AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.252

Vem bygger effektsystem?

cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Vem i Blekinge eller angränsande län bygger ett effekt system till mig?
Hade tänkt mig från grenrören och bak..

Bmw 530i 2008.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är syftet med annat avgassystem och vad är budgeten?

Är det mer effekt du vill ha, skall du nog börja med att byta ut grenrören till riktiga extraktorgrenrör - resten av avgassystemet lär inte vara någon trängre sektor även med rätt kraftig effektökning.

Det finns ett antal leverantörer av färdiga "sportavgassystem", men räkna inte med någon större effektökning (om ens någon) om du bara byter efter grenrören - däremot kan det låta mer och det kan ju vara värt lite när man skall impa på fjortisarna utanför korvmojjen! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Så ett nytt effektsystem och en optimering ger inget bra resultat?
Hade tänkt mig ett system under 8000kr Finns att köpa system för 14 lökar men måste finnas folk som gör att billigare..

Hur blir det med alla sensorer som sitter i rören?
Om man plockar bort dessa, börjar bilen att spöka då?
Transocean
Ja, det kommer att låta mera. Men bilen kommer inte att bli snabbare. Och att optimera en sugmotor är bortkastade pengar.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Säg att du får 1-2 hk vid 2000 rpm och 5 hk vid 6000 rpm . Fundera sedan hur ofta du varvar 2000 rpm resp 6000 rpm. Drag sedan en slutsats om du tycker att det är värt pengarna

Jag optimerade min E34 M5 1995 på rullande landsväg och fick 9 hk vid 2500 rpm och 30 hk mer vid 6500 rpm. Och det fanns ingen chans i h-e att själv känna dessa extra hästkrafter.
Jag testade också med en accelerometer på 2an (6-växlad låda) mellan 3500 -> 7000 rpm (växlade alltså inte) och bilen blev i snitt (på 34 körningar) någon tiondels sekund snabbare (4,3 till 4,2 sek). Alltså inget att skriva hem och skryta om.

Däremot blev bilen väldigt mycket trevligare att köra vid normala varvtal. De tråkiga tvekandena som alltid kändes varje gång man gasade försvann. I stället för att först "sakta in" när man gasade tog nu bilen nästan ett skutt framåt när man trampade till på gasen. Likaså försvann de tråkiga små ryckningar som man kunde känna vid jämn fart runt 70-100.
Och bara detta var värt alla pengar det kostade.

Men om du bara är ute efter hästarna så kommer du att bli (grymt) besviken.

Per L
cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Okej det var ju tråkigt. Trodde faktiskt att motorn var något strypt med tanke på alla bränsle besparings sensorer..

Kanske bara byter slutdämparen då för lite bättre ljud..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu har iofs M5 ett väl avstämt extractorgrenrör från början, så där finns inte så mycket att hämta som redan nämnts.

Motortillverkarna lägger faktiskt in en medveten "strypning" i grenrören på de flesta bilmodeller för att olika cylindrar skall jobba olika bra i olika varvtalsområden - på så vis får man en jämnare motorkaraktär på bekostnad av lite toppeffekt.

Med extractorgrenrör blir bilen "spetsigare" i karaktären men får mer effekt.

Så om det är effekt du är ute efter - börja med grenrören och en mappning efter det bytet.

Men på en sugmotor är trimning dyrt! Räkna i snitt med 1000 kr per vunnen hästkraft...(om man gör rätt åtgärder, annars kan det kosta hur mycket som helst utan att du får en enda extra pålle i stallet!)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Räcker det med byta sista biten för få lite bättre ljud?
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Ja det gör det, lämnade in min Z4 3,0 Si -07 på Ferrita.

Monterat och klart med ny slutburk, 7000:- låter underbart nu.

cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Kanon :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.