|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har gemensamt garage i min bostadsförening, dem vill inte att jag laddar bilen över kvällen i garaget. Även fast vi har flera tomma eluttag över hela garaget. Motiveringen - det är föreningen som betalar för elräkning i garaget och inte jag. Jag vill veta vad hur mycket el som går åt för att ladda bilen från tom till full laddad, på så sätt kan jag räkna fram kostnaden och säga att föreningen får lägga på kostnaden på min avgift. tack på förhand. | |
|
Hej, Grinig förening. Motorvärmare varje natt och helg hela vintern kunde man kanske haft synpunkter på, men batteriladdare… Antag batteriet är på 100Ah. Teoretiskt lagrar det då 12,5V*100A*1h = 1250Wh=1,25 kWh. Att från heltomt få det fulladdat, inkl förluster i form a t ex värme, skulle väl max kräva det dubbla, tycker jag. /Lennart |
|
|
EDIT: Obeservera att allt är högt räknat. Mend vill ju kunna täppa till munnen på gnällisarna med nån extra hundring i månaden, antar jag. /Lennart |
|
| Batteriet i 330e är väl på 7,6kWh? | |
|
I vanliga fall brukar uttagen i ett garage vara spärrade ed en timer så att man inte kan utnyttja dem för mycket, men jag gissar att detta är ett varmgarage? Trodde att det krävdes trefas för att ladda en elbil? |
|
|
Om du laddar med 10A och 230v borde det bli 2300w/h. Det kostar typ 2,3:-/h. Om batteriet är på 7,6Kwh borde det bli 7600w / 2300w dvs det tar då 3.3 timmar att ladda till en kostnad av ca 8kr. Om du laddar varje dag borde det bli 8x30= 240:-/mån. Föreslå en undermätare som ni kan läda av eller påslag på 300:-/mån. Jag laddar min X5 med fast ladder på 16A och ser på min månadsförbrukning att den gått upp med ca 200:-/mån. /G |
|
|
Läsa av skall det stå. Jag laddar mina 10Kwh-batterier på 2.3 timmar. Det blir således 2,3x16x230= 8464 som kostar ca 10:-/laddning. /G |
|
|
Tror lenwib missade att det var ett batteri för drift av bilen som skulle laddas. Inte ett vanligt startbatteri. ;) Dock är principen densamma. Och är batteriet på 7,6kWh så lär det kräva iaf 7,6kWh för laddas från tomt till fullt. =) Plus lite förluster på vägen. Men det är ju enkelt löst med en energimätare typ Länk Så länge det är "inofficiellt", för det lär vara någon % felmätning på en sån där. Så det går ej att debitera efter egentligen. Sen skulle jag kanske köpt en lite dyrare energimätare om man ska ladda bilen genom den... Överlag måste man tänka på hur man laddar bilen, det är höga strömmar över en lång tid. Eventuellt värmeutveckling p.g.a t.ex. lite dålig kontakt i en dosa kan bli rätt rejäl. Motorvärmare m.m. är inte ens nära. (Hur många har motorvärmaren på i 7h t.ex?) Generellt så ska du ha ett ladduttag så ska du ladda ur ett uttag där matningen går raka vägen från centralen, och inte har massa dosor på vägen. Det lär brinna en och annant ladugård & fastighet i framtiden när folk ska ladda bilen genom uttaget i groventrén... |
|
|
Javisst missade jag det! :-/ Då blir till att multiplicera lite, x5 sådär? Men en separat mätare enligt förslag borde väl också kunna få tyst på ordningsmännen. Dessutom antagligen billigare än att betala för max-laddning per dygn. /Lennart |
|
| Varm eller kallgarage? Finns det motorvärmaruttag? | |
|
Om du har hela natten på dig att ladda kan ladda på reducerad effekt. Min laddare laddar då med 6A vilket skonar kablar och uttag. Dock tar det längre tid. 1,4Kw/h. I ditt fall om batterierna är på 7,6kwh tar det 5,4h. /G |
|
|
Det är ett varmgarage, nej det finns inte motorvärmaruttag. Jag vet faktiskt inte vad för typ av batteri den har. Om det nu är 7,6 kWh eller ej :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.