AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
12.781

Besiktiga utan partikelfilter? 535d 06

Hej!

Jag ska snart besiktiga min 535a. Jag har inte besiktigat bien sedan jag köpte den, men har nu monterat rak downpipe och katt ersättare, och har även mappar bilen.

Vad säger bilprovningen om avgasvärdet? Funderar på att öppna katten och partikelfiltret och tömma innehållet och svetsa ihop, men går den igenom besiktningen för avgasvärdet?

Någon som har egen erfarenhet och inte hur kompisen gjorde?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hur har det gått?
Har inte besiktigat än, men har kollat med några jag känner och dom har fått igenom det.
thekinglives
maccan: då 535d har automatlåda görs ingen avgasmätning.
Liten risk att de upptäcker det genom att kolla.
Har besiktat utan problem vid flertalet tillfällen på det sättet.
Jag har aldrig förstått varför vissa ska envisas med att ta bort det som installerats för att förbättra allas välbefinnande. Avgesreningen finns där utav en anledning. Tänk om alla skulle montera bort avgasreningen på sina bilar, vilken dålig luftkvalitet skulle vi inte få då i vårt land, och våra städer. Luftkvaliteten är ju dålig som den är så varför göra det ännu sämre. Det finns väl ingen som vill att vi ska få usel luftkvalitet liknande det som råder i exempelvis Kina?
Transocean
@Chris87

Ja det är enkelt, mehr power! Hur hamnade VW i Dieselgate i USA? När bensin är fast gratis och du kan köpa en Dodge Charger med 300 hk för mindre än vad en VW Jetta kostar? Gröna dieslar finnes icke, men i alla fall lyckades VW att sälja några tusen till amerikanska CO2 talibaner. Nääh, skall vi andas bättre luft så kan vi börja med att bygga mera atomkraft, hitta en ersättare till oljan (råvaran till plast), döda alla kor (metanutsläpp samt skogsareal som försvinner för att vi kan odla mat till våra kossor som sedan slaktas och blir till biffar som vi sedan inte köper eller slänger för att det närmar sig best före daton)...
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Ger det så mycket mer power att bara ta bort partikelfiltret?

Edvard
jag tycker bilen känns betydligt starkare och bättre respons på gasen. Plus att den låter fint!
Transocean
Bort med EGR samt en PDF-delete....30-40 hästar beroende på bilen
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Maccan92 hur upplevver du bränsle förbrukningen efter modiferingarna?
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Har en 08:a LCI. Tagit bort EGR, DPF och steg 2 mjukvara på den, kör även med Archoil tillsatts i bränslet.
Den drar ganska precis 0,05 mindre per mil nu än innan. Så ungefär 5-6% mindre.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
zeg har du tagit bort katten oxå?
Transocean vad är EGR och PDF och vad för de till bilen ?

M v h

Transocean
Länk

PDF = Partikelfilter
Tack verkar helt galet varför man ska återvända det.....

M vh
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Efter LCI så är kat å DPF ihopsatt till en stor klump. Så båda försvinner när man tar bort.
Hallå igen!

Har nu besiktigat bilen utan DPF, satte tillbaka katalysatorn bara för syns skull och den gick igenom utan problem.
Ha
2
Hagard92
540i/6 -97
Hej! Har rensat dpf på min och tänkte sätta ersättningsrör ist
För katalysator. Var det svårt att demontera bort katten? Någon
Guide som kanske kan hjälpa till?
/ Kristoffer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.