AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.245

Ibland blir man glad över att ha rätt reservdel i bagaget!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Idag (söndag), när vi befinner oss dryga 20 mil hemifrån började e39:an att misstända på en cylinder direkt efter att ha startat motorn efter tankning, motorlampan tändes också.

Misstänkte en tändspole då det är vanligt fel och att motorn brukar gå taskigt då.
"Linkade hem" genom att hålla varvtalet över 2500rpm en knapp mil till svärmor, strax utanför Halmstad.

Som tur är, hade jag varit lite förutseende och lagt två tändspolar i bagaget som "bra att ha - om en skulle gå sönder". Jag hade även varit förutseende nog så jag hade lagt en lednyckel 10/11mm i verktygssatsen i bakluckans fack - underlättar avsevärt om man skall lossa skyddskåpan över tändstiften då muttrarna sitter lite försänkta och är svåra att greppa med den fasta nyckeln i verktygssatsen.

Givetvis hade jag ingen felkodsläsare till hands, så det var bara att hoppas på att det var en spole som gett upp och köra "trial and error".
Började byta på ettans cylinder och provstartade - ingen förändring, bytte tvåans spole - ingen förändring, bytte treans spole - ingen förändring, bytte fyrans spole - tjoho! nu blev motorn glad igen och gick som den skulle!

....därmed slapp vi megastrulet med att försöka få tag på en hyrbil och sedan försöka lösa reparationerna på distans. Då dessa saker givetvis händer på en söndag, när alla bilverkstäder är stängda, hade försvårat situationen ytterligare...

Ibland har man lite flyt i oturen - kanske ska köpa en lott!? :)

Motorlampan lyser fortfarande, men den slocknar förhoppningsvis av sig själv efter några "körcykler", får släcka den manuellt med carsoft annars (skall ju ändå släcka felkoden som troligen ligger lagrad).

Mvh
Johan b

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hur mycket reservdelar och verktyg har du fyllt bilen med....;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ha, ha... :)

Det är faktiskt det enda jag har lagt i bilen förutom en liter olja och obligatoriska bogserlinan och startkablar, men jag får väl komplettera med en generator, en vattenpump, en termostat, några fler tändspolar....allt finns ju redan i garaget.

Hmmm, kanske skulle köpa en av försvarets gamla verkstadskärror och hänga på när jag kör med bilen, så man har med sig sin egen lilla verkstad vart man än åker - man vet ju aldrig! ;)

Mvh
Johan B

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Snyggt jobbat Johan! Jag har alltid en dator och en Inpa-kabel i bilen. Man vet aldrig när det kan behövas ;-)
Jag hjälpte en kille med en e90 på en stormarknadsparkering en gång, felkod 4A63 dvs startspärr. Tror aldrig han insåg vilken otrolig tur han hade att just jag kom förbi precis då och hade rätt grejer och kunskap för att synca den. Måste vara en på miljarden.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ola, den snubben hade minst sagt tur - frågan är som sagt om han själv insåg hur stor turen var?

Rätt skön känsla att själv kunna fixa bilen och åka hem de dryga 20 milen utan större problem - det är ju rätt enkelt att byta en spole på M54 om man bara har den till hand (vilket kan vara ett problem en söndag).

Motorlampan har nu slocknat av sig själv och lott är inköpt - får se om det blir någon vinst på den... ;)

Felkoden får jag radera i veckan.

Mvh
Johan B

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
På saab tiden var det bränslepump eller tändkassett som man skulle ha med sig..
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Snyggt jobbat Johan, en fråga bara körde du länge innan du tanka bilen? jag menar in i det sista med tankningen?
mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Catch_me, nej inte nämnvärt, kanske gick i 45 liter eller så i tanken.

Men de senaste veckorna har jag faktiskt känt en liten "orolighet" i tomgången när jag kört bilen (frugan brukar ha den som pendlarbil, så det är mest hon som kör den) så spolen kan ha varit på upphällningen en tid innan den gav upp helt.

Tycker bilen kändes lite piggare, jämnare i motorgången och "mer alert" efter bytet av tändspole och faktiskt verkade den dra lite mindre bensin.

Ingen storvinst på lotten - "bara" pengarna tillbaka (triss), men det är väl iofs bättre än "medelsnittet"! ;)

Mvh
Johan B

När min spole gick så fick jag indikationer innan att något var fel, det ryckte på låga varv, inga problem när man körde dock.

Hade felkodsläsare men lät bilen släcka lampan själv innan jag raderade.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Trist med trissen:) Okey undrar för att en gång fick jag samma symptom men då slarvade jag med tankinigen då börja den misstänks sen när jag kolla felkoder då fick jag just misständing pga soppa torsk eller vad det nu var.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.