AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.433

Köpa E36 med för höga avgasvärden?

Hej!
Har länge kollat efter en E36 och har äntligen hittat en som passar mina kriterier.

Bilen jag kollat på besiktigades i veckan och gick igenom utan fel förutom avgasvärdena.

CO: 0,6 (0,5) HC: 285 (100)

CO 2500 varv 0,7 (0,3) Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Bilen gick därför ej igenom. Säljaren planerar att lösa det med att tanka e85 o besiktiga om.

Vad kan tänkas vara felet på bilen? Går det avläsa något speciellt som troligtvis är problemet från dessa värden?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Det enkla svaret är : det går inte att svara på en sådan fråga med såpass liten information.

Dessa frågor dyker upp väldigt ofta, så du är inte ensam om att vilja ha ett enkelt svar på en komplex fråga :-) Men tyvärr kommer verkligheten slåendes en i ansiktet lika hårt som en face plant och resultatet är att det går tyvärr inte att svara på dessa frågor - så är det bara.

Jämför lite med att göra en felanalys på människokroppen : Om jag frågar er varför jag har ont i foten, vad svarar ni mig då? :-)

Det kan i princip vara vadsomhelst som orsakar detta, förutom bälteslåset :-)

Högt CO tyder på för fet bränsleblandning.
Högt HC tyder på fet bränsleblandning och/eller att olja förbränns.
Högt HC kan även tyda på en icke-fungerande katalysator (kanske har den dragit olja en mycket lång tid och förstört katalysatorn).

Ovanstående punkter anger bara den själva fysikaliska principen varför mätvärden är höga/låga. Det säger ingenting om vilken del eller komponent som orsakar detta av den enkla anledningen att det inte går - det är ett alltför komplext system.

Det är endast felsökning som gäller som nästa steg för att ta reda på vad som är orsaken. Det kan tex vara så enkelt som en igensatt vevhusventilation, inte ovanligt på dessa motorer (antar det är en M50/M52/M54 motor). Men det kan egentligen vara alltifrån en ljugande syresensor till en totalrasad motor med helt utslitna och läckande ventiltätningar/ventilstyrningar och totaligenkoksade kolvringar som inte lossnar oavsett WD40-metod där endast en större motorrenovering kan avhjälpa problemet.

Det finns en del inte alltför kostsamma felsökningar och tester man kan göra inför bilköpet för att få en bättre uppfattning om hur allvarligt det är. Men det kräver att du har bilen och att du betalar för en viss felsökning. Och då är vi redan innne på nästa steg som är just felsökning.

Jag skulle uppskatta kostnaden för att fixa felet att ligga någonstans i intervallet 150 SEK - 25 000 SEK :-)
Hej,
Jag brukar ibland fundera över varför en bli visar upp högt CO-värde, högt HC-värde men ändå har för mycket syre (högt lambdavärde) i avgaserna.

Det kan antagligen förklaras på flera sätt, men jag tycker att en otillräcklig funktion hos katalysatorn borde ligga nära till hands att misstänka?

Gör jag det för enkelt för mig då, bmw-slangen? 😊

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Problemet är ju att lambdavärdet är ett teoretiskt beräknat värde baserat på mätning av fyra gaser varav två visas inte på papperet (det är den förenklade Brettschneiders formel som används).

Så kan man se värden på O2, CO2 och NOx så får man reda på mycket mer info - vilket är en del av felsökningen.

Problemet är att vi endast ser de värden som enligt lagkrav måste mätas upp, hade vi fått reda på alla ingående parametrar in i Brettschneiders information hade det gett mycket mer info.

Även mätning före och efter katalysatorn hade varit mycket värdefull.

Sen kan ett simpelt läckage i avgasröret göra mätvärden helt värdelösa, men det där brukar besiktningsstationer och verkstäder vara bra på att fånga.

Sen är det fullt möjligt att vi har två-tre fel, varav ett är ett följdfel. Ett enkelt exempel är stor oljeförbrukning som under en längre tid förstört katalysatorn, samt att den kanske går lite fet pga tex felvisande syresensor. När du då avgasmäter så får du effekten av både hög oljeförbrukning, lite fet bränsleblandning samt en icke-fungerande katalysator.
Tack bmw-slangen!

Jag har ju tidigare läst om just lambdavärdets begränsade informationsvärde, men jag är tacksam för repetitionen. :)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.