|
|
|
|---|---|
|
Hej. Min broms knarrar. Det hörs som bäst vid inbromsning i låg fart. Låter även när jag står still och trycker ner bromsen. Någon sa i förbifarten att jag ska smörja något i motorrummet, sitter nån grejj på varje sida med kullager i sig. Jag säger grejj för jag har ingen aning om vad det heter. Därför är det bättre med en bild: Länk Vad heter de där? Och locket som sitter under pinnarna, hur öppnar jag dem för att spruta in lite motorolja? Och vad sprutar jag med? Otroligt tacksam för svar, / sweper | |
|
Det som du markerat på bilden är fjäderbenstornen (i där sitter topplagren) och locket till oljefilterhuset. Inget av det bör ha med knarrande bromsar att göra. Knarrande fjädring? Jag är dock nyfiken på svar kring knarrande bromsar. Jag märkte idag att det knarrar från min vänster frambroms (även vid stillastående om man pumpar pedalen). Någon som vet vad det brukarna vara? Jag tänker glidpinnarna eller bromskolven? /DJ |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lugn och fin nu! :-) Du ska inte göra någonting med det du ringat i bilden. Cirkeln i mitten är ovandelen av oljefilterhuset. Fyrkanterna i hörnen är fjäderbenstornen med dess fjäderbenslager. Det ska ***INTE*** smörjas med någonting på slumpmässiga ställen!!! Det är absolut förbjudet!!! Och framför allt inte med olja (eller något annan petroleumbaserat fett). Många gummikomponenter bryts ned och förstörs i förtid om de kommer i kontakt med petroleumbaserat fett. Det första du ska göra är att försöka avgöra var ljudet kommer ifrån. Knarrar det när du kör över små gupp i låga farter också? När du bromsar är det många komponenter i framvagnen som rör sig en aningens och det är inte alls ovanligt att någon av dessa knarrar. En komponent som brukar mer klonka än knarra är krängningshämmarstagen, #5 i skissen nedan Länk Men första steget är att försöka lokalisera inom vilket område knarrandet kommer ifrån. |
|
Det jag kommer att tänka på är länkaget till bromspedalen om ljudet är ifrån kupén alt monteringsdetaljen Länk nr3. // Jonas |
|
|
Ursäkta att jag stjäler tråden lite. Mitt knarr kommer mycket tydligt från bromsoket vänster fram (endast där). Hörs bäst när bilen är helt stilla. Tacksam för idéer! /DJ |
|
|
Bmw-dj: enligt min länk och nr3 på bilden (olika utseende på olika bilar men samma funktion) Gamla rostiga prylar brukar ge ifrån sig gnissel och knarr. Börja med att ta lös den, putsa rent och smörj alla anläggningsytor. // Jonas |
|
|
JCN: Tack, bytte till nya clips förra året med det är ju enkelt att testa så jag skall ge det ett försök. /DJ |
|
|
Hej och varmt tack för alla svar. Var på BMW service i Partille igår, innan jag gjorde inlägget. Han sa att jag skulle ta loss plastlocken på fjäderbenstornen och spruta in lite motorolja. Men skönt att jag frågade här först då innan jag gjorde något dumt. Det klonkar inget och låter inte om jag kör över gupp. Härom året knarrade det när bilen guppade men det löstes genom att byta dragstag fram. Nu knarrar när jag trycker ner och släpper upp bromspedalen. Låter även när jag stannat och trycker ner bromsen. Min första reaktion var att det var själva pedalen som knarrade men ju mer jag lyssnat så låter det som att ljudet går upp i motorrummet. Tack igen, Per |
|
|
sweper: Det bästa är väl att låta en kompis trampa ner pedalen upprepade gånger och du lyssnar efter vart ljudet kommer ifrån. När du skriver att det knarrar både vid tryck och släpp så är min första tanke att det borde komma från länkaget i bromspedalen någonstans fram till huvudbromscylindern. // Jonas |
|
|
JcN, det har du såklart rätt i. Ska be frun att trampa lite så ska jag försöka lokalisera varifrån det kommer. Återkopplar i tråden om vad jag hittat/inte hittat. Tack för svaren Jonas, uppskattas, / Per |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
BMW Service på Partille kan ha gissat rätt. Inte helt ovanligt att det knakar/gnisslar därifrån vid små rörelser. Men det kan lika gärna komma från många andra komponenter inom framvagnen. Min beskrivning av att det kan komma från delar i framvagnen innefattar alltså även fjäderbenslagringarna. Att ge en lösning av tjugotalet andra möjliga utan att ens felsöka eller lyssna känns som strategin "jag gav kunden ett svar iallafall, så nu har jag gjort mitt". Å andra sidan så vet jag att de inte kan spendera obegränsat fri tid för gratis felsökning åt kunder, det får de helt enkelt inte göra för arbetsgivaren. Däremot inget fel i att se om en minimal mängd smörjmedel i fjäderbenslagringen löser problemet - MEN FÖRST EFTER ATT MAN IDENTIFIERAT ATT LJUDET SKAPAS ENS I NÄRHETEN AV DESSA! Sen finns det bättre smörjmedel än motorolja för denna typ av applikation. Nu tror jag den typ av gummi som finns här är relativt motståndskraftigt mot motorolja, men man ska ändåså ha som grundregel att inte blanda gummi och petroleumbaserade produkter. Exempelvis torrt PTFE-baserad smörjmedel skulle vara lämpligt att använda här. |
| BMW-DJ hur gick det med ditt knarrande? har samma fenomen på min F11 Vänster fram knarrar när man står helt stilla och bromsar. | |
|
Jag bytte faktiskt till ett big brake kit så det blev ändå helt nya frambromsar. Då försvann även knarrandet jag får erkänna att jag inte minns riktigt om det försvann innan eller om det var kvar till jag bytte. Tips är att börjar med glidpinnar och om det inte hjälper så kanske man behöver renovera oket. /DJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.