|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har märkt att 535an har börjat blåryka lite lätt vid motorbromsning. Det ryker inte alla gånger man släpper gasen, utan lite mer oregelbundet. Inget märkbart driftmässigt. Går lika fint som innan. 23000mil. Har mina aningar om att det skulle kunna vara ventiltätningar alt. kolvringar men kan ju ha fel. Bör tilläggas att jag har en rensad dpf! Mvh Cooolle | |
|
23.000 mil är ingenting för en diesel så kolvringar borde kunna uteslutas. En gissning är att det kanske beror på täppt vevhusventilation. |
|
|
Igensatt vevhusventilation. Ser nästan identiskt ut på din motorn som på nedan länk, bara byta filtret: Länk |
|
|
Tagit isär vevhusventilationen nu och de visade sig att de inte sitter någon filter i dessa motorer, (M57N2) vilken jag finner väldigt skumt? Sitter bara ett "gummilock" med en fjäder under. Så själva vevhusventilationen kan ju inte vara igensatt. Finns det något utöver detta som kan ha blivit tätt, eller är det något helt annat som spökar? Kollade även oljan på samma gång och det visade sig ha druckit en mindre skvätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.