AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.136

BMW X1 28i Cold climate

Le
15
Lenkan
BMW 118i -17
Volvo V90 CC -19
Hej!
Jag klurar lite på att köpa en X1 -10, och har hittat en med den mysiga 6:an N52K i.
Bilen i fråga är importerad från Italien och saknar således Cold climate kit.
Enligt BMW Solna så hittar de inget sådant tillbehör/reservdel som skulle skilja sig från svensksålda dito, men jag ställer mig ändå frågande till detta. I princip samtliga bilar som går till sverige har ju detta Cold climate kit, så att det skulle skilja sig just denna motor och bil har jag svårt att tänka mig.
Hur är det egentligen? Finns det ett sådant kit till denna bil, och vad innehåller detta? Är det som på gamla goda tiden (e46 mfl), när vevhusventilationen var isolerad, eller har man gjort annat i kallt väderutförande på senare motorer?

Tacksam för svar i frågan!

//Lenkan
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Har för mig att jag läst att det innebär isolerad vevhusventilation.

Innebär det även eluppvärmda backspeglar, spolarmunstycken och stolsvärme?
De tre sistnämnda har jag på min 28i - som har cold climate, men det kan ju hända att det finns på alla...

Motorn är iaf en dröm - det kan jag intyga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Brukar även vara annan olja i styrservosystemet - cold climate har (eller åtminstone hade förut) Pentosin CHF11S istället för ATF-olja.

Vet inte hur det är med generator- och batterikapacitet, men många modeller har olika kraftiga dito som alternativ i reservdelskatalogerna, så det kan vara så att cold climate har mer väldimensionerat elsystem i vissa modeller (eller så beror kapaciteten på hur mycket extrautrustning det är i bilen).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Le
15
Lenkan
BMW 118i -17
Volvo V90 CC -19
Det är värmestolar i bilen, dock blir jag osäker på om speglar och spolarmunstycken är uppvärmda. Det känns ju iof mindre viktigt, det är det maskinella som väger tyngst tycker jag.

Känner mig lite osäker inför detta, så det är nog egentligen bara att leta vidare. Låter som det blir relativt dyrt ändå att "konvertera" till kallt väderutförande om man börjar räkna in vätskor (klarar servo av att byta olja rakt av, eller måste den modifieras?) och småsaker som spolarmunstycken och elspeglar.

Byta till isolerad vevhusventilation är ju en sak, relativt enkel operation även om jag har hört att det kan bli rätt trångt och jävligt.

Tack för era svar såhär långt!

//Lenkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.