AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.915

Lite blandade frågor X5 F15

Sitter på lite frågor som ni säkerligen kan hjälpa mig med.

Går i funderingar att byta til en F15, dock måste jag sägs att de ligger väldigt högt i pris fast de tidiga exemplaren börjar få några år på nacken.

Har ägt en E70 som jag gillade, dock kändes den inte alls lika premium som F11 jag kör idag. Kung på vägen men mer skrammel. Hur är det med F15?

Hur är kvalitén? Körglädjen?

Har provkört en hel del andra märken men får inte wow'et som jag har känt i alla mina BMW jag ägt.

Skriv gärna era recensioner!
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Jag tog ut en 2016 X5 25d och mitt initiala problem var att chassit gick stenhårt, dämpningen fungerade i princip inte alls och bilen vibrerade sig fram på vägen. Såvida vi inte åkte fin motorväg så blev alla i bilen åksjuka. Flera på internationella F15-forum har varit så missnöjda med detta att de sålt bilen

Jag la in några cementsäckar i baksätet och kunde då känna hur fjädringen bak började jobba, samt att det blev allmänt mindre svaj i bilen. Efter ca 1500-2000 mil mjuknade hela bilen upp i den och jag har inte längre så mycket att anmärka på komforten. Håll dig borta från de adaptiva chassina däremot eftersom styrningen blir så mjuk och vattnig med dem att bilen är svår att hålla rakt på motorväg.

Däremot gick glasrutan sönder på flera ställen bara två veckor efter leverans i vintras, likaså ett dimljus. Ett par tusenlappar hit och dit. Ny vindruta och den nya fick jag reparera efter 3 dagar igen.

Sen var det midsommarafton, på väg ut till firande 30 mil hemifrån. Halvvägs så får jag "Drivlinefel, reducerad effekt. Kontakta serviceverkstad" och det höll på att kosta oss hela firandet. Vi visste inte om vi vågade fortsätta eller om vi skulle vända hem.

Det var i alla fall en EGR-ventil som byttes. Vad som värre är att nånting i kylsystemet är trasigt och gör att bilen går kall hela tiden. Verkstaden provde byta termostat men det funkade inte och nu blev det för svårt så de vill inte jobba mer på min bil. Jag har haft detta fel sen juni och jagat verkstäder oavbrutet sen dess utan att ha fått hjälp.

Sen är det runflathistorian, balansen kommer och går i dem. Jag vet inte om ojämnheter i vägen bucklar till hårdplasten i den mån att de blir lite orunda hela tiden, men nånting är det. Sen är bilen oehört känslig för just obalans i däcken, jag som gillar att åka till Norrland åker alltid hem i en skakande bil därifrån eftersom minsta lilla lera i fälgarna där skapar obalans. Samma fenomen har jag vintertid i Stockholm och måste alltid spola rent insida fälg, rulla fram bilen lite och spola igen.

Visst sitter jag fantastiskt i komfortsätena och så vidare men jag köper aldrig en BMW igen.
Hoppsan, denna story lät inte kul. Är det så illa alltså?
ca
107
calpe
X5 40D F15
Min upplevelse är precis tvärtemot Saab9-5.

Välj def. adaptiv fjädring, du får otroligt fin väghållning, kan visserligen hålla med om lite sävlig styrning men det är bara jag som märkt av det, frun har aldrig ens funderat över det, vi kör 50/50 av alla mil. Ett tryck på fjäderinställningen till sport och du har suverän styrning. Särskilt roligt blir det på kurviga inlandsvägar.

Komfortsäten med nappa-skinn; Har 90 mil till stugan, känns knappt i baken. 3st ungdomar (13-21) i baksätet + vovve, inte ett gnäll.

Hade E70 har F15 och riktigt väntar på G05, utan ett uns av tvivel. Däremot kan jag tänka mig att en snikutrustad X5 kan bli en ledsam historia om man är ute efter komfort.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Ja, det tycker jag. Förut var jag optimistisk och sa att ett enda fel efter kylsystemproblematiken så gör jag mig av med den efter garantin. Men jag lyckas ju inte ens få det åtgärdat! Ingen verkstad vill ta i min bil, om inte motorlampan blinkar rött och det slår flammor ur motorn så tycker de inte att det är fel på bilen. Ett otätt kylsystem ger inga felkoder. Och även om jag får allt fixat, kommer samma saker gå sönder en gång till efter 5 månader? Jag vill helst inte se bilen mer men leasingspärren sitter i några månader till. Jag borde egentligen vara tyst för det är inte omöjligt att du annars hade spekulerat på min bil om några veckor.

Hade jag köpt SUV igen så skulle det kanske varit en Mercedes GLE. Har faktiskt inte kört just den, men vi har mycket Mercedes på jobbet, både personbilar och arbetsbilar typ Vito och Sprinter. Jag sitter uselt i alla dem men de större bruksbilarna är ganska körglada och vi har generellt lite problem med bilarna. Tänker mig att GLE nog går komfortabelt även om den känns lite utdaterad på något sätt.

XC90, jag klarar inte av designen eller pekskärm för den delen. Q7, obekväm och inte heller särskilt körglad. X5an är överlägsen det mesta tycker jag men jag fixar inte att jaga verkstäder livet ut. Räknar man ihop alla glasreparationer, gånger jag tagit nummerlapp på verkstaden men tvingats åka hem för det var för mycket folk, alla felsökningar, reparationer, däckbalanseringsstrul etc så har jag nog varit på verkstaden 30 gånger i år och min bil är fortfarande defekt. Tänk på att det aldrig finns nåt i lager hos dem utan det ska först felsökas en hel dag och sen ska du in igen för reparationen.

Jag sitter och hoppas på att att en ny generation Hyundai Santa Fe eller Toyota Land Cruiser ska bli lite snyggare och lite bekvämare. Eller en ny Mercedes GLE, fast jag är skeptisk till deras nya modellprogram.
X5 F15 är fantastiskt fin och skön bil på många vis. Jag har aldrig haft några såna upplevelser som @Saab9-5, tvärtom. Däremot så börjar den nu kännas lite gammal. XC90 och Q7 känns betydligt fräschare. Q7 drar dock iväg väldigt fort prismässigt medan XC90 ger väldigt mkt bil för pengarna tycker jag. Nu något bättre motor också på -17. Dessutom ett extremt bra andrahandsvärde. Pekskärmen fungerar utmärkt när man lär sig den och känns mkt modernare än på X5. Designen på XC90 är väldigt bra tycker jag, många som gillar looken! Det känns märkligt att nämnde Saabälskare tycker Q7 är obekväm. Den tycker jag står i särklass just nu på SUV-marknaden. Dock inte hundra på designen och som sagt springer det iväg rätt mkt i pris. Däremot är den oerhört skön att köra. Jag tror även där att Saab... är relativt ensam om sina omdömen. Att jämföra med japs och koreaner känns larvigt. De vinner endast på pris, resten är en annan division.

/Anders
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Q7an kommer oftast med deras Sport Line-säten och dessa är inte särskilt bekväma jämfört med BMWs komfortsäten. Däremot har Audi också några komfortsäten men jag fick en hjärtattack när jag såg prislappen för det tillvalet, vilket också förklarade varför ingen bil har det tillvalet. Sen vill jag minnas att jag på nåt sätt hade...display och ratt i knät när jag körde den. Körställningen i X5an var bättre.

Sen dras Q7, XC90, nya Kia Sorento, Hyundai Grand Santa Fe mfl med "lång bil"-syndromet. Dvs att man känner hur bakvagnen alltid släpar efter när man svänger, och trycker bilen utåt i kurvorna. Bakvagnen är alltid närvarande men inte på X5an.

Pekskärmen på XC90 kräver alltid flera tryck och bläddrande medan X5an har snabbvalsknappar på perfekt plats. BMWn är både den bästa och sämsta bil jag någonsin haft.

Det går utmärkt att jämföra med koreaner och japs. Såvida man förstås inte lider av varumärkeskomplex och gärna betalar premiumpengar för bli bästa kompis med mekanikerna på BMW.

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
SAAB9-5 historia är verkligen sorglig, och något skräckinjagande om man är ute efter en F15 :)

Ny XC90 är en mycket vacker och trevlig bil inredningsmässigt, och skulle hellre lägga till en slant och ta en sådan. Jag har dock inte kört den så kan inte säga så mycket om det. De X5:or jag kört, även E53 som jag nyligen sålde iväg, är de bästa bilar jag kört ever faktiskt. Just E53, och det extremt välskötta exemplaret jag hade, är snudd på bättre en den E70 jag har.
Mercedes GLE ser riktigt svulstig ut men är väl snarare att jämföra med X6 kanske?

Koreaner och jaos = nej tack. Kollegan hade en Hyundai IX35, men köpte nyligen en X4 msport 30d. Visst två helt olika bilar men nu förstod han varför jag tjatat på han i år att köpa en BMW :)

En ny SUV, för mig antingen F15 med msport eller en XC90.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Mercedes har ställt till det lite med sina namnbyten på allt. GLE coupe som du tänker på är horribel och går inte ens att komma in i utan att slå ihjäl sig.

Syftade på GLE Suv, denna

Länk

Lite utdaterad kan tyckas...men smaksak som sagt.

XC90 har jag försökt gilla men har bara svårare för den ju mer jag ser den. Gamla XC90 är så mycket enklare att titta på. En sån med Momentum är ju däremot väldigt billig i jämförelse med tyskarna.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hade också bara bra erfarenheter av min F15 40d. Den kändes betydligt mer "premium" än motsvarande F11 (535xd) som jag också tittade på parallellt. Min bill rullade på 20" och jag hade inte samma upplevelse av bilen som Saab9-5.

Men precis som övriga BMWs modellprogram (7-serie undantaget) så känns de lite gamla nu jämfört med många av konkurrenterna. Rent tekniskt så är F15 egentligen en rejäl facelift av E70, vilket kan märkas.
Å jag som tyckte det var ljusår mellan E70 och F11 till F11s fördel. E70 2008 jag hade kändes skrammlig i jämförelse så jag räknar med att F15 är ett stort lyft mot E70 ändå?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verkligen ett stort lyft tycker jag!
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Och sen ryktas det om en tidig G05 i stället för facelift på F15...
Får hoppas G05 blir helt ny då!

Angående andrahandsvärdet så ligger väl X5 alltid högt i alla fall i början.

De billigaste F15-bilarna har väl tappat runt 200' sedan nypris (inte nödvändigtvis listpris) så det gör väl 30% på 3 år och det får väl anses helt ok för säljarna.

//Stenback
Tomma tunnor skramlar mest som det heter - Har kört ett par olika F15 X5 och känner heller inte igen något av vad Saab9-5 skriver. Är helt övertygad om att hans upplevelser är undantaget som bekräftar regeln, och trist om han fått ett måndagsex som inte motsvarar förväntningarna. Frågan är bara vilken typ av bil han blir nöjd med för hans behov, om den ens finns?

Lånade hem en F15 ett par dagar för ett par år sedan för att resta IRL. Tyvärr var utrymmena inte stort nog för dåvarande behovet med 3 barn så det blev inget köp den gången. Men klart bättre premiumkänsla än gamla E70, mycket mer som en modernare F11 och gick väldigt tyst och fint.

De som får mig idag att tveka på F15 är att tiden sprungit fort förbi modellen - både nya Q7 eller XC90 känns modernare och mer genomtänkta än X5. BMW för helt rätt i att börja om på nytt med ny modell.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Lite lustigt med kommentaren att "tomma tunnor skramlar mest" till en F15-ägare när man bara "provat några X5or" och motorn rasade inte under provturen. Kvaliten var alltså utmärkt men dåligt med utrymmen så du köpte en 1-serien istället.

Läs runt på internationella forum. Folk byter V8-motorn på löpande band och injektorerna på alla övriga motorer på löpande band - första året! Andra blir galna på återkommande "drivetrain malfunction" som kan omfatta vad som helst. Betänk nu att bilen kom så sent som 2014, det sista F15 ska ha problem med är motorerna.

Sen är det fenomenet med tunna glas som är genomgående för nya BMW. Det kändes inte särskilt premium att åka med krossade dimljus och krigshärjad ruta två veckor efter leverans resten av vintern. Fler märken än BMW dras med detta numera men skillnaden är att vi betalade premium men ändå fick budgetdelar.

Däremot vet jag inte vad som är omodernt med X5. Kanske i standardutförande, men kör digital instrumentdisplay, en finare interiörlyst, interiörbelysning och M-sportratt så är den lika fin som allt annat.
Ja, det kommer ifrån en som kör 1-serie. Efter att ha lånat hem en F15 30d under en långhelg så var utrymmena för små i baksätet ihop med komfortstolarna och bakvänd barnstol. Dessutom blev skuffutrymmet ganska dåligt med tredje raden uppfälld ihop med barnvagnen. Detta var tidigt 2014 och då kändes F15 fräsch. Jämfört med Volvons och Audis exteriör och interiör, körkänslan (Audi), ljudsystem, flexibilitet samt inte minst elektrifiering - ser jag ingen anledning att välja X5 längre. Körglädje då? Mycket hellre Cayenne i så fall.
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Har en 2014 X5 M50D idag som jag kört 10.000 mil i. Är helnöjd. Har beställt en ny likadan med lite mer utrustning som kommer i Januari. Kommer köra den nya i 2,5 år och sedan räknar jag iskallt med att införskaffa en G05 eller en X7

/Fredrik Swärd
Då är man billös om man inte räknar med min mellanbil som är en V70 från 99, underbart att köra utan att ha radarn på såfort man ser en annan bil.

Har kollat SUV förfullt, fastnade för en F15 2014 tills jag kollade försäkring. Strax under 40 lite utanför Sthlm = 18000kr per år som billigast. Kostar X5an verkligen så mycket att försäkra? Jag tyckte E70n var dyr, den låg på 12 per år..

Detta då jag körde compricer, kollar jag de största bolagen så står det att jag måste ringa, antar att de inte ens vill ta i en X5a.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.