|
|
|
|---|---|
|
Hej! Något konstigt hände idag med frugans 325i E91 2006 när vi var ute. Jag blir inte riktigt klok på vad som hänt, så jag tänkte kolla om någon av er har någon idé. Oljenivålampan började lysa i en uppförsbacke, när jag kollade färddatorn så var nivån precis på MIN-strecket. Hade ingen olja med mig i bilen, men jag tänkte att det är nog lugnt att köra nån mil tills man kommer till nästa mack, borde väl finnas lite marginal. Efter ett tag plingar det till, och varning för hög motortemp lyser först gult i ett par sekunder, sedan lyser det direkt rött och bilen blev påtagligt trött, antagligen något "limp home" -mode som gått in. Jag stannade på första p-ficka och öppnade huven och såg att det sprutat en hel del vatten runt expansionskärlet. Skruvade sakta loss locket till expansionskärlet, då började det forsa ut under kärlet. Tydligen sitter det någon tryckventil i locket som släpper ut kylarvätska ner i ett "rör" som mynnar ut på expansionskärlets undersida om trycket blir för högt. Jag fick bilen bogserad till en mack, fyllde i lite vatten i expansionskärlet (inga stora mängder gick i) och drygt en liter olja i motorn. Provstartade, lät den bli varm i 5-10 minuter, allt såg bra ut. Därefter körde jag drygt 7 mil utan minsta problem. Någon som har en aning om vad som kan ha hänt? Kan överhettningen hänga ihop med låg oljenivå på något vis? Oljenivån såg inte ut att vara kritiskt låg, mer på gränsen till för lite. Tycker inte att topp- eller blockpackning borde kunna ha gett upp då bilen gick perfekt efteråt, och så vitt jag kan se finns ingen glykol i oljan. Tips och idéer om vad som kan ha hänt tas tacksamt emot! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan ju vara en indikation på att vattenpumpen håller på att ge upp tex. Se till att läsa av felkoder, det bör finnas nått där eftersom vattenpumpen är elektrisk. Eller så är det nått som inte BMWs ingenjörer tänkt på som gör en syntax error vid varning för låg oljenivå eller tvärtom vid hög temp. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ja, det kan det ju vara. Det är nog en bra idé att läsa av felkoder oavsett :) Ska försöka jaga rätt på en felkodsläsare. | |
|
Känner igen symptom på vattenpumpen. Den lägger helt enkelt av. Stänger man av bilen hoppar den igång igen. Tyvärr en rätt saftig reparation. Gav 9200kr på Bendt Bil i Halmstad (BMW) inkl termostathus. Men det hade lagrats felkoder på min bil om fel på pumpen. Men gällande oljan så kan det ju bara vara så att du har låg nivå och detta inträffat samtidigt. Eller som Hasso sa... Syntax error. Alla system pratar ju med varandra idag så man vet aldrig vad som händer. Mvh Tompa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.