|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag vet att detta varit uppe tidigare. Men Jag känner att informationen är lite bristfällig samt att orosmomentet stort :P Jag har funderingar på att sälja min M5a och slängde ut den på blocket. En spekulant från Norge har hört av sig och verkar vara seriöst intresserad. Min oro är hur själva exporten funkar. Jag vet att man bara kryssar i export på ägarbeviset. Problemet är: Han kör på mina skyltar till Gränsen. Där MÅSTE han deklarera in bilen och betala en tullavgift (som är svindyr minst 25% av bilens värde) Sedan skall han omregga bilen till Norge och skicka in de gamla skyltarna per post till transportstyrelsen. Jag tänker rent spontant att en M5 är världens bästa flykt bil till typ ett Bankrån, som då sker med Mina Skyltar haha Skämt åt sido, Jag tycker att riskmomentet känns ganska stort och att dem svenska exportreglerna är Värdelösa Några åsikter? Tankar? Hjälp? | |
Transocean |
Nej du tar av skyltarna, han får skaffa sig tillfälliga skyltar från Norge för hemresan. Dom gäller även i Sverige |
|
Hej, För importören kostar det skjortan. Allt "negativt", som grundpris, motorvolym och -effekt, vikt. Min son i Norge räknade för skojs skull på min f d 750 -95. Det skulle ha kostat, om jag minns rätt, 450k NOK bara att ta in den. Om din spekulant har de stålar na, borde hen inte behöva trixa som du beskriver. /Lennart |
|
| Tack för era svar. De ligger i linje med mina tankar. Han talade nu om tillfälliga skyltar. Har ni någon erfarenhet av hur det fungerar? | |
| Hur enkelt som helst. Köparen dyker upp med tillfälliga skyltar och du skickar in regbeviset med rutan export ikryssad tillsammans med skyltarna. Jag gjorde så minus att jag behöll skyltarna. Det funkade det med:). Stephan | |
| Grymt! Tack Stephan. Då blir det kravet från min sida om han vill ha Bilen. | |
| Offtopic men stackars norrmän som straffbeskattas så hårt trots att Norge är en av världens rikaste länder. Hur norrmännen kan finna sig i det det förstår jag ej. | |
|
Det totala skattetrycket i Norge är lägre än Sverige. Den högre summan du skattar bort årligen i Sverige på dina tjänsteinkomster överstiger med marginal den extra kostnad som bilägande har i Norge. De högre inköpspriserna ger också högre andrahandsvärden som kompenserar en del. Snåla dieslar är inte mycket dyrare i Norge än Sverige heller längre. Vill man ha en kul bil dock är det inte rätt land. Men det gör inte så mycket för det finns inga vägar att köra fort på ändå. ------- //Lövet |
|
| @ Lövet: Är du säker på det med andrahandsvärdet? Här i DK (med högre bilskatter än Norge) är andrahandsvärdet endast lite högre (%-mässigt) jämnfört med Sverige, men summan som avskrivs är lite annorlunda. F10 530d = 920.000 SEK från ny - utan utrustning. | |
|
Högre i kronor, men förlusten blir förstås större jämfört med Sverige. Poängen är dock att registreringsskatten inte går upp i rök direkt som en del verkar uppfatta det som. Den ligger kvar avtagande över bilens livslängd. ------- //Lövet |
|
|
Helt rätt Lövet, många i Sverige höjer på ögonbrynen när jag berättar att jag betalade ca 150.000,- i skatt på min F11. Bra jag inte köpte en M5 iaf med ca 8-900.000,- i skatt:) Men det ska säjas att skatten gått ner betydligt, idag är skatten på M5 "bara" 672.000,- Men ska man vara petnoga så går den mot 0 när bilen blir veteran. Att importera en veteran medför bara moms, och ingen skatt(engangsavgift). |
|
|
Björn Rosengren hade rätt när han sade att Norge var den sista sovjetstaten. Alla bilar klassas som lyx i Norge och därför är skatterna på nya bilar sinnessjukt höga. För att inte nämna den ännu mer sinnessjuka registreringsavgiften på 10.000 NOK vid varje ägarbyte. Stackars stackars norrmänn, jag lider med er. |
|
Transocean |
Allting är relativt. Har bott 15 år i Norge och kan inte klaga :-) Norge är dyrt för utlänninger som tjänar hälften av det norrmän gör. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.