|
|
|
|---|---|
|
Okej så för en månad sedan slocknade ena halvljuset men har ej haft tid att fixa. och idag slocknade det andra och då vara det väll bara få tummen ur. här är mitt problem när jag drar ut halvljus lampan möts jag av detta ? alltså Ledlampor om jag förstår rätt canbus? det jag undrar är är detta orginal vart köper jag dessa lampor om inte är det bara köpa orginal och dom passar i fästet ? Länk Länk ursäkta om jag ställer dumma frågor men jag blev bara paff över att jag inte kan hitta dessa någonstans. Mvh Tate | |
| Är det där halvljuslampan? | |
|
Med risk att låta som en idiot men ja ? du har ju helljus och detta är lampan som sitter snett ovanför. helljus fungerar felfritt jag kan verkligen ha fel |
|
|
hej, Det var faktiskt en nyhet för mig att det finns (tydligen också godkända) LED-ersättningar för H4 resp Xenon. (Det är åtminstone inte original på en 2001:a.) Googlade lite på tyska och engelskspråkiga sidor. Eftersom engelska brukar vara mest gångbart, exemplifierar jag med den här länken. Vet dock inte om just din sorts lampa finns där, men det verkar ganska troligt. Länk /Lennart |
|
| Då är det parkeringsljuset eftersom den sitter i helljuset. | |
|
så jag borde alltså byta xenon lampan i mitten för den fungerar som hel och halvljus ? |
|
| Dina strålkastare längst ut är halvljus (halogen eller xenon). Strålkastarna närmast grillen är helljus (normalt halogen om inte tidigare ägare xenonkonverterat) och parkeringsljus (glödlampa eller eftermonterade LED). | |
|
Först och främst måste du ju veta vilken belysning som inte fungerar på bilen. Den lampa du visar upp på bilden är för parkeringsljuset, inte halvljuset. Med risk för att låta elak tycker jag att du ska ta hjälp utav någon som vet vad som är trasigt och som även hjälper dig att byta det. Om halvljuset på din bil är av typen Xenon finns det högspänning (20 000 - 50 000V) inuti strålkastaren och det föreligger risk för personskada om det vill sig riktigt illa. Att pilla på dessa saker utan att ha förståelse för hur det fungerar kan vara riktigt farligt. En del kommer garanterat säga att det inte är några problem att byta dessa lampor, det är hur enkelt som helst och visst är det i många fall så men det finns tyvärr de som blivit skadade. |
|
|
Ja det har du rätt i. jag vill säga att jag mest var förvirrad över positionerna på alla lampor. det är alltså mina parkeringsljus lampor som är trasiga. tror jag vågar mig på att byta dom om jag lyckas få tag i nya dvs. ursäkta idiotisk trådstart. |
|
| Om du kan tänka dig vanliga glödlampor, som det ursprungligen satt där, så finns de att köpa på närmsta mack. | |
|
Okej såhär var det. vanliga glödlampor fungerar, nya w5w Led lampor lyser men varnar för lampan är trasig. behövde alltså ebay "error free" eller canbus led lampor. ursäkta onödig trådstart då detta är den nyaste bilen jag ägt och det var förvirrande för mig. Mvh Tate |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.