|
|
|
|---|---|
|
Tjena Jag har 4 stycken Goodyear Eagle F1, främre är daterade 1715 och bakre 2915, alltså ganska nya däck. Bakre vänster är helt nedslitet, speciellt de inre spåren. Det var så nedslitet att det sprängde när jag körde på de metallskarvarna som brukar finnas på motorvägar. Denna skarv såg ut att vara något vassare än andra skarvar och stack upp några cm över vägytan. Den finns på E4'an precis efter fredhälltunneln norrut i Stockholm. Fälgen fick sig en redig smäll. Varför tror ni endast ett däck av 4 nyare premium däck slits mycket mycket mer än de andra? Länk Länk Länk Länk Däcket höger bak att jämföras med: Länk | |
|
Ser ut som däcket fått sig en rejäl smäll av den vassa kanten - har troligen inget med slitaget i sig att göra! Hur fort körde du på den flera centimeter höga och skarpa metallkanten? Dålig hjulinställning och/eller slitna bussningar/leder kan ge snabbt slitage. Hur långt har däcken rullat? Hur långt har bilen gått? När gjordes hjulinställning senast? Var är däcken köpta? Var är däcken tillverkade? Är det ett väghållarfel bör du kunna kräva pengar för reparation från den som är ansvarig för vägen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, detta är ngt som du ska få ersättning för. Börja med att ta kontakt med Trafikverket. Mvh Håkan |
|
| Att ett däck slits fortare än resterande beror oftast på, precis som Johan B är inne på, felaktig hjulinställning. | |
|
Däcken ska inte ha rullat mer än 1500 mil. Bilen har bara gått 5700 mil. Jag körde ca 70 kmh när fälgen slog i. Jag vet inte när hjulinställning hart gjorts senast (troligtvis aldrig) men det ser ut att jag måste göra det nu. Mina däck är köpta av en respekterad däckhandlare och de är tillverkade in Tyskland. Jag har inte haft bilen länge men litar på att ägaren innan mig tagit hand om bilen och är ärlig. Tror ni verkligen trafikverket kommer ens att svara på mig angående detta? Tror ni min försäkring kan ta något? Jag måste ha 2 nya däck, en ny fälg och hjulinställning på alla hjul. |
|
|
Annat lufttryck i det skadade däcket? Jag tror det är i princip omöjligt att få något från Trafikverket, nedslitet däck i kombination med att de andra faktiskt höll. Det däcket ser ju ut att vara snudd på olagligt i mönsterdjupet? Däremot är det värt att kontakta dem och se vad de säger, men bevisbördan ligger på dig att visa att vägskadan fanns redan när de besiktigade vägen gången innan och att de därmed har gjort fel. Ev kan du få något från försäkringsbolaget, men jag tror det blir lita svårt där, just pga nedslitet däck. Men hör med dem, det värsta du kan få är ett nej. |
|
|
Det borde finnas ganska goda möjligheter att få ersättning av väghållaren i detta fallet! Däremot lär de inte ge full ersättning för det slitna däcket, men även fälgen har ju fått sig en smäll och bör bytas ut - kolla även så inte bilen skadats i övrigt och en hjulinställning bör göras efter en sådan kraftig smäll... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.