|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta olja på 740i men manuell 6vxl låda! Stog atf oil only på den så köpte Castrol Transmax Z dock så såg jag att den inte är röd som atf brukar vara??? Frågan e alltså om denna oljan passar min bil? | |
We 2.010 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Länk |
|
Castrol rekommenderar Castrol Transmax Dex III Multivehicle eller Castrol ATF Dex II Multivehicle till årsmodell 1994-96. Till årsmodell 1996-2001 denna, Castrol Syntrans B 75W. |
|
|
Häll inte i den skit oljan. Transmax Z. Been there done that. Lådan blev extremt mycket mera trögväxlad. Provat på två lådor med den oljan. Samma sak. Kör på Kane's förslag istället |
|
|
Okej nej då skippar jag den! Men hilken av Castrol Transmax Dex III Multivehicle eller Castrol ATF Dex II Multivehicle ska jag satsa på? :) |
|
| haha jag hade not tagit de första eftersom jag gillar inte att andra oljan du nämner har "atf" i sig i namnet :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När jag Böt i min 540/6 -01 Var transmax z det som rekommenderades 2004. Motsvarade då longlifeoljan som var fabriksfylld. Funkade utmärkt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Innan BMW började med "lifetime - oljor", var det Dexron III ATF-oljor i de flesta manuella växellådorna. Så häng inte upp dig på namnet på oljan utan kolla i instruktionsboken vilken olja det är - alternativt läs på skylten som sitter på växellådan vid påfyllningshålet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollade instruktions boken idag där stod atf 2 bara ... Kollade med bmw som hade en olja som hette så och den var inte heller röd som dom brukar vara?! Verkar skumt |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är ingen röd olja i original i lådan heller. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Okej okej så då borde det funka med bmw atf2? | |
| Ingen som vet om jag kan hälla i atf2 oljan från bmw? | |
|
Om det står ATF-oil på skylten vid växellådan kan du använda den atf-oljan från BMW. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okey får prova med den då! Finns ju enda upp till atf 6 minst så hoppas de blir rätt med 2an då imed det dstod i instruktions boken | |
|
Normalt brukar Dexron-klassningarna vara bakåtkompatibla, så en Dex III-olja hade fungerat lika bra. När det gäller ATF-olja i manuella lådor, är det inte lika kritiskt med klassningarna som i automatlådor heller. Dessutom står det ju både på etiketten på lådan och i instruktionsboken att du skall ha den oljan....mer tydligt än så blir det nog inte! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Håller med delvis att det är tydligt, men går bmwn in i sin dator och kollar etk vilken olja jag ska ha så vill den ha mtl olja.. vilket verkar konstigt när det står atf only på lådan | |
| Funderar på att prova med transmax z oljan endå då jag har den hemma redan verkar vara lite delade meningar om den | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.