AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.243

BMW E24 635CSI -86 Dör på tomgång

Sida 1 av 2
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej,

Tacksam för råd o tips!

Startade bilen i morse o kände att den startade lite konstigt, lite kraftlöst, pumpade upp varven för att öka trycket och den verkade stabil. När jag väl hamnade i trafik upptäckte jag att den inte kunde behålla jämn tomgång. Jag hjälpte den på traven genom att gasa så att bilen bibehöll över 1000 rpm. På så sätt kunde jag ta mig ända fram till jobbet, vilket inte va lätt då den är automat. Efter jobbet var den svårstartad men gick igång. Nu tappar den rpm direkt på tomgång. Jag ser att bilen kämpar för att behålla rätt tomgångsvarv ca 750 rpm men klarar inte och går nästan ner till noll, sen hastigt upp igen för att sedan dö. Efter omstart fick jag hålla gasen jämt precis lver 1000 rpm och då går bilen som den ska och jag kan köra. Inga hack, kickdown funkar som den ska men så fort jag släpper gasen och den kommer ner på vilopuls så börjar samma visa igen, först tvekar den, sen sjunker varven och den dör.
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Det kan vara väldigt många olika orsaker.

Små fel blir ofta värre på låg last / tomgång.

Kolla fördelare / rotor.

Tjuvluft runt denna bälgen, inkl. slangen till ventilkåpan.

Länk

Har du en sådan här tomgångs motor ?

Länk

Då skulle jag kontrollera att den löper lätt och inte kan kärva fast i ändlägena.

Samt när man ändå letar, kontollera att även den fjädrande klaffen i LMM löper lätt och friktionsfritt.

Länk

Kontrollera även kablarna till tempgivarna på motorn, vid termostat huset.

Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Ok, tack för svar, ska kolla o rengöra. Du musstänker inte bensin flödet/trycket?
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Som du beskrev problemen, verkade det som att bilen går riktigt på belastning.

Så jag tror inte problemet sitter där, dessutom är det slabbigt och besvärligt att kontrollera, så kan man slippa blir alla gladare :)

När du kollar på rotor / fördelare kan du passa på att titta på tändstiften.
Så att de inte skiljer radikalt i utseende mellan cylindrarna.

/ Daniel
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej igen,

Felsökningen tar lite tid då jag endast har tid att jobba med bilen på helgerna. Hoppas att jag har fått till det rätt nu med alla länkar.

Jag har fortfarande inte hittat felet och kan säga att bilen går värre nu. När detta hände så kände jag att motorn hackade till i början men den gick fortfarande på tomgång, sedan blev det snabbt mycket värre och dog så fort varvtalen kom ner på vilopulsen. Nu startar den väldigt segt dessutom.

Även när jag försöker hålla liv i den så känner jag hur den tvekar hickar och har sig. Den mår verkligen inte bra.

Gjort hittills:

- Skruvat bort fördelarlock och rotor. Gjort rent och slipat kontakt piggarna i fördelarlocket, köpt en ny rotor då den såg lite sliten ut.

- Skruvat bort bäljen och hela insugsteget för att kolla efter sprickor och tjuvluft. Allting ser OK ut, kunde inte se några hål eller prickor alls.

- Skruvat ut tändstiften för inspektion. Här vart jag lite orolig, de ser olika ut. De två första såg oljiga ut dvs, olja på själva gängorna? De två mittersta helt torra och de två sista såg blöta ut, såg mer ut som bensindränkta än oljiga? Vet inte om detta är skälet till mitt problem eller om jag har hittat ett nytt problem.

Första och andra tändstiftet:
[IMG]Länk

Andra och tredje:

[IMG]Länk

Femte och sjätte:

[IMG]Länk

- Motorn håller inte helt tätt, det läcker lite olja här och var såg jag igår. Detta är dock inget nytt, såg att jag lämnade lite olje/vätska på marken under motorn tidigare också. Kan detta ha förvärrats nu så att det blir sådana fel? Oljetråget är väldigt oljigt under bilen, även delar av växellådan (automat) speciellt vid anslutning på baksidan av växellådan. Känns väldigt oroväckande tycker jag. Det konstigaste var att jag hittade ganska mycket spill just på denna plats, se nedan bild, förstår inte var oljan kan ha kommit ifrån??

[IMG]Länk

Jag ska kolla temp senson och återkomma med svar.

Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hmm fula länka men de verkar funka....

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Du kan iaf prova att rengöra alla kontakter som du ser, dels på termostathuset dels på insugsstaget men någon lämplig kontaktspray..
Jag hade mystiska stopp emellanåt på min fd M535i med motronicmotorn som du har och i mitt fall var det ärgade stift i någon av kontakterna jag rengjorde..

Iofs så är nytt fördelarlock + rotor en av de grejor som också kan vara fel på...men men.
Min erfarenhet är att om du inte vet när dessa prylar är bytta så byt nu...Håller ca 8-1000mil i bästa fall, sedan hjälper inte rengöring heller är iaf min egen erf.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Edit:
8000-10000 mil menade jag!

Mvh Janne
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Även lmm kan vara defekt..

Mvh Janne.
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Läcker motorn olja på baksidan mot torped väggen ?

Då kan det vara locket till kamaxeln som läcker.
Du kan se det med en spegel, och det går att lossa och byta packningen på plats.
Men det är väldigt trångt !

Väldigt svårt att sia om felen i övrigt.
Det kan var någon tempgivare eller LMM.

Luktade tändstiften bensin ?

Om du ska kontrollera bränsletrycket.

Man får lossa den bakre matningen till Fuelrailen, och montera T-Stycke ihop med en manometer, så det behövs lite prylar till detta.

Med motorn avstängd ska du ha 3,0 Bar
Om motorn går kommer trycket vara lägre, men rycker du ut vakuum slangen på bränsletrycks regulatorn kommer det hamna på 3,0 bar.
(När allt fungerar)

/ Daniel
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Tack för svar Daniel-635!

Två första tändstiften hade olja på gängorna, 3 & 4 helt torra och 5 6 hade nog bensin på gängorna.

Om jag har läckage från stället du beskriver, kan detta vara anledningen till mina problem?

Ska till garaget imorn och fortsätta felsökningen. Tänkte även bygla bränsle relät för att se om den strular,
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Ok lite uppdatering.

Problemen fortfaranda inte löst.

Lite mer iaktagelser. Bilen är väldigt svårstartad när den är kall, höll på att ge upp idag. Till slut fick jag igång den och höll 1200 varv för att den inte skulle dö. Den startade nog inte på alla cylindrar först, efter ett tag kom den igång på alla men tvekade, hackade som i cykler. Om jag släppte gasen dog den direkt. Efter den hade blivit varm gick den bättre, fortfarande kunde jag känna och höra de cykliska hacken me de var mindre. Den kunde tom gå på egen maskin ca 10-15 sek på tomgång innan den dog. Det går något lättare att starta den varm.

Jag har mätt motståndet på cts:

Kall ca 2,3k ohm
Varm ca 250 ohm

Testade att bygla både main och fuel relay utan skillnad.

Tacksam för fler förslag.
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Har du fräsch soppa i tanken?
När jag hade gammal soppa (20l drygt ett år gammal bensin) i min 850 uppförde den sig på liknande sätt.
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Jo, jag har kört med bilen hela sommaren.
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Har du kollat tomgångsmotorn som Daniel tipsar om ?

Jag hade tomgångsproblem på min E34 540, tomgångs motorn hade kärvat ihop av sot o avlagringar. Har du den lös i handen skall den vridbara trotteln inuti kunna slå mellan ändlägena bara genom att vicka lätt på motorn.

Min fick jag ordning på genom att spraya 5-56 o torka med topz på den sotiga trotteln. Motorn blev helt normal efter denna "operation".

En länk till hur det kanske ser ut på din motor, detalj #3 : Länk

/Stefan
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej,

Jag har tagit loss den och rengjort. Den är fortfarande inte riktigt så smidig och rörlig som du beskriver att den ska vara men jag borde ha märkt någon skillnad tycker jag?
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Vatten temp sensorn kan jag inte bekräfta här och nu, men det ser ju rimligt ut.
Ditt oljeläckage tror jag inte orsakar något elfel, eller annat som stör motorn.
Tomgångs motorn tror jag också vi an utesluta, det orsakar inte så kraftiga start problem.

Frågan är om motorn får för mycket eller för lite bränsle.
Och om problemet gäller alla cylindrar ?

Svarar den på gaspådrag, eller vill den dö ?
Ryker den svart ?

Precis när man startar / startat motorn kan man känna på grenrören.
Och på så vis avgöra om det är tydlig skillnad mellan cylindrarna.

Svårt under luftrenaren, men det kanske går att starta utan, och ha LMM hängande i bälgen bara.

Går förresten klaffen i LMM lätt och kärvar ej i huset ?

Jag har själv råkat ut för att LMM klaffen fick skräp på sig och skar i huset så den kärvade, vilket orsakade väldigt fel bränsle blandningar på låga laster.

/ Daniel
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej Daniel-635,

LMM har jag också kollat och klaffen rör sig smidigt och obehindrat.

Jag verkar ha två problem, eller om de är kopplade till varandra. Dels att den är väldigt svårstartad nu, batteriet har dött flera gånger jag får koppla på startkablar till min andra bil för att fortsätta felsökningen. Det andra att den inte håller tomgången. När jag tänker efter har jag alltid tyckt att motorn hade cykliska "hack" men jag har läst mig fram till att dessa bilar aldrig är helt stabila på tomgång som nyare bilar. Bilen dör vid dessa hack nu. När bilen är kall och jag lyckas starta den så måste jag gasa på ganska mycket för att den inte ska dö på dessa hack. När tempen har kommit upp något blir hacken något mindre och jag behöver inte gasa så mkt, men vid tomgång så dör den. Mellan hacken så går bilen och tomgången bra. Hacken har kanske 3-5 sek intervall.

Jag har också funderat på om bränslesystemet kärvar. På åtminstone en bränslespridare är det läkage.

Idag testade jag att starta och ha temp sensorn urkopplad, men ingen skillnad, varken sämre eller bättre.

Det jag inte har kollat är O2 sensorn och OBC relät, vet inte riktigt hur man gör. Börjar sina på idé sidan...
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Hmm, O2 sensor, vad har du för årsmodell på den där ?
Är det en 86a bör det inte sitta någon.
Eller sitter det en 60-2 trigger skiva med tänder fram på motorn.

Länk

Svårt att via text sätta sig in i "hack" men normalt vill jag påstå att en m30 ska gå med närmast perfekt tomgång.

Möjligen att det kan missa lite hörbart direkt vid utblåset.
Men varvtalet ska inte svänga alls, 850 Rpm. och inget annat.

/ Daniel
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej Daniel,

Det är en -86.

Jag har nog inte en skiva med tänder fram, det är en utan tänder vill jag minnas.
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Jag har beställt bränsletrycksmätare och ska mäta trycket så fort den kommer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.