|
|
|
|---|---|
|
Hej! Farsan köpte en X5 4,6is i helgen och var glad som en lärka. Väl hemma efter några mils körning parkerade han den. Dagen efter startade han den, körde 100 meter och parkerade om den. Dagen därefter startade han den igen, körde 100 meter för att parkera om den och lät den stå några minuter på tomgång. Ytterligare en dag senare startade han den igen, körde 20 meter och stängde av den. Nu startar tydligen inte bilen. Eller, den tände 1-2 sekunder, sen dog den och det luktade tydligen mycket bensin. Det första jag tänker är att den helt enkelt surade ner sig (men jag vet inte om den gick normalt den sekunden den gick, eller om den bara tände till en gång). Även om det är långt från optimalt att starta och och stänga av den så där, så borde den rimligtvis ha klarat det. Tycker man. Den hade inga felkoder innan det här hände och efter att ha läst på så verkar de vanligaste felen relaterade till startproblem vara relät till soppapumpen, soppapumpen i sig, knas med modulen i nyckeln som skickar på tändning och sen allt det här med baksug av olja osv, men inget av det verkar helt rimligt i det här fallet. Eller? I så fall kanske nyckeln. Jag har bett honom prova båda nycklarna i morgon. Vad kan det vara? Någonting som är supervanligt som jag har missat? Jag kommer tyvärr inte kunna jiddra med bilen förrän till helgen. Tack! ___ Gör det med stil eller gör ingenting. | |
|
Troligen sura stift! BMW är väldigt känsliga för kallstart och typ 20 m förflyttning innan man stänger av. Håll nere gasen helt (för att öppna spjällen helt så luften blåser bort bensinöverskottet i cylindrarna) och försök starta igen - gnugga på startmotorn i 15-sekundersintervall, då brukar de hoppa igång på några burkar till att börja med - släpp gasen när motorn har startat (annars blir det tokvarv), kan behövas några uppgasningar för att blåsa ur soppan så alla cylindrar vaknar. Troligen kommer den att tända motorlampan då den inte kommer att gå på alla cylindrar en kort stund, men den släcker sig efter tre "godkända körcykler", dock ligger felkoden kvar i minnet och måste raderas med diagnosdator eller liknande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tjena Johan, Tack för svaret! Det är samma slutsats som jag kommit till. Hoppas att det är så enkelt. Ingen bil gillar att startas och köras så där, men är det felet så var den då bra känslig... ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Receptet med full gas fungerade tydligen inte. Den hostar till, men dör direkt. Någon mer idé...? ___ Brum |
|
|
Hur länge försökte ni? Det kan behövas rätt lång stund i vissa fall... Och släpp INTE gasen förrän motorn tänder och går för egen maskin. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej, det händer ingenting. Har laddat batteriet, kört med startkablar - allt. Skruvade ur ett stift och det var lite sotigt och surt, men inte katastrof. Fattar inte vad det är. Tycker det luktar svagt av bensin, men det är inte mer än så. Vill någon köpa den? Farsan har tröttnat. ___ Brum |
|
|
Hemligheten var att dra säkringen till soppapumpen, nöta på starten, sätta i säkringen igen och göra om proceduren. Efter att ha bränt ur den ordentligt går den fint. Inga felkoder. ___ Brum |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.