|
|
|
|---|---|
|
Är i valet och kvalet att nappa på kampanjen på 2017-årsmodell av 520D. Idag har jag 520D, 2012, 5700 mil, metallic, läderklädsel, PDC, ej XDrive För den erbjuder bilfirman 190.000 i inbyte. Nya bilen kostar 214.000 (demokörd 100 mil), så kostnaden för mig efter inbyte blir således 224.000. Det jag får (som skiljer sig från det jag har idag) är: 1. 5 år nyare bil 2. XDrive (jag bor Norrland, så...) 3. Winter Pack (dieselvärmare, rattvärme, elstolar bak) 4. Slippa stundande service och däckbyte på nuvarande bil, ca 25.000) Frågan är om man gör en dum affär eller inte. Vad säger ni? Hjälp mig gärna med kommentarer som gör mitt beslut lite lättare. Tack! | |
| Även att det kommer en ny 5 serie så gör du en ruggigt bra affär. Förstår inte ens tvekan?😦 | |
Verdi |
Antar att du menar 414 tusen och inte 214? :-) |
|
224000 efter inbyte låter OK. Det är vä aldrig en "bra" affär att köpa nytt men en härlig känsla. |
|
| Yes. 414.000 kostar åbäket :-) | |
|
Kör på, en likadan av nya 5 serien lär nog kosta betydligt mer, många bra tillbehör som dieselvärmaren, stolvärme bak mm som er bekväma. Och X-drive, viktig detalj 👍🏻😃 Crille |
|
|
Självklart är det ekonomiskt bäst att behålla din befintliga bil. Den största delen av värdeminskningen är redan tagen. De 25' i kostnad på den gamla bilen tappar den nya bilen i värde på vägen hem ifrån bilfirman. Men men det är alltid kul att byta bil även om du får näst intill samma sak, själv hade jag nog försökt få en bra deal på en 530d istället. |
|
|
Sjutton vad svårt detta är. Frågan är ju lite oxå vad man har att vänta sig för kostnader på en 2012:a framöver, med tanke på reparationer o.s.v. Hur länge håller sig en BMW fräsch så att säga? |
|
|
Din försäkring tar (eventuellt) oväntade höga reperationskostnader rätt många år och mil framöver. Rent generellt så har du väääldigt många mil kvar innan din BMW blir ofräsch. Även om du har jätteotur och får en mängd småreparationer som inte täcks av din försäkring så är det peanuts jämfört med värdeminskningen på din nya bil, åtminstone 5'kr i månaden de första åren. Rätt mycket man kan reparera för de pengarna. Men som sagt - nybilsdoften och glädjen att byta bil ska man inte förakta! |
|
|
Din försäkring tar (eventuellt) oväntade höga reperationskostnader rätt många år och mil framöver. Rent generellt så har du väääldigt många mil kvar innan din BMW blir ofräsch. Även om du har jätteotur och får en mängd småreparationer som inte täcks av din försäkring så är det peanuts jämfört med värdeminskningen på din nya bil, åtminstone 5'kr i månaden de första åren. Rätt mycket man kan reparera för de pengarna. Men som sagt - nybilsdoften och glädjen att byta bil ska man inte förakta! |
|
| Nice att AP drar iväg inläggen flera gånger utan att man överhuvudtaget har rört "tangentbordet".😡 | |
|
Eller En lätt beggad 530 för samma pengar? Länk |
|
|
Ja, jag har sett här på forumet att 530 är mer bil än 520. En annan bor ganska centralt i staden och kör ca 1100 mil per år. Kanske är överkurs med en starkare motor då. |
|
| Så låga mil så kvittar det med lite högre förbrukning, man kan vinkla argumenten som man vill :) | |
|
Hej. Jag har själv en F10 från 2011 och som det ser ut nu kommer jag välja att behålla denna istället för att byta till den nya 5-serien. Jag har inte haft något fel på bilen som nu rullat en bit över 12 000 mil. Har tidigare tillhört de som med oregelbundna mellanrum bytt till ny bil och därmed gjort en katastrofalt dålig ekonomisk affär. Min förra 530 i (E60) från 2006 valde jag att byta in mot nuvarande bil, främst med anledning att jag tyckte designen attraherade mig mer och var en helt ny bil både exteriört och interiört. Den kommande nya 5-serien tycks inte ha samma revolutionerande förändringar framförallt inte exteriört som de tidigare generationsskiftena, varför lockelsen inte är lika stor nu, även om jag vet att den nya har modernare teknik mm. Som det är nu har jag ett tillräckligt "kapabel" bil där jag istället planerar för att köpa en begagnad sportbil som håller sig bra i värde för motsvarande eller lite till för den mellanskillnad som jag skulle behöva lägga mellan nuvarande bil och motsvarande ny 5-serie. Jag hoppas att i min nuvarande bil få många härliga och inte för kostsamma mil, plus att jag får något lite mer sportigt att använda vid lämpliga tillfällen. |
|
|
Bra pris på 530 du skickade Fahlekorv, men extremt sparsamt utrustad. Tycker en viss utrustning uppskattas vid köp av bil, inte enbart motor, visserligen är ju mycket motor kul men i slutändan måste man trivas med hela paketet. Crille |
|
| Jo, finns de med lite mer mil och utrustning också. För min del är det motor och stolar som är viktigast. Jag kör jag mest motorväg till jobbet och in till stan och då är motorns storlek viktigast efter sköna stolar men trådstartaren kör bara stadskörning så då är det kanske bortkastade pengar med en 530. | |
|
Bor i samma län som som Steffoslovskien och det är inte så förbannade stora städer här uppe ;-) Så visst uppskattar jag lite motor. Bor själv mitt i stan och det är inte många minuter jag behöver köra innan man är på landsbygden. Men Winterpack är nästan ett måste här uppe på vintern, ruggigt kallt ibland. Och komfortstolar är ett stort plus :-) Och X-drive, viktig detalj på vintern. Crille |
|
| Skulle också ha en 520 först, sen provkörde jag en 530. | |
|
Same same, bilförsäljaren vet vem jag är och styrde mig nog medvetet in i en 530 istället för 520 som jag hade tänkt 😂😂 Tänkte lite på ekonomisk bilägande efter vagnskadegarantin upphörde på min S5.... Crille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.