|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha fått igång min e46a som inte startade vid köp vilket berodde på rappad avgaskam. Ställde motorn rätt igen och den gick som sagt igång men skorrade vid lägre varv så testade nu att byta kamkedja ifall det skulle bli bättre. (Vanos kontakten kopplade jag ur då skorrandet blev värre med den ikopplad och vid gaspådrag så stannade den vid 4k varv ett par sekunder innan den drog iväg.) Demontera och satte dit kedjan och montera ihop allt igen. Jag startade sedan bilen och gick jämnt utan problem på 1100 varv/m. Gasade sedan ett par gånger och skorrandet började igen fast lite värre än innan bytet. Gasade sedan upp på 4k varv/m och då la den av. försökte starta igen och var nära på att starta igen men gick inte och det lät mer hopplöst att få igång den ju fler gånger jag testade. Så nu står den, hade väl tänkt öppna upp den igen imorgon och göra om det igen men tänkte kolla om någon har någon kunskap om vad som kan ha hänt. mvh /Mange | |
|
Satte du motorn i TDC med 'pinnen' och balansaxlar rätt ? Vevade du runt motorn och kontrollerade Vanos ? Dreven på Vanos ok ? ( annars kuggar den igen ) Om Vanos 'klickar' som denna tube - slut.. |
|
|
Demonterade hela paketet igen och vanos enheten på avgassidan låser inte på axeln. Antar att jag behöver byta ut den, någon som vet vart jag kan få tag på en billigt? Eller vet om det går att åtgärda enheten? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du har väl bytt slädarna till kamkedjan också hoppas jag. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tyvärr måste bytas, dyra nya ( ca 5000:-) men finns beg på eBay ( viss risk att köpa beg ) |
|
|
Byt ut vanos enheten nu, den startade och går jämnt på tomgång. Men när jag gasar till ordentligt och släpper gasen så sjunker varvet tills den slutligen dör. Någon som råkat ut för detta? |
|
|
Tycker bilen beter sig väldigt skumt. Kan starta bilen och den går bra på tomgången. Kan gasa till lite utan problem men när jag gasar upp till 3k och släpper gasen så skorrar det grovt i motorn och varvtalet sjunker tills den dör, om den inte dör så går den istället hemskt på tomgången. Stänger sedan av den och testar igen, då tar det en stund medans jag vrider på nyckeln och ger lite gas tills den startar och går sedan fint på tomgången igen. Samma sak händer om man gasar upp den vid 3k igen. Vad är det som kan vara fel?!! |
|
|
- Har du rensat felkoder ? - Vilka felkoder har du nu ? - Låter som du missat koppla in sensor eller drar massa tjuvluft någonstans |
|
|
Felkodsmässigt så har jag när jag startar den endast felkod på kamaxelgivare insug. Efter att man gasar upp den tills den skorrar och EML-lampan tänds så får jag tre till. Camshaft sensor inlet Camshaft sensor outlet Camshaft control oultet-vanos0 Master Camshaft Sensor |
|
|
Om det är till någon hjälp: Om jag kopplar ur kabeln till valvetronic motorn så uppstår inte skorrandet som det gör annars, eml lampan är tänd hela tiden och det går endast att gasa upp till ca 3,5 då sen verkar den inte orka mer, verkar väldigt slö. |
|
|
Bra Valvetronic-kammen styr ju insugventilerna hur mycket de öppnar. Har du inte motorn inkopplad går den på 'halvfart' Kam-sensorer Byt sensorer för insug och avgas kammar ( räcker att köpa en och testa med, samma för båda ) - rätt billiga tror jag. Felsökning kring Valvetronic - Motorn går inte till sina änd-lägen ( ta bort motorn och kör den mot 12v direkt, testa att den funkar ). Se till att valve-kammen står rätt när du sätter dit motorn. - Sensorn för valve-kammen. Ventil-kåpa av för byte, läsa manual hur man gör. Skulle börja med en kam-sensor |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Slutar valvetronicen att funka ska den ställa sig i läge maxlyft. man måste också kalibrera ändlägena med dator. Skorrar den så är det nått som är fel, Antingen flexar kamkedjan eller så är det skit i vanosventilerna ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Man behöver kalibrera ändlägen med dator, den lär sig det själv vid uppstarter. Man kan höra hur den kör vid uppstarter. Men man skall "backa upp" valve-kammen när motorn installeras enligt manualen. Sen hur viktigt det är osäkert jag har bytt utan att backa upp den. Når den ändlägen är den nöjd. Länk |
|
| Man behöver inte... | |
Den lär sig inte själv. Om du haft batteriet urkopplad ett tag tex. Var tvungen att köra dataändlägeskalibrering innan den började fungera, när jag skiftade motor. Funkar den inte så är den i nödläge med fulla lyft hela tiden. Och då används trottelspjället som gasreferens det står normalt fullt öppet om valvetronicen fungerar.Då är det LMM + valvtronicen som reglerar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hmm jag har aldrig behövt kalibrera via verktyg, bytt topplock och röjt med två motorer. Den kan ju läsa av valve-kammens läge via sensor så spontant känns det onödigt med att kalibrera ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.