|
|
|
|---|---|
|
Har precis vart o köpt en E21 med typ obefintliga bromsar. Förra ägaren hade trampat rejält hårt en gång på bromsen när bilen stod still och då hade pedalen slagit i botten och nu är bromsarna väldigt dåliga. Inget läckage nånstans vad ja kan se. Några tips? Huvudbromscylindern elr nån hjulcylinder ? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med största sannolikhet huvudbromscylindern eller någon av (eller båda) hjulbromscylindrarna. För det är väl trumbromsar bak på just den här bilen, eller hur? Naturligtvis kan det läcka från något av de främre bromsoken, men det brukar man kunna se ganska tydligt. Sen kan det givetvis vara ett hål på någon av alla bromsslangar eller sönderrostat bromsrör, men det brukar man också se ganska tydligt. Sen finns det ovanliga fel som tex att bromsservavakuumbehållaren rostat sönder kring infästningen av huvudbromscylindern så den inte sitter fast riktigt. Eftersom huvudbromscylindern ligger nära bromsvätskebehållaren (och de där gummiringarna som bromsvätskebehållaren sitter fast med brukar torka ihop helt och hållet) är det vanligt att bromsvätskan med tiden suger upp och binder vatten och det börjar rosta rejält inuti huvudbromscylindern. Demonterade inte för länge sedan en E30 huvudbromscylinder och den var helt sönderrostad inuti och helt junk, bara att slänga. Så det är bara att noggrannt gå igenom hela bromssystemet, del för del. |
|
Ska börja att kolla hjulcylindrarna och ev byta dom . Har både cylindrar och huvudcylinder som ligger. Japp är trummor bak. Tack för lite tips ! |
|
|
Så där då har jag bytt cylindrar bak och huvudbroms cylindern , bytt till en begagnad huvudbromscylinder jag hade i min andra e21a som fungera utan problem,Bromsarna funkar bra bak, men fram, helt död. När jag luftar så skvättar den bara , skruva ur bromsledningen direkt från cylindern och den skvättar bara där också ... Nåt tips ? |
|
| Den svarta runda grejen som sitter mellan torped och H cylindern, vad har den för funktion ? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det låter som vakuumbromsservobehållaren. Det bildar ett vakuum där med hjälp av vakuumet som finns i motorns insug och på så sätt förstärker bromskraften. Enda skillnaden om den inte fungerar är att det blir trögare att bromsa och man måste trycka hårdare på bromspedalen för att få samma bromseffekt. Men när man luftar bromsarna spelar det ingen roll om denna fungerar eller inte (och oftast har man ju ändåså motorn avstängd när man luftar bromsar). Jag misstänkte först som sagt att huvudbromscylindern var mer eller mindre bara junk inuti. Jag hade börjat med att demontera och ta itu den och inspektera delarna inuti samt även skicket på cylindern inuti. Om du ser att den är värd att renovera, köp ny renoveringssats - annars köp en helt ny. Fast du har ju bytt mot en huvudbromscylinder som fungerade tidigare utan problem. Hur länge sen var det? 1 dag, 1 vecka, 1 år eller 10 år? Jag skulle ändåså börjat med att demontera den huvudbromscylinder som du har där nu, den verkar fungerar delvis iallafall. Ta en titt inuti hur den ser ut, samt fundera på om den är värd att köpa en renoveringssats till eller inte. |
| Vad är det för årsmodell på bilen? | |
| Huvudbromscylindern ja bytte till har legat nåt år. Års på bilen är en 82. Då förra ägaren prata på att de var den som va dålig bytte ja den direkt. Men har nu skruvat tillbaka den gamla och nu Fungerar bromsarna fint helt plötligt ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.