AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.308

KÖPRÅD - 3 eller 5-serie?

Hej!

Har tänkt byta ut min V50 från 05 då den börjat ha alldeles för många mil på mätaren.

Jag har bestämt mig för en BMW, 3 eller 5-serie. Frågan är vilken, och vilken modell.

Min budget är ca 100-150k beroende på modell, hade tänkt mig en 09 och nyare som gått max 15k mil. Jag kör ca 1500mil/år där ca 2 gånger per vecka är 10mils färder och ca 3-4 gånger per år är 50mil+. Resten är så kallad stadskörning varje dag. Är inne på diesel, men kanske inte är värt det för mig?

Minimikrav är automat, läderklädsel och dragkrok.
Jag föredrar komfort och ekonomi framför motor och utseende.

Gillar e91 före e61 pga den är lite sportigare och jag inte behöver en stor bil egentligen, men känns som man får mer bil för pengarna med 5-serien och framförallt mer komfort?

Finns även snikmodeller av f11 för runt 150k (2011-2011,diesel,automat,ca15k mil)
Är det värt att kliva upp på f11?

Är det några miltal man bör veta av? Tex någon stor service eller liknande?

Om ni orkar läsa så här långt att jag gärna emot alla era synpunkter!

Tack på förhand!
Transocean
Valet är enkelt, en E91:a. Jag menar att Dekra skrev att den var den mest felfria bilen dom undersökte i begagnad test. Min E90 320 dA är nu 5.5 år gammal, 0 mekaniska fel hittils
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Vill du ha komfort så är valet enkelt, en E61 med komfortstolar. Satsa på en 525D LCI så får du en bra bil med vettig och driftsäker motor i den prisklassen.

E91 duger som andrabil men inget man åker på långturer med när hela familjen och packning ska med. Men visst är du inte i behov av en stor bil så funkar E91.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du prioriterar komfort före körglädje ska du såklart välja en 5-serie.

Du säger att komfort/ekonomi går före motor/utseende, men sedan är din motivering att du föredrar E91 för den är lite sportigare, samt att du inte behöver en så stor bil? Du får nog bestämma dig lite här.

Jag har åkt på långturer (nåja, iaf 50 mil), fem personer i E91 och det gick bra, så Alpinaturbos åsikt om att en 3-serie endast fungerar som andrabil håller jag inte med om. Klart den är lite trängre än motsvarande 5-serie, men det kompenserar den väl genom att vara roligare att köra.
Kan bara säga att vi saknar vår 323 med sexan.
Hur många ggr är man 4-5 pers?
Men man kan inte köpa för stort, bara för litet...
Tack för alla svar, uttryckte mig kanske lite tvådelat. Men som ni säger tror jag en 5-serie är vad jag är ute efter. För som jag förstått detskiljer det inga jättesummor att äga en 5-serie jämför med 3-serien?

Frågan är om det är dumdristigt att gå för en billigare e61, typ en 2008-10,100-120k med diesel,automat,skinn,drag som gått ca 15k mil? Eller är det bättre att lägga 30-40k extra och få en nyare/mindre mil eller tillochmed en billig f11a?
Förstår såklart att skicket osv är det vesäntliga men om man spekulerar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.