|
|
|
|---|---|
|
AC pumpen viner på 523an -07. Jag antar att det är den iallafall då ljudet försvinner när man stänger av AC'n. Kylan har kännts lite klen vid uppstart senare delen av sommaren och det var ungefär då ljudet dök upp. Efter ett tag med landsvägsfart kyler den hyggligt, men jag tycker nog att det borde blåsa kallare. Frågan eller frågorna är om ljudet kan bero på dåligt tryck i systemet eller om det är ett lager i pumpen eller dess koppling som är slut? | |
| Troligtvis lågt tryck i systemet | |
|
Har samma oljud på mig AC Har varit så i 4 år dock kyler den fint än Mvh |
|
|
Brukar vara ett tecken på att det är lite för låg nivå på gasen i systemet. Jag lät göra ac-service på E39:an då den hade ett svagt vinande ljud och inte var "polarkall" i sin kylning, men den kylde ändå helt ok. Det visade sig att en tredjedel av gasen var borta (var ca 500 gram kvar av ursprungliga 750 gram) - ac:n var troligen aldrig servad sedan den lämnade fabriken sent 2003. Efter servicen kyler den "iskallt" igen och vinandet är borta. Så börja med en riktig ac-service. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har samma vinande ljud på min E60 523 2007. Ljudet försvinner när man stänger av AC´n men kylningen är det inget problem med. Har även provtryckt AC´n men allt var ok och ingen kylmedia behövde fyllas på. Vissa på forumet talar om rem, remtrissa eller kompressorlager men jag vet inte var man ska börja. behöver också tips vad det beror på. | |
|
Ok, det får bli en service/fyllning så får vi se. Återkommer. |
|
|
Det räcker inte med att provtrycka systemet för att se om det är tillräckligt med gas - man måste tömma det och väga hur mycket gas man fick ut och sedan återfylla med rätt mängd. Kostar ca 1000 kr för en service hos en seriös firma. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Finns det nån rekomendation i Linköpingsområdet? Har sådär erfarenhet av ac maffian och alla delar dom vill byta istället för att inse att det inte finns något system som är 100% tätt i 10 år...... |
|
|
Nu har jag ingen erfarenhet av just Linköping, men har gjort ac-service i Halmstad hos Vianor på flera bilar och det har gått bra alla gånger. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hade samma problem med min e60 som dessutom följde varvtalet ibland kylan var perfekt med, Jag fyllde på kyldmedi,bytte rem samt remskiva utan resultat det sluta med att jag bytte AC kompressorn nu är det helt tyst.. Tips köp original Kompressor OM du byter för att jag köpte två st en i taget av en annan märke det blev andra missljud eller så hade jag max otur då jag troligtvis köpte renoverade kompressorer.. Här kan du köpa originalLänk för halva priset i ditt fall DENSO sitter original på det flesta BMW |
|
|
Mitt oljud följer också varvtalet men låter bara inuti bilen. Jag har därför svårt att tro att det i mitt fall kan vara kompressorn. Trycket ligger på 4,2 bar i vila. Kan det alltså vara så att trycket är bra men att det ändå fattas kylmedel? AC kyler men kanske inte med polarkyla. |
|
| Min konpressor morrar/gnager/skorrar de första sekundrarna vid varje inkoppling. Hörs också bara i bilen. Den kyler bra. Kanske ska tömma o fylla. | |
|
Nenne68: Mät på lågtrycksporten under drift på fullt flöde, Min ligger också ca 4,2 i vila , men ynka 1,0 under drift,,, om jag minns rätt så ska iaf min e61 ha ca 3.0 - 4.0 bar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.