AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.519

Köpa Bmw 320d eller 325d

Har funderat ett tag på att köpa en 320d eller 325d årsmodell 09-11 med automat.
Men märker att det är väldigt få 325d till salu men även svårt att hitta en välutrustad 320d.
Är det så få sålda bilar i Sverige där av det magra utbudet ??
Titta man på priserna så får man känslan av att när dom passerat 15-18000mil så känns dom iskalla och rasar i pris är det så illa ??
Är det så att ägarna ha ett övervärde på sina bilar då måna begär 130-140" med 15000mil på mätaren.
Känns snart som man få upp jakten på en bra och välutrustad BMW.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Vad har du haft för bil innan? Jag har innan haft Volvo och det var aldrig svårt att se 20 volvo av just den modellen man var ute efter. När jag sen skulle börja kolla på BMW blev jag lite smått chickad av det magra utbudet i jämnförelse med Volvo. Kunde vara enstaka nya 325 i som lades ut per månad. Och många av skojfriska bilhandlare dessutom. Toc ca 3 månader innan jag såg en som passade mig.

Vad gäller 320 eller 325. Varför bmw med så pass svag motor? En motsägelse...!
Haft dom flesta märkerna.
Ja många skojare har man stött på under dom här månaderna.
Lite svagare motor beror på vill att jag vill vara lite ekonomisk samt att skatt och försäkring har en viss betydelse.
Vill jag åka fort och roligt få jag ta fram Cosworthen :-)
Angående prestanda, så gör en E91 325i Touring aut -06 noll till hundra på exakt samma tid som en E91 320d Touring aut 184hk -11. Se Länk
Det till en betydligt lägre förbrukning, något lägre skatt och billigare försäkringspremie.
Skiljer inte så mycket mot 325d heller, i alla fall inte 197hk-motorn.

Verkar finnas en del 320d på Blocket med rätt okej utrustning.
Prisbilden kan jag inte uttala mig om då var ett tag sen jag hade en E91.
325 med en sexa alla dagar i veckan.
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
325d är en mycket trevligare bil, dessutom saknar den problemen med kamkedja och svänghjul/koppling som plågar 320d. Men som du upptäckt så finns det tyvärr knappt några till salu. Hittar man en med bra utrustning får man nog acceptera prisbilden. Driftsekonomiskt skiljer ungefär en tusenlapp i skatt per år och 1dl per mil i förbrukning.
-------
//Lövet
Hmm aå 320 upplevs så tråkig
Vad kan man räkna för ärlig förbrukning på långkörning på en 325d.
Är det stor skillnad på 197hk och 204hk har tänkt mig automat.
Visst chipa man blir ju vinsten större på 204hk.
Men för mig handlar det lite om att komma ner i förbrukning annars kan man nästan forsätta köra trimmad skoda.
Det absolut bästa du kan göra är att provköra båda bilarna.
Personligen valde jag en 320d E91 och var riktigt nöjd med det valet.
Vill du bara ha körglädje utan att tänka på ekonomi är det snarare 330-335 som gäller.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
325d om du hittar en. En riktigt trevlig motor, i förhållande till effekten så upplevs den starkare.

Min farsa körde sin -09 325dT på 0,53-0,55 l/mil (landsväg med lite över skyltad fart) och hade inga problem alls med den under sina 4 år/12000 mil med bilen. Det var en iofs en ny han hade.
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är inte den extra effekten det handlar om främst i 325d utan att det är en hel liter större cylindervolym och 2 extra cylindrar. Ljudet och det tillgängliga vridmomentet över ett större register är vinsterna. Kör man 1500 mil per år blir extrakostnaden inte ens 200kr i månaden för bränsle och skatt.

-------
//Lövet
+100 för Andreas,
Begriper inte varför ni överhuvudtaget jämför äpplen med apelsiner.
nu kör jag nästan 3000mil per år så det blir en lite större skillnad.
Testade 320d och en 520d idag kändes väl okej men blir mycket varv när den växla ner 2steg och bilen känns nästan stillastående320d var det rätt okej lite hetsig karaktär lite av eller på kändes det som.
520d kändes nästan som motorn var lite fick känslan att det aldrig riktigt va rätt växel i blev höga varv och mycket växlande bara man snuddade gasen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.