|
|
|
|---|---|
|
tjena var ett tag sen man var här hade en 320d 06a e90 163hk tidigare men den såldes till förmån för billigare bil som sedan kom att kosta lika mkt om inte mer än bmwn så nu är man inne på tanken av en bmw 3 serie igen men denna gång en kombi en e91 minns att jag tyckte vår gamla 320d var lite tråkig gillade inte dieseln värst då man saknade motorljudet från en bensinmotor visst den var pigg på låga varv men kändes inte direkt sportig eller jo om man jämför med tex audi a4 140hk diesel så var den mkt snabbare sportigare och skönare o köra men är van o köra bensinare och saknade ljudet och känslan från bensinmotorn de bilar som jag funderar på nu är 325i från 2008 och framåt den med 3 liters motorn och även 330i från 2006 med 258hk motorn de utrustnings kraven jag har är åtminstone svart halvskinns inredning manuell låda och xenonljus då vår gamla 320d utan xenon hade riktigt värdelöst ljus så vad tycker ni om dessa bilar 325i -08 och framåt och 330i -06 och framåt vilken är driftsäkrast vilka är de vanligaste felen på dessa bilar och vad ska man leta efter och se upp med på dessa bilar vad är deras faktiska bränsleförbrukning vilken tror ni man blir mest nöjd med är ute efter en drift säker bil med körglädje i som drar runt litern i stadskörning för runt 100.000-120.000kr | |
|
Jag har en 325i 2010a manuell med nav, 9500mil, är grymt nöjd med körglädjen har dock satt på Insug från 330 å uppdaterat programvaran, = dyrt. Ca 17k Bättre å köra 330 direkt kanske? Viktigt att kolla historiken på bilen du ska köpa, finns en del oseriösa som skruvar mätare. Sen är ju rost /galvsläpp på dörrar å bagage luckan vanligt, obs kolla noga i bra ljus. Rost på underredet kan förekomma. Tändspolar, högtryckspump, spridare å nox sensor verkar vanligt på dessa bilar, kolla om det är bytt innan . På min så är Tändspolar, spridare bytta. Sen är bmw stenhårda på att bilen är servad på bmw om rost lagning ska ske på garanti/goodwill. Låter kanske lite neggo, men är i övrigt super nöjd med den, tar gärna bara en liten sväng för att få köra lite. Lycka till Mvh Mats |
|
|
tackar för svaret funderar faktiskt rätt mkt på just en 325i med 3 liters motorn men kan även tänka mej en 330i från 2006 och framåt men är lite orolig för vad en 330i drar i stadskörning då jag mestadels kör stads körning kör ju även längre sträckor med ibland men blir mkt stads körning hur mkt ligger din 325a på i soppa förbrukning ?? mvh |
|
|
Jag har visserligen en 530iA (06 med 258hk), och jag har snittat 1,01 liter / milen sen jag köpte den i förra hösten. Bor i Stockholm samt använder den i jobbet så blir en del stadskörning, och eftersom du kollar på en 3 serie bör din framtida förbrukning vara lägre än detta. Inga problem med motorn, verkar vara en ganska skottsäker konstruktion. Kört på 0.75 från Stockholm till Funäsdalen utan att vara överdrivet skitnödig med gaspedalen, så det går att komma ner i förbrukning om man så vill. =) Om du provkör båda motoralternativen kommer du nog ångra dig sen om du väljer 325. =) /T |
|
|
okeej aa får nog bli att testa båda innan 330in är väl det man vill ha bara rädd för förbrukningen i stadskörning vill inte hamna på 1,5 liter milen haha :P utan mer åt 1,0-1,2 nånstans |
|
|
Min drar ca 1,1 blandad med tung högerfot, ner på 0,8 vid landsvägen körning... Vet inte vad det är för motor i 330i från 06 om det är n53 el n52 så den kanske drar mer? |
|
|
jo det är ju en annan motor står den drar 1,28 liter milen i stadskörning o sen vet man ju inte hur mkt mer än så den drar de där siffrorna brukar ju aldrig stämma till 100% |
|
|
EN anledning till att de där siffrorna inte stämmer är ju att "stadkörning" är ett väldigt vidsträckt begrepp. Handlar det om ren kökörning, eller inkluderas körning på kringleder i hyfsat jämn fart? Hur stor del av körsträckan görs med kall motor? Är det varmt och torrt, eller kallt och snömodd? Sådana skillnader har stor betydelse för förbrukningen. Jag hade en 330i-06 manuell i sex år och den drog runt 1,2 l/mil i den stadskörning jag utsatte den för. |
|
|
Min 325 har jag kört på allt från 0,64 på landsväg till 1,1 på ren stadskörning i Sthlm. Fantastisk motor. Silkeslen tills 4000 varv då den ryter till. Jag kör på 98 oktan och det håller väl ned förbrukningen något. |
|
|
Okej tackar för svaren verkar inte skilja så mkt då om 325 kan ligga på 1.1liter milen och 330 på 1.2 liter milen i stadskörning det är ju iaf överkomligt Är 330i motorn på 258 hk mer pålitlig än 3 liters 325 motorn läst att många får byta tex soppa pump spridare nox sensor osv |
|
|
Jag köpte en 325i med n53 motorn. Min drar ca 10,4/100 blandad med tung högerfot. Kör man snällt så kommer jag nog ner på låga 9 utan problem. Det jag gillar med bilen är motorn! Det jag inte gillar med bilen är resten, gillar inte växellådan, vindbruset, däckljudet... Min är en 09 med 8000mil och en ägare innan mig, dynamic paket med läderklädsel osv... Skulle jag köpa bil nu så skulle det bli en 5-serie, 525i eller 530i. 5-serien är väldigt mycket mer premium än 3-serien, stort gap där. |
|
| jasså okeej missnöjd med växel lådan vad är det som inte känns bra med den ??? | |
|
...skall kanske tillägga att jag är missnöjd jämför med 335i jag ibland kör, och 5-serie. Kopierar det jag skrev på en annan tråd här (med stavningskontroll på nu!): "Har haft min 325i lci i 6 månader nu. Billigare än jag trodde att äga (försäkring/skatt/förbrukning på). Skön motor, bra vrid, bra prestanda. Är dock inte alls vän med växellådan, trodde först att det bara var min men har testat ett antal andra med samma växellåda och alla verkar vara likadana. Ibland svårt att få i ettan. Sen känns som det finns ett mekanisk mellansteg när man får i de andra växlarna, som att man känner när syncringen fångar växeln, typ vid 70% innan man fått i växeln och man får känslan av man skall släppa kopplingen då växeln är i men nope! Stor skillnad mot en 335i som jag brukar köra, där klickar växlarna i så jävla skönt jämfört med denna. 330i skall ha samma växellåda som 335i." |
|
|
aa okeej det var som fan då får man hålla lite koll o känna efter när man provkör då på min gamla 320d 163hk så var lådan bra och distinkt tycker jag men det där med trög på 1an kan jag känna igen men bara om bilen rullade hade lite fart och man ville växla ner från 2an jasså du tycker 5 serien är mer premium sneglat lite på den med men känns lite väl stor o klumpig aldrig kört nån men de ser ju riktigt stora ut o inte spec sportiga och måste säga att den svarta halvskinns inredningen i 3 serien ser mkt snyggare och trevligare ut än de flesta inredningar jag sett 5 serien med |
|
|
Skumt min låda är helt grym, har inte den känslan av svårt att få ettans växel osv. Hade en Audi a4 quattro 05a den kände jag av att lådan va lite "trög" Men det är väl bara å provköra? har man haft Volvo 240 är ju bmw en helt annan planet i känsla. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.