AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
681

Ryck vid acc ~1500rpm, 523i -05

Xi
24
Xiri
523iT -05
523i -05, m manuell växellåda, rycker ofta till en gång när man passerar 1500rpm vid måttlig till stark acceleration. Ibland tvekar/bluddrar den vid runt 1200 samt 1900 rpm. Går ofta att köra ryckfritt om jag accelererar mycket försiktigt. Vissa dagar är den i princip ryckfri.

Kopplade den mot pc för att kolla ev felkoder, men hittade bara en lagrad felkod för airbag. Jag är dock inte övertygad om att mekanikern hade full koll på obd-programmet, och jag vet inte hur "kompetent" just det programmet är.

Kollade ett tändstift och det såg ok ut såvitt jag kan se, möjligen väl mörkt kring "metallringen" som sitter mot porslinet - kanske ett tecken på viss oljebränning eller fet blandning? Stiften har suttit i drygt 6000 mil enl boken. Mekaren tyckte luftfilterinsatsen såg ok ut, men enl boken är en aldrig bytt... bilen har gått drygt 15000 mil, så jag har svårt att tro boken på den punkten.

Sprayade startgas här o var i motorutrymmet men tomgången var helt opåverkad.

Rycker möjligen mer sällan/mindre när den är varm.

Tips välkomna!

Om jag inte löser det själv, till vem i Malmö med omnejd bör jag vända mig till? (Litar inte på Förenade bil.)

Ps. Om jag ska prova felsöka mot obd2, vilken bluetoothadapter (android/pc) och vilken mjukvara? Skulle en enkel ELM327 med bluetooth samt någon gratis/billig app kunna vara till hjälp?
Xi
24
Xiri
523iT -05
Har googlat en del och det finns en hel del att felsöka på detta tema. Men om man försöker ringa in problemet lite så blir det kanske lättare.

Rycket är i princip alltid vid exakt samma varvtal, alltid vid belastning, kall som varm. Inga varningslampor lyser, ger inga felmeddelanden. Kan det vara hack i tändningen eller bränsleförsörjningen, skulle det te sig så? Kan fel i någon givare orsaka exakt detta symptom?

Inte för att jag tror det är något knackningsrelaterat men jag ska testa tankta 98 oktan om några dagar. Kör på 95 nu.
Xi
24
Xiri
523iT -05
3ans tändspole var det. Nu går den som den ska.

Körde diagnos med livedata på Need for Speed i Malmö. Jag körde och Tobbe höll samtidigt koll på "smoothness value", en enkel vy där man ser ett värde per cylinder. Ska hålla sig inom +/-500 och inte skilja för mycket inbördes. 3ans värde avvek kraftigt när jag provocerade motorn till hack och bludder. Bytte till ny tändspole på 3an och därifrån har motorn gått som den ska. Häppy bimmer! :)

Diagnos 550 kr inkl släcka felkoder, ny tändspole Bosch ca 460 kr, arbete ca 500 kr. Smidig service och trevligt bemötande!

Håller tummarna att motorn fortsätter gå bra.

Deras diagnosprogram verkar mycket bra. Hittade flera felkoder som inte syntes hos annan verkstad. Dock fanns inga felkoder för hackandet och bluddrandet, men det löste sig ändå via live smoothness value.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.