AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.161

E91 2012 detta är rätt kabel för att ansluta iPhone 6 till USB och aux

BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Länk

Länk

Jag har en Professional stereo utan navigation
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

Den ser ju intressant ut, vad gör kabeln som inte en lös av varje gör?
Kan man köra ex spotify osv?
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Du får en möjlighet att styra telefonen från ratten oberoende vad du spelar upp. För egen del talböcker och musik.
Ff
74
Ffalun
520d -17
Fungerar den med Spotify?
Får du upp information?

Pris?
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
950kr
Använder inte spotify
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Finns billigare tex här Länk
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Fråga
När jag kopplar in min 6s med Apple USB sladd så får jag meddelande "not supported"
Men med denna kabel så bör det fungera då med andra ord?

Spotify får det att styra med ratten?
Ser man något i skärmen om man kör Spotify

BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Ja din 6s bör fungera med denna y-kabel.
Använder den med en iPhone 6 själv utan problem.
Anledningen att den inte fungerar med Apples kabel lär bra att y-kabeln i nedplöjer någon typ av chip som meddelar stereon att det är ok. Har läst detta på annat forum på nätet.
H-kabeln är rejält stor. Telefon och kabel och utrymmet under mittarmstödet blir rätt fullt. Vidare så är det en idioti att uttaget för USB och 3,5mm sitter så högt upp. Den dyra y-kabelns b-ggr kontakter hamnar nära locket till armstödet.
Min lösning. Montera ur kontakten från armstödet. Och sen placera den under armstödets bakre vänstra sida. Därefter ansluts y-kabeln till kontakten och lightning-änden får sticka upp ur hålet efter kontakten. Ny ryms telefonen lätt under armstödet. Att kabeln kommer upp ur hålet gör det lätt att dra upp just så mycket som behövs för tillfället.
Resultatet ser ut så här:
Länk

Jag valde att montera bort mittarmstödets "baksida" med fläktutblåsen. På Biltema införskaffades dubbelt fast USB-uttag för chassiemontage:
Länk

På baksidan av plasten som du demonterat finns förstärkande tre cirklar. Borra ett 28-30mm hål i den mittre. Anslut Biltemas USB-uttag genom strömtjuvar till ledningen till cigaretttändaruttaget under armstödet.
montera tillbaka allt. Slutresultat:
Länk

NACKEL: USB-uttaget lyset blått. Med gummipluggen på plats syns väldigt lite, men med USB-kablar anslutna så lyser det Mercedes-blått i baksätet. Lösningen är att antingentejpa eller måla runt USB-uttagen. Kommande projekt för min del.
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Fick inspiration till USB-uttaget från denna äldre tråd:
Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
En USB-vinkel kan ju vara ett alternativ till att relokera uttaget. Länk
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Usb-vikeln köser problemet med klämd kabel vid kontakterna, men facket "fylls" ändå med y-kabeln, dessutom behövs motsvarande vinkel för 3,5mm kontakten.
Allt är ju en smaksak
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
det jag inte förstår är varför de gör kabeln så kort? MAn kanske vill ha luren i en sugproppshållare när man kör.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Det kommer säljas många y-sladdar nu! Jag har skaffat iPhone 7 och den har ju inte 3,5mm uttag !!! Så y kabeln blir ett måste
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Min slutgiltiga lösning blev att göra om dragningen. Y-kabelns lightningände tittar numera inte längre upp ut hålet där kontakten för USB tidigare satt under armstödet.

Kontakt och y-kanel ligger nu dolda ovanpå kardanen. En lightning förlängningskabel beställdes från Kina via EBay (135kr). Tyvärr går dessa inte längre att köpa i Sverige. Y-kabeln skarvades med Kina-kabeln ungefär vid handbromsen. Den en meter långa vita förlängningskabeln lades ovanpå luftkanalerna som löper längs kardantunneln fram till facket under radion (där askkoppen skulle kunnat sitta).

I mitten på detta fack finns ett hål under gummimattan. Kabel med lightningkontakten leddes upp genom detta befintliga hål och därefter borrades ett 6mm hål i gummimattan som kabeln drogs igenom. Panelerna för mittenkonsolen trycktes tillbaka och jag har nu telefonanslutningen där den borde varit redan på ritbordet.

Det finns en nackdel. Anlutningen/kabeln dykar upp i mitten av facket under radion. Sen skulle jag uppskattat om förlägningskabeln var svart i stället för vit, men man kan ju inte få allt. :-)

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Liten uppdatering.
Var på Bavaria Solna idag och köpte en y kabel. De har bmwcs kväll så med rabatten blev priset motsvarande eBay.

Jag har en E70 med CIC Navi och med denna kabel så laddar min iPhone 7. Kam även styra hoppa låtar på ratten på Spotify. Man får även upp info i skärmen om artist, låt och album!
Så för mig som inte kan streama via blåtand så känns det som bästa alternativet... speciellt med tanke på att Apple tagit bort 3,5 mm uttaget.

Det som är synd är att BMW gjort sladdarna så korta. 90 min bil ligger telefon mellan växelspak och mottkonsol...
Tänkte köpa USB samt 3,5 mm förlängningssladdar som får delvis förvaras i mittkonsolen så jag i varje fall får lite längd och kan se på luren
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Va fan kan jag inte skriva :)

I min bil ligger telefonen mellan växelspak och mittkonsol...
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Finns massor av lightningförlängningskablar på ebay. Problemet löst :)
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
ok får kolla in det.

OT
Idag slutade volym upp knappen att fungera på min nya sjua, helt stum utan "klicket". Så nu kan jag ändå inte lyssna hahahaha
skittelefon.
:/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.