|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har haft min 520 i snart fyra år och det har gått tämligen smärtfritt. Nyligen lämnade jag in den för oljebyte, nya tändstift, kupéfilter etc. Efter någon vecka började det lukta starkt bränt i kupén, exakt samma lukt som bränd koppling. Det var inte gubbkörning men inte heller buskörning. Det lugnade sig lite men nu kommer lukten i princip varje gång jag kör. Har noterat följande: * Lukten kommer 4 av 5 gånger när jag parkerar, då brukar jag alltid lägga i backen innan jag stänger av och lukten kommer snabbt in i kupén * Det luktar enbart från höger sida * Kopplingen tar normalt, inga tecken på slirande * Det luktar nästan alltid när jag står still, rödljus, vid parkering etc. Trodde först att lukten kommer av spilld olja vid oljebytet men en månad efter borde det försvunnit? Tacksam för idéer, hoppas jag var tydlig nog. | |
| Ursäkta, glömde tillägga, DSC-lampan har lyst helt random vid två tillfällen, om det nu är av betydelse. Samt att mekanikern svetsade fast ett löst avgasrör men att det skulle vara hål har jag avfärdat då lukten kommer enbart vid inblandning av kopplingen. | |
|
Koppling och bromsar luktar likadant! Låter mer som att det är någon broms på högersidan (eftersom lukten är där) som kärvar och ligger på. Känn med handen på fälgarna efter färd, när det luktar "koppling". Det märks rätt snabbt om en fälg är märkbart varmare än de andra! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| tack jag ska prova imorgon! | |
|
Jag tror att det kan vara ett klassiskt läck från ventilkåpspackningen. Luktar iofs inte riktigt koppling men ett otroligt vanligt fel på dessa motorer. Droppar ner på grenröret och när man står still så luktar och när man kör så blåser det bort. Värt att kolla upp iallafall. Brukar synas på skydden över grenröret om det har droppat olja. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
hej igen! Nu har jag kört 30 minuter, mkt köer etc, lukten kommer helt godtyckligt, ofta med kopplingen inblandad. Det luktar verkligen bränt, blir lite orolig. Kände på bägge fälgarna, lika varma, broms är det nog inte Stängde av luftintaget i kupén närmast föraren så all luft kom från passagerarintaget, riktade den mot mig själv. Lukten kommer tydligt från höger. Öppnade huven och letade efter oljespill men hittade ingenting. Hör dock ett högfrekvent tickande ljud från motorn. Blir galen, fler idéer? Tack för hjälpen |
|
| Mitt fel, såg oljeläckage nu :( vågar man fråga vad det kostar i runda slängar att byta ventilkåpspackning? | |
|
Det är billigt jag tror jag betalde under 500kr för delarna, det var lätt att byta. Du behöver den yttre stora samt 2 inre för tändstiftsbrunnarna. Jag köpte den stora på nätet och de inre på bmw samt gummidistanser till bultarna vet inte om det är nödvändigt att byta dem men gjorde det ändå. Vart läcker den? |
|
| alltså, lukten kommer efter verkstadsbesöket där han bytte tändstift och olja. Är det en slump? Det läcker från höger sida motor, bak. | |
|
Hmm kanske var olja som legat kvar sen oljebytet? Får tvätta rent o kolla nu när jag hittat fläcken Underbart, halvljuset dog, köpte nya xenon för 600:- och ljuset fungerar ändå inte. Får nog bli en asiatisk bil nästa gång hahaha. Tack ska ni ha för supporten, uppskattas |
|
| Köp en flaska bromsrengöring och spruta på vid kall motor så blir det rent. | |
|
Betalade cirkus 2200 för ventilkåpspackning + skruvar och allt det där på verkstad. Nästan helt luktfritt sen dess, kommer lite då o då med det som ligger kvar och behöver brännas bort från grenröret bara.. __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
| Vill man gardera sig för att det inte läcker med ny packning så kan man dra på lite tunt lager packning på tub. | |
|
Hej, Tänkte bara följa upp ifall någon annan har samma problem. Mekanikern ringde precis och har hittat att det läcker från ena cylindern så det var mkt riktigt ventilkåpspackningen. Dock säger han att det läcker ännu mer olja från en packbox strax under kylaren. Detta skulle ta lång tid så inget han hann fixa idag. Någon som kan berätta mer ingående om packboxen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.