AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
790

318i 1990 Medvetet gjort hål i slang

gr
7
granen
BMW 318i -90
Peugeot 406 HDI -02
Volvo V60 D2 -12
Av en tillfällighet upptäckte jag ett väl dolt hål i en slang för gaser. Slangen synes gå mellan insugningsröret och toppen på motorn (mycket svårt att se under insugningsröret) med en rund apparat (tomgångsregulator?) inkopplad strax ovanpå hålet och med placering nedanför vindrutans underkant. Hålet fanns när jag köpte bilen men dess form tyder på att det inte skall vara hål där men också att det är medvetet gjort av tidigare ägare. Hur påverkar ett hål där motorns egenskaper? Vad kan det finnas för skäl att göra ett hål där?
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant :-)

Kan det vara detallj #10 du tänker på? Detalj #5 är mycket riktigt tomgångsregulatorn.
Länk

Är det ett hål på den slangen så kommer motorn med största sannolikhet att dra tjuvluft, dvs den suger in luft till förbränning som inte mäts upp.
Detta kommer normalt sett attt orsaka att motorstyrsystemet tillsätter för lite bränsle och det blir en för mager luftbränsleblandning. Men moderna motorstyrsystem (inklusive detta) kan justera för detta inom rimliga gränser.
Är hålet litet så kan motorstyrsystemet justera för det någorlunda bra (men det förvirrar motorstyrsystemet ändåså till viss del, så det är alltid bra att åtgärda denna typ av fel). Är hålet stort så kan inte motorstyrsystemet kompensera och felkoder kommer att sättas och man märker att motorn inte går helt bra.

Länka gärna till lite bilder på området runtomkring men även närbilder på hålet!
gr
7
granen
BMW 318i -90
Peugeot 406 HDI -02
Volvo V60 D2 -12
Det är slangen #10 ansluten på undersidan av #5 som det är hål på i kröken direkt under slangklämman. Hålet ser ut att vara gjort med kniv. Hålet motsvarar storleken på ett runt hål om c:a 10 mm.

Motorn går bra bortsett från att den tenderar att gå ojämnt vid motorbromsning på lägre varvtal t.ex. vid inbromsning för rödljus. När jag köpte bilen gav den tokiga avgasvärden, jag fann att lambdasonden satt löst och efter den skruvats fast har avgasvärdena alltid varit ok vid besiktningar. Lambdavärden har normalt varit 1,02 eller 1,03. CO har för det mesta varit 0 både vid tomgång och 2500 rpm. HC har varit lågt.

Jag har tagit några bilder men hittar inte hur man kan bilägga dem, men min beskrivning kanske är tillräcklig?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova med att täta hålet med t ex. "gaffa-tejp", innan du byter ut bälgen.

Bälgarna brukar inte kosta många kronor hos BMW, så det är inte så mycket att snåla på...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.