|
|
|
|---|---|
![]() 259 Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel Saab 900 97 Manuel Volvo V90 18 Automat Peugeout 107 Manuel Nissan Leaf Elbil 18 |
Då var det dag för nästa problem med bilen. Den har dragit lite olja sen jag köpte den, inget märkvärdigt med det tycker jag. Häromdagen så körde jag och så kom det en rökpuff, tänkte inte mer på de. Fortatte köra, ser att det kommer lite små rök ur avhasröret när man gasar på. Tycker mig höra att den misständer precis i början när man trycker till på gasen innan den går rent för någon sekund och tycker det blir värre och värre och den beter sig konstigt och känns som den tappar kraft. Så då ställde jag bilen helt enkelt för jag vågade inte köra mer. Vad kan vara fel, det ända jag läst lite om är vevhusventilation eller kan det vara nåt annat, hur kan jag kontrollera detta? Den har inte satt någon felkod. Tacksam för hjälp annars blir de snart pressen för denna bilen!! / David |
Saab 9000 93 Aero Manuel Saab 900 97 Manuel Volvo V90 18 Automat Peugeout 107 Manuel Nissan Leaf Elbil 18 |
Är det ingen som har nåt tips på vad det kan vara? Behöver alla förslag jag kan få så jag kan börja leta någonstans. / David |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ja du, det kan ju vara lite vad som. Ett par inledande frågor ang avgasrök och de misständningar du nämner: Luktar den bränd olja? Känner du något i kupén? Luktar avgaserna annorlunda, d.v.s bränd olja? Sotar den mycket ur ändröret? Om den ryker lite, vad är det för färg på röken? Bolmar den mer om du drar på rejält? Vid växlingar? Misstädningar ger normalt felkod efter ett tag. När är stiften bytta? Om den står stilla på tomgång, hur ser varvtalet ut och håller han det varvtalet eller "dippar" han, flämtar efter luft och stabiliserar sig? (kolla med AC urkopplad så slipper du få felindikation när kompressorn går igång) Jag har själv bytt vevhusventilation och ventilkåpspackning (och tätat vacuumpump) på en mindre BMW i syfte att öppna andningsvägar och ersätta gamla rör etc, i hopp om att eventuellt få den att sluta dra olja (min tanke var att igensatt vevhusvent förde oljan uppåt, in i förbränningen) men det blev knappt märkbart bättre. Ett tips kanske kan vara WD40-metoden som jag gjorde för nåt år sen (sök på forumet, finns massor om det). Annars är oljekonsumtion ofta relaterat till slitna kolvringar (ospänstiga) eller dåliga ventilstyrningar/ventiltätningar. Och då är det ju värre. Har du komptestat maskinen? Kolla att den inte flåsar halvt komplös på nån cylinder och får med sig olja den vägen. Lite idér/tips/frågor för dig att förhålla dig till. Hälsn, Anders |
|
Vad är det för färg på avgaserna? Är de blåaktiga = olja. Är de vita = troligen kondensvatten. Börja med att kolla tjuvluft - det är vanligt att gummibälgarna spricker i vecken, särskilt i den lilla "blindtarmen" som sitter på inre bälgen och går upp till vakuumsystemet för bromsar mm. Känn noga i alla veck! Blir det någon skillnad i tomgångsvarvtalet när du öppnar oljepåfyllningslocket? Om den inte dippar ner märkbart och svajar en liten kort stund efter du öppnat locket = troligen igensatt vevhusventilation. Andra tecken på igensatt vevhusventilation är att den läcker/fuktar olja runt ventilkåpspackningen då övertrycket måste ta vägen någonstans om vv är igensatt. Stiften är intressanta ur flera aspekter, först och främst om det är rätt stift (de är känsliga på fel stift!), sedan hur är skicket på dem och sist hur ser stiften ut när du "läser dem" - det senare ger en bra indikation på ev. problem i motorn och vilka problem det är. Sedan är det rätt vanligt att tändspolar går sönder - brukar börja med lite orolighet i främst tomgång/lågvarv, sedan kan spolen ge upp helt plötsligt - har den gett upp är det väldigt tydligt att en cylinder inte tänder, men när den börjar bli halvdålig kan motorn gå rätt hyfsat men ge lite orolighet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Den har luktat bränd olja i Kupen ett fåtal ggr ja. Färgen på röken är blå/mörk alltså olja. Var en ordentlig rök puff vid ett gaspådrag sedan har det bara rykt men inte puffar direkt. Startar fint och ligger jämt på tomgången, ska testa detta med oljelocket när motorn är igång. Tändstiften vet jag inte. Alla större vakuumslangar osv har jag felsökt rätt noggrant tidigare när motor lampan lyste, men det var MAF som var kass eller icke original. Bilen har precis rullat 26000 mil, funkat fint innan vad gäller maskinen i alla fall. den har säkert dragit ca 1,5- 2 liter olja på 4-500 mil kanske / David |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ok, det finns ett antal slangar relaterade till vevhusvent (inklusive separatorn/cyklonen) som du INTE utan större ansträngning visuellt kan kontrollera. Med miltalet skulle jag anta att boven är just vevhusvent, speciellt som han som Johan säger troligen då trycker olja ut under ventilkåpspackningen. Kika på ventilkåpans sida, avgassidan. Sölar det något olja ner där, ner på grenrören undertill? Det är troligen där du har oljelukten i kupén av iaf. Räcker med en droppe för att det ska stinka. Avseende puffar, ptja, det kan mycket väl vara oljedimma som alltså inte separareras bort (via retur till tråget) och därför följer med förbränningen. Eller så har du kass topp/ventiler. Men som sagt, kan vara att cyklonen är kass, det kan du aldrig se (utan att såga itu den i samband med byte). Samma med oljereturen, ner på oljesticksröret. Den är smal o trång och möjligen igensatt och trycker därför uppåt. På min 330 bytte jag vevhusvent + cyklonen (och ventilkåpspackning) vid ca 25 tusen mil. /a. |
Hej igen. Var nere och skulle starta bilen nu och gick nog bara på först 4 cyl sedan 5 sen stängde jag av för det luktade soppa som faaaan. Och nu står jag här och vet inte om jag vågar köra bilen till jobbet så jag kan greja med den / David |
|
Hade du kört väldigt kort sträcka efter kallstart innan du ställde bilen senast? I så fall kan det vara stiften som är dränkta i soppa! De är väldigt känsliga för en kallstart och kort körsträcka (typ ut ur garaget) och sedan avstängning - då surar de ner sig! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jag flyttade den bara sist på p platsen typ 10 meter så de kan nog stämma. Jag startade den iallafall igen och körde iväg. Var någon liten misstädning men inget mer. Körde lugn körning ca 2 mil. Stanna och tanka och starta inga problem. Så när jag kom fram stannade jag på tomgång och varvade till ordentligt några ggr och då kommer de ju en del blårök men annars jämn och fin gång. Så prövade jag ju detta med oljelocket att skruva av de med motorn igång. När jag skruvade av de så blev tomgången något högre och när jag skruvade fast det så gick den ner i varv lite precis som den blev lite trögare och jobbigare att jobba. Slutsatser? / David |
|
De gånger jag har testat med hel vv - har motorn "hickat till" och gått ner märkbart i varv när man öppnar locket för att sedan pendla lite upp och ner under några få sekunder innan den stabiliserar sig igen. Skillnaden i varvtal har varit mycket mindre när man skruvar på locket igen. Har du läckage från ventilkåpspackningen? Kolla noga runt om (svårt att se baksidan dock) och främst ovanför grenrören - är skyddsplåtarna över dem fuktiga, har du ett läckage. Spontant låter det som du har vv-problem! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kanske skall tillägga: 1. Om cyklonen/oljeavskiljarens membran är trasigt, kommer olja att sugas ut i insuget och vidare in i cylindrarna där den förbränns = blårök och oljetörst. 2. Kolla hur det ser ut i främre anslutningen till vv i toppen/längst fram i ventilkåpspackningen - det är bara att klämma ihop låsningen lite försiktigt och dra ut slangen som sitter ansluten där - är det mycket guck där eller i värsta fall helt täppt är det hög tid att byta vv. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jag är inne på Johans spår här. VV. Speciellt om den inte är bytt på det miltal du anger att bilen har. Och det här med att köra 10 meter efter kallstart = surt av soppa. Varit med om exakt samma sak. Och en gång i mitt fall blev han helt komplös av all bensin. A. |
Då ska jag kolla detta vid ventilkåpan först. Vi antar att det kan vara VV nu då, går det att få tag i någon Guide eller beskrivning någonstans hur man monterar ner detta och kollar och gör rent eller byter. För BMW ska väl ha en slant för detta antar jag. / David |
Med en E46 320i från 2001 är det således M54B22-motorn du har. M54 är samma motormodell som i min 330i som jag bytte vevhusvent o ventilkåpspackning på, och här på Autopower finns en mek-guide för detta jobb/denna motor som du hittar här: Länk Jag har bara skummat just den här, jag minns inte vilken guide jag följde men tror mest det var halv-paniskt bollande i forumet med Johan B, Slangen och Clintan i mitt fall *skratt* :-D Men som sagt, kolla den guiden. Jag vill säga som så, det är nog inte så många slangar du bara kan rengöra, för de brukar sitta fast och plasten blir spröd o trist så räkna med i flera fall att behöva verktyg för att lossa = de går sönder. Så du byter till nya. Och cyklonen behöver du ialla fall byta till ny, inget du kan öppna o rengöra. Du kommer garanterat fråga: Måste jag köpa BMW original? Nej, du måste inte, men jag rekommenderar det. Det är millimeterpassning på kopplingarna och när det är trångt o j-igt vill du inte stå med nåt sk-t från Skruvat.se som inte passar perfekt. För min 330 använde jag bara BMW original. När jag bytte på min förra 316 köpte jag en del av slangarna etc från Bildelaronline, men vad beträffar reuturslangen från cyklonen ner på botten av oljesticksröret så var jag tvungen att byta till en BMW-originaldel t.ex. Den satt perfekt på cyklonen, men _vägrade_ passa den där sista millimetern på returen. Japp, det vara bara att vålda bort den, lyfta insuget ännu en gång och montera loss och sätta dit en BMW-originalslang. Satt som en smäck. På M54-motorn behöver du dock inte lyfta insuget för att få dit cyklonen. Vissa rekommenderar det. Det är som natt och dag, men som sagt det går utan att göra det. Jag gjorde det inte, men jag har också långa fingrar och mycket tålamod. Den där guiden förresten, den säger något om att bytet tar två timmar. Det är bara att glömma. Det tar rejält längre än så - åtminstone för mig som inte är någon mekaniker men är normalhändig och hyfsat van vid bilar och reparationer. Vet inte vilken "skill level" du ligger på. Avslutningsvis kan jag säga att det är inte svårt i egentlig mening, det handlar om metodiskt arbete, lugn o ro, och en del tålamod. Och det är många sköna tusenlappar man sparar. Och du, rekommenderar att köpa O-ringen till oljesticksröret. Den brukar ha ätits upp helt och vara riktigt kass. Du ska ur med oljesticksröret och eftersom det är tålamodsprövande att sätta tillbaka det så ska du ha en ny O-ring där så att du slipper göra om detta. Man vill inte att han ska dra tjuvluft sen via tråget/röret. Hopplöst att spåra. Kolla bland mek-tipsen, det finns även guide för att byta ventilkåpspackning. Jag hade lätt gjort det i samma veva. (om den inte läcker nu, så är det bara en tidsfråga, givet ditt miltal) Kör hårt /Anders |
Tackar för alla Tipsen! Jag ska ge mig på detta när tillfälle ges. Kör på BMW original delar såklart Är väl en lagom van mekare, inget proffs men grejat de mesta med alla mina bilar under 15 år så bör väl kunna lösa det. Det lär jag märka annars =) / David |
"grejat det mesta med alla mina bilar under 15 år" Inget snack, då kommer du fixa detta själv. *tumme upp* |
Sådär en liten kort uppdatering. Kollade översta hårdplastslangen som gick in i ventilkåpan i framkant, där fanns lite svart glegg inga mängder men det var ju nåt iallafall förkolnad olja eller nåt. Prövade att köra en sväng med oljelocket uppskruvat och bilen gick precis som vanligt och det rykte knappt nåt alls längre. Så det bör fortfarande vara VV eller? / David |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.