|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har lite problem med min 528, jag står i varmgarage(~23 grader) och bilen går ojämnt och det känns som den pulsar fram på låg gas fram tills dess att bilen är varm på mätaren (2-3 minuter). I början var det väldigt svagt, men nu måste jag nästan gasa till lite ordentligt och sen bara rulla med en bit annars är det som att åka bergodalbana. Problemet finns inte alls när motorn är varm eller när man startar den från kall (antagligen för att jag då redan hunnit upp på motorvägen och håller runt 2000 varv under last när den passerar "problemområdet" i temperatur. Några idéer var man kan börja ?Har läst ut felkoder med med ODB-II och INPA och hittar inget. I övrigt känns bilen pigg och stark. | |
|
Kan vara dålig Vanos-enhet. Hur långt har bilen gått? Kan vara läge att göra live-avläsning av tempgivare, kan ju vara någon som ger fel signal till motorstyrningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bilen har gått 22200 mil. (har hyffsat med dokumentation, så tror faktiskt det stämmer, bilen är en 99:a) Skall dubbelkolla tempgivarn. Hur kollar man vanosen ? Bilen går bra och drar starkt i övrigt. Bara "låggas" i låg fart och halvvarm som det dyker upp. |
|
| Kolla dina fueltrimvärdena, om de ligger högt eller lågt på tomgång, alltid intressant. | |
|
Vad är "normala" fueltrimvärden ? |
|
|
0% är det ultimata värdet, men den kommer aldrig visa 0, helt normalt att det visar 2-3% + eller - Har du en läcka så syns det på tomgång med varm motor det sticker iväg och ligger konstant högt. Den kan gå snålt också då visar den negativt värde. |
|
| Min erfarenhet är att fuel trim kan skilja betydligt mer än 2-3% innan motorn är helt varm, dvs temperaturanpassningen stämmer inte riktigt. Så kolla detta bara med varm motor för att se om det finns läckor. | |
| Den ska visa mer innan motorn är varm annars är det lite konstigt, speciellt när den precis har gått igång. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.