt, det räcker att någon broms ligger an liiiite för att det skall bli ljud.

Sedan är Michelin Primacy-däcken inte de tystaste på marknaden, men de brukar vara väldigt komfortabla och ha lång livslängd.

Jag la på PS4 på E39:an och den blev lite tystare än med SC3-däcken som låg på (ca 3mm kvar) men man får väl räkna med lite däckljud när däcken är 235mm breda och är i 45-profil samt av typen "sportdäck"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.