AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.626

Bmw 120d -08 problem med bältesvarnare

jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
Hej! Lämnade in bilen för en invändig rekond.
Efter detta tror bilen att någon alltid sitter i passagerarsätet fram vilket gör att bilen larmar för att man ska sätta på sig bältet.
Googlat massor om detta felet men dom flesta har även fått airbag larm men här så är de frid och fröjd så fort man bältar "passageraren".

Någon som varit med om liknande? Bör vara samma på e90. Lösning? Byta sensor matta för x tusen?
Ska dit idag igen och diskutera med dom på rekondfirman.
Tyvärr inte en speciellt seriös firma som antagligen inte förstod hur mycket skada ett knä i stolen kan göra! Tror de blir svårt att få dom till att betala för hela kalaset..

Finns de någon förbikoppling så bilen tror att de alltid är bältat?
Hej,

Det verkar som om BMW kör vidare med sitt gamla koncept, så du bör kunna hitta någon fejk som passar, även om denna kanske inte är den rätta. (Lite osäker på din bils modellbeteckning.)

Länk

/Lennart
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Här har du något som jag tror funkar
Länk
Det blev kanske fel länk där. Denna innehåller i a f uttryckligen simulator för både airbag och bältesvarnare.

Länk

/Lennart
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Kan också vara kontakten som glappar. Koppla ur batteri vänta 15 min och dela kontakten (gula under sätet) och kör på kontaktsprej. Kan funka.
/ Peter
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
lenwib: Det finns på den sidan jag länkade till en till bara bältet som kostar ca 100 med frakt. Länk
men kolla kompabilitet.

/ Peter
50+...: Ursäkta mig, Våra inlägg gick om varandra. Det var m i n första länk, som (nog) inte blev den jag tänkte mig. Inte din.

Som du skriver, om man kan köpa båda, kan man antagligen också bara köpa den ena fejken. Men det finns väl en anledning till att de säljer paket.

/Lennart
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag tror att man skall ha båda för att det skall funka i varje fall om mattan är trasig. Jonatan är nog rätt ute, de har nog satt ett knä i dynan.
Det jag såg i den jag länkade var att bara bensinare var med men det borde inte vara nåt annat med dieslar.

Hoppas det löser sig och glöm inte att stänga tråden med hur det går.

/ Peter

PS. Någon här inne borde ha provat detta så rapportera hur det funkar.

jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
Hej och tack så jätte mycket för alla snabba svar!!
Har nu provat att köra sätesvärmen (som fortfarande fungerar) för att torka bort ev fukt då de hade funkat att bara vänta något dygn för något i England tror jag de va.
Nu har de gått ett dygn och änsålänge utan resultat.

Beställde den billigare varianten till bara bältet nu också så får vi se om de funkar med bara den. (Fortfarande inget larm om airbag)

Rekondfirman briljerade med att inte vara på plats vid avtalad tid och svarar varken på telefon eller sms...
Får du ingen respons från rekondfirman föreslår jag att du vänder dig ARN.
jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
Slutet gott allting gott!!

Idag (varit varmt senaste dagarna ute) så funkar sensorn i passagerarstolen felfritt! Hann aldrig få hem grejen från eBay.

Så antagligen va de fukten efter rekonden som ställde till de!
Fick tillbaka pengarna för rekonden men kunde snabbt lämna tillbaka dom igen.
Klädseln blev trots allt som ny, alla lyckliga och glada. Dom insisterade även på en gratis tvätt som kompensation. All heder åt dom.

Tack för all hjälp!
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Kul med lyckliga slut / Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.