|
|
|
|---|---|
|
Har läst några inlägg här på AP där man säger att bilen spårar mindre om man kör med spacers..stämmer verkligen det? Mitt lilla vett säger tvärtom, men man får ju hoppas man tar fel:) Bilen ifråga är en F11, och den som många (alla?) andra BMW är jätteduktig att leta spår i vägbanan, så jag är stadigt på jakt efter lindrande lösningar på problemet. Smalare däck, ej RFT, 4-hjulskontroll, osv... | |
|
Spacers = bredare spårvidd = större hävstångseffekt på styrgeometrin = mer spårkänsligt (åtminstone när det gäller framaxeln. Spacers på enbart bakaxeln kanske skulle kunna ge stabilare gång, men det är inte säkert... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja det var ju det jag tänkte också. Då tar jag inläggen med en nypa salt:) | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Tyckte inte min Compact blev annorlunda efter montering av 15 mm spacers fram och 20 mm bak. Kanske är jag som är felet. :D |
|
Beror ju givetvis på underlaget... Åker du på en typ: BK2-klassad väg så kommer du garanterat känna av att bilen spårar. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
För oss som inte jobbar inom anläggning, vad är en BK2-klassad väg? |
|
Det har med olika viktbegränsningar att göra. Det finns BK1, BK2 och BK3 där BK1 tillåter en totalvikt på 60ton. En bil blir alltså inte spårigare på en BK2 väg, oavsett spacers eller inte. |
|
|
Det är inte spacers eller ej som är avgörande. Spacers kan användas för att uppnå rätt ET med "fel" fälgar. Som nämnts är det stor scrubradie i styrgeometrin som ger oönskade egenskper, särskilt spårkänslig vid inbromsning t.ex. Fel scrubradie får man fram med fel ET. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Jag kör ju med original M3-flägar (E36) med spacers, bilen är inte spårig och drar inte åt något håll oavsett hur hårt jag bromsar. Men jag har helt nya bromsar runt om, nya länkarmar samt länkarmsbussningar och krängningshämmarstag. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.