AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.042

E39 528i -99 Glapp inre styrled, hjälp en okunnig

Bi
3
Bimmer9
528i -99
Heh!

Fick veta under besiktningen att mina däck hade blivit rejält slitna på insidan på alla 4 däck men värst på däcken fram och rekommenderade en hjulinställning.
Åkte till en däckfirma idag för att göra en hjulinställning då men fick där istället veta att det glappade i vänstra inre styrleden fram.
Då berättade han att en hjulinställning skulle vara bortkastade pengar och inte hjälpa.

Sen så rekommenderade han att byta hela styrleden (både inre och yttre) när man ändå jobbade där inne så att säga. Han trodde jobbet skulle gå på ca 500:- + styrled från Mekonomen 834:- + hjulinställning 980:- så ca 2300:- skulle bara det gå på...(Fast fortfarande betydligt bättre än Mekonomen som skulle ha 3100:- för det..)
Plus att han försökte få mig att köpa minst 2 nya däck kvar för "om jag hade tur så håller dem kanske i 20 mil till", lät skumt när dem gick igenom besiktningen för 1 vecka sedan bara...

Så jag som är inte har en aning om någonting jag fått höra skulle behöva lite hjälp av er mer kunniga här tack haha!

1. Lät det som rimliga priser jag fått höra?
2. Hur länge tar det ungefär att byta styrstag/styrled och är det komplicerat? (Lät inte jättesvårt då däckfirman erbjöd sig att göra det!? Även till ett mycket lägre pris än Mekonomen till och med..)
3. Är det värt att byta hela styrstaget fastän det bara var inre som glappade? (834:- Länk vs 479:- Länk hos Mekonomen)
4. Verkar finnas betydligt biligare när jag letar runt, någon som kan rekommendera någon billig bra sida eller märken som är pålitliga alternativt man ska hålla sig borta ifrån?
Hittar till ex. denna från Bölk för endast 351:- från mister-auto.se Länk från miser-auto.se och kanske billigaste endast 295:- från skruvat.se Länk

Ursäkta ifall det blev rörigt och alldeles för mycket text!
Svara gärna även om ni inte orkar svara på allt eller mer än 1 fråga ändå då jag själv verkligen har noll koll över det här!

Mvh

Hej,

1. Själv skulle jag ha bytt hela staget för att inte råka in i någon sorts fastrostingsproblematik. Risken att den yttre leden snart också ger sig är väl dessutom rätt stor.

2. Många här i forumet handlar både från misterauto och från skruvat. "Dyronomen" har naturligtvis fått sitt öknamn av lättförståeligt skäl.

3. 500 kr är rätt juste. Dels måste killen gardera sig mot oväntade problem dels måste han ju försörja sig. Fast inte mer än 500. Han får ju ett bidrag från hjulinställningen också.

/Lennart
Mister auto har bra delar lemfördel som är oem till bmw men även andra bra märken tex tRW som är en stor tillverkare av broms och framvagnsdetaljer.
Bi
3
Bimmer9
528i -99
Tack för era snabba, och givande svar! Bra, det uppskattas :)

Det lät klokt det du skrev så jag bestämde mig också för att byta hela då och hittade en TRW på mister-auto för endast 553:- inkl. frakt! Länk Kändes väldigt överenskommet efter att ha varit inställd på "Dyronomens" (Haha!) höga priser..

Fanns billigare med men inga märken jag hört talas om så skönt att TRW blev rekommenderat här, så den kändes prisvärdast och nu är den beställd! :D

Skönt också att höra att prisbilden han gav mig lät vettig, Får jag hoppas den går snabbt att byta kanske det blir billigare om jag har tur då hehe..
Bi
3
Bimmer9
528i -99
Däckfirman jag pratade med sist hade fullt upp nu så bokat tid för hjulinställningen på ett annat ställe men dem ville inte byta styrlederna dock.

Så bokade tid hos en liten verkstad för bytet av styrlederna men han hade aldrig bytt styrled på en BMW förut... Så han var lite osäker men skulle kolla på det iaf och var det inte några konstigheter så skulle han byta dem.

Så jag undrar om det är svårt att byta inre & yttre styrled på en BMW e39?

Är det några konstigheter/svårare än på andra bilar eller borde han klara av det utan några problem...?
Hej,

Som vanligt minns jag inte detaljer, men på din köpta del ser du att det innanför den inre leden finns en gängad bit. Den skall skruvas in i det stag som kommer från styrväxeln. Skarven sitter innanför gummibälgens kant. Jag tror att jag lossade klämman och krängde bälgens kant inåt och över skarven.

Sen finns det greppställen för skruvnycklar på både det mittre styrstaget och på den del som skall bytas. Eftersom allt är infettat, släpper förskruvningen lätt.

Jag tro att den här bilden förklarar:
Länk

/Lennart
Det man bör tänka på är att framvagnen är belastad innan man drar fast muttrarna till styrlederna, dvs den ska inte vara upphissad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.