AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.534

Vit e39 M5

Sida 1 av 2
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Hej! Är det någon som kanske har info om denna M5a? Alt ägt den? :)

Länk

Ser fin, välvårdad ut på bild, frågan är hur mycket man "åtgärdat mekaniskt", tänker främst på koppling/svänghjul,bränslepump och LMM, allt detta borde vara åtgärdat med tanke på utgångspriset? Priset är rätt högt, men har den fått det jag nämner bytt "nyligen" (säg de senaste 3000 milen) så är den ett rätt tryggt köp. Bromsskivorna är en annan sak som är ofta mer än bytesmogna vid 12-13000 mil...

Den hade trälister (utrustningskod 774, Bruyere Club) invändigt från fabrik. En av de snålast utrustade M5 E39 jag sett, de enda tillvalen var trälister,business CD och "rökar paket". Har för mig att bilen (HEE269) är "känd" sen tidigare, men inte i negativ bemärkelse.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Jag frågade ägaren om något var bytt/gjort tex vanos mm så sa han att det inte var det. Så jag antar att det är rätt mycket att göra om eller kanske när? det börjar bli dags.
Vanos är inte det du skall oroa dig för. Koppling/svänghjul är något som kommer att behöva bytas, speciellt om den aldrig är bytt. När jag köpte min 99:a för måånga år sedan vid just 12500 mil så kändes kopplingen "helfrisk". 1000 mil senare kom de första symptomen på slir, bytte med en gång. Bränslepumpen gav upp vid 14000 mil (pumpen startade ej när bilen stått nån vecka, med nyladdat batteri så fungerade det. Pumpen byttes o då gick den även med "sämre batteri")...LMM har jag bytt i "förebyggande syfte", det som är "kvar" är kamsensorerna, de lever inte för alltid...

För begärda 179' så skulle jag definitivt förvänta mig betydligt mer än ett välvårdat yttre/inre. De tre "reparationerna" jag nämner kostar ca 17-18' (inkl arbete) att åtgärda, om man köper prylarna på "rätt" ställen. Min åsikt är att bilen har precis nåt det miltal där det börjar bli dax o byta de saker jag nämnt, men det kan oxå vara som så att prylarna håller länge till. Men rådet är att kalkylera med nämnda utgifter vid inköp, inom säg 2000 mil?
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Okej okej :). Tack för infot!
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Dawwe du har pp
thekinglives
Koppling kan absolut vara slut vid 12000 mil, men det har inte speciellt mycket med milen att göra. Är bilen körd på rätt sätt är jag övertygad om att kopplingen kan hålla
i princip hur länge som helst, likväl kan den ta slut redan efter några mil om man beter sig dumt.

Samma resonemang gäller för bromsarna med.

verkar som bilen har utökat skinn samt alcantara tak, så helt mager på utrustning är den kanske inte.

King: Din övertygelse är fel. Kopplingen är en svag punkt, sällan den hanteras 100% korrekt, eller om du så vill: slira inte på koppling, minimal "grundgas vid start" samt släpp upp kopplingen helt o gasa först därefter. Samma vid växlingar. 12000-16000 mil är ungefär vad kopplingen brukar klara av om den hanterats korrekt, men den kan lika gärna vara slut innan 6000 mil.
Ja bilen har utökat skinn, men den saknar "godis" som PDC,RDC,Navi o allt annat man kan hitta på, ingen taklucka ens vad jag kan se?
thekinglives
Dawwe: Jag håller fast vid min övertygelse och hävdar att jag har rätt, men vi kan nöja oss med att vi har olika övertygelse.
En koppling (slirlamell) lever alltid farligt när motorn utvecklar 400hk och 500Nm att den är stark redan vid låga varvtal gör inte heller att bmw säljer färre kopplingar.

Min övertygelse är att det är värmen som dödar kopplingen, den uppstår när man kliver på gasen innan kopplingsfoten lämnat pedalen, kan lova att inga enbenta M5 ägare bytt koppling någonsin:)

Angående utrustningen, visst saknar den allt det du skriver, men har det någon betydelse, för mig hade inte en 4:3 navi med analog TV eller PDC eller RDC varit en "dealbreaker" Isåfall är ju utrustning som taklucka solgardin(er) Hifi proff mm mer avgörande.
Dock hade skicket varit avgörande för mig.
En grej till, på prefacelift var det väl rätt svårt att få med RDC om inte omöjligt?

King: Kopplingen är underdimensionerad, den är tex "bara" 240mm, dvs lika "stor" som på M3 E36, o där håller den bättre iaf. Tryckplattan är precis så den klarar 500 Nm. Hade BMW slängt på en tryckplatta som klarar uppåt 700 Nm så hade problemet förmodligen varit mycket mindre. Detta är ingen övertygelse, utan fakta. Jag hävdar inte att jag har rätt, utan förmedlar bara allmänt "kända" fakta. I mitt fall visade sig kopplingssliret när man stämplade fullt i 3/4, lamellen släppte lite-lite...

Personligen tycker jag att det är "kul" när bilens utrustning speglar "det senaste" när det begav sig. Visst 4:3 är förlegat men det är inte det som är grejen, utan att det finns och fungerar, låt gå att den är utdaterad. RDC finns på pre-facelift. Skicket kan man inte avgöra genom att titta på bilderna, det mesta ser bra ut på bild. Jag är dock övertygad om att bilen är välskött och i ett bra skick, om inte annat så indikerar det begärda priset att så är fallet?
Kopplingen på en demo 99a tog slut vid 500mil = det fanns ingen M5 att provköra på BMWs provkörningskaravan 1999.

Hur långt som helst? Det är undantagsfall att en bil klarar över det normala för modellen. 12-16000mil låter vettigt för M5 E39. På 540i/6 E34 med samma låda som M5 E39 brukar kopplingen behöva bytas mellan 12 och 20000mil. De över det miltalet jag hört talas om är en 96a med 22000mil där kopplingen var så slut att bilen med största sannolikhet inte hade gått köra de 40milen till sthlm (jag provkörde den) och så en 28000milare i Portugal med original koppling som enda undantag.

Mina har behövts bytas i spannet och så fort det slirar är det försent för svänghjulet, det har hänt på två bilar = byt senast var 15000mil och M5 E39 har 114hk/100Nm mer = ännu mer känslig. Osäkert med så många ägare att veta hur den är körd, bättre med en 1-2ägares bil. Finns flera sådana i Sverige, den jag har som favorit M5 E39 har rullat under 9000mil med samma ägare sedan import 2000 och med vettig utrustningsnivå samt är 1 av 2 i färgen i Sverige:).

Det är dumt att ifrågasätta Dawwe! Redan den först tillverkade M5 E39an (byggd 971023) hade RDC, då som standard. Produktionsbilarna hade 265 RDC som tillval.

Håller med Dawwe om utrustningen även om jag kan tycka att 4:3an är lite väl antik, men det går att montera 16:9. Digitalbox går att montera om man vill se på tv utan att åka till Ryssland:). PDC kom redan 1990 på E32 och 1993 på E34 och att ha en 99as M5 utan är B. Lite märkligt att det var först vid facelift E39 fick PDC fram tycker jag. 7serie hade PDC fram och bak från början.

Skick är viktigast, men det är inte roligt att äga en tomhylsa, det är väl en anledning till att HEE har haft 14ägare och den andra vita svensksålda 99an haft 11ägare, den har också låg utrustningsnivå även om den är klart högre än HEE.

Tråkigt med ännu en säljare som inte vet vad unik betyder.

Rejält prishöjd och stylad är den dessutom sedan köpet, HEE var till salu okt-13 för sisådär 60tkr mindre och då i originalskick, Länk

Mvh Stephan
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Stephen vilken andra M5a menar du?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Den andra vita som finns i Sverige måste Stephan mena.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
När jag kollar carfax historiken så räknar jag bara till 7 ägare på bilen men står 14 annars?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Dom andra 7 kanske är bilhandlare? Antalet ägare är just det, det är antalet brukare som är intressant.
thekinglives
Blandade ihop RDC med PDC fram.

Stephan: Hur tror du den M5:an behandlades som fanns med på BMW roadshow?
Det som är relevant angående kopplingen på M5 E39 är väl att den kan hålla lika länge som på en vanlig bil , förutsatt att du använder bilen som vilken bil som helst.

Samma med däcken, eller är de också underdimensionerade på M5 E39?

Dawwe: Gillar också långa utrustningslistor även när de passerat bäst före datum.
likaså gillar jag lite ovanliga tillval, vit med skinn på panelen är ju lite häftigt då tycker jag.
Men det är just det kopplingen INTE gör på M5 E39, den håller inte lika länge som på en vanlig bil, även om den använts korrekt. Finns ytterst få M5 E39 som har kvar första kopplingen efter 15000 mil, även om det är en bil med en ägare. Det är fakta vilken kan backas upp med statistik. Jag tycker att en solid vit bil är "mja", metallic-vit däremot:)
z3
36
z3mc
Bmw 535d-07,m5-00,z3m coupe-99
kopplingen håller precis lika bra som på en vanlig bil om man kör den som en vanlig bil dom flesta m5 har haft flera ägare som har kört som tattare eller är tattare själva punkt

Till er som hävdar att kopplingen "håller lika bra som i vilken bil som helst": Hur förklarar ni att M5 E6X (SMG 3) har en koppling som håller runt 15000 mil i bästa fall? Jo för att kopplingen är inte "överdimensionerad nog". Precis samma som på M5 E39, eller för den delen M5 E60/6. Jag är nyfiken på förklaringen, eller är det bara tattare som kör M numera?
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Antingen håller kopplingen eller inte återstår att se, nå andra inputs? Funderar på att åka ner och kolla på den.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
kopplingen är underdimensionerad om du frågar mig, ett rent snålfel från BMW
då man hade grejor "på hyllan" som gör ett bättre jobb. (850Csi)

men det är ju inget specifikt för denna bil utan alla M5'or :)

fin bil - men ett mysterium att man inte lyckats kryssa nåt mer i utrustningsväg
men då borde den vara lite extra lätt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.