AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.380

Hur tillförlitlig är BMW Vin-decoder?

Hej igen

Letar vidare efter en 750 e38, har kanske funnit en nu. Men när jag slår de sista 7 tecknen i "decoder" så stämmer inte utrustningen. Det saknas dubbla rutor och elektriskt baksäte i specifikationen, utrustning som uppenbarligen sitter i bilen. Knappast ombyggd.
Tror inte egentligen att det är några problem för första ägaren hade bilen i femton år och nästa några år också.

Några förslag?

Hälsningar
Johan
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Jag använder BMW vin decoder väldigt ofta och har aldrig stött på att det inte skulle stämma. Har nu letat i ett halvår efter lämplig E32, E34, E38 eller E39 och aldrig upptäckt minsta avvikelse. Så jag skulle tro att det är mer sannolikt att utrustningen eftermonterats (vet folk som bytt till dubbla rutor på E32 iaf, så det går ju, särskilt om man kan överföra dörrarna) eller att något inte stämmer med chassinumret.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...bytt identitet?

Händer ju att tjuvar snor en fin bil och byter chassinummer med en krockad dito.
Dock bör det gå att få fram chassinummer genom en datoravläsning av bilen i fråga då det ligger lagrat i bilens dator.

Tycker också att vin-decoder fungerar bra.

Kolla annars mot lokal BMW-handlare, de bör kunna få fram utrustningslistan via chassinummer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Boating: Detta är ännu ett exempel på att offentlig utrustningslista inte alltid är bra. På en importerad Audi A8 hade frågan antagligen inte kommit upp (på importerade Audi måste man gå till Audi för att få lista). I och med att du inte känner till standardutrustningen tror du att listan är felaktig. Det är den inte eftersom dubbla rutor och komfortbaksäte är standard på 750iL:).

Länk

Länk

Bilen är inte ändrad och listan är inte fel.

Det positiva är att du frågade och kan köpa bilen:).

bmwarchiv och liknande får listorna från bmw och listan innehåller exakt samma saker som om man hämtar lista hos BMW gällande utrustning. På BMW i Tyskland kan man i ett system få ut motor och växellådsnumret och ett annat får man ut vilken handlare som sålt bilen ny. Bra när MHRF vill ha motornumret och kul när jag ville veta var min 520iT-95 såldes ny.

Mvh Stephan

Tack för all information! Försöker avsluta det här idag så spänningen är stor om jag blir 750 ägare eller inte..

Dock framkom det att bla annat dimljusen fellarmar trots att de fungerar. Kanske ljusmodulen? HF dörr i baklås också, var tydligen något med larmet som inte släppte den dörren.

Med vänlig hälsning
Johan
Blev inget. Det försvann kylarvätska utam att det droppade, so to speak. Priset var inte så bra att jag kände för attreparera maskinen.

/Johan
Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Trist att höra. Jag letar själv 750..igen. Känner du för att delge var den står och pris via PM så får du gärna göra det.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Nu framgår det inte om det är en kort eller lång kaross du har uppe, men en E38 i lång kaross och med V12 (750iL) är ju utrustad med dubbelglas och elbaksäte och en hel del annat som "standard", som inte är specat i decoder.
En lång 750 E38 ser ofta skralt utrustad ut i vin-decoder.
Boating: jag har en 750il -95a som ska säljas. Oxfordgrön med beige softleder. Inte mycket utrusning utöver standard 750il så är du pryltokig så är det inget för dig men bra historik och väl omhändertagen. Bes och påställd. Riktpris 28'

Martin Hbg
Absolut.

Hur når jag dig?

Med vänlig hälsning
Johan
Skickat PP
Fungerar inte...
Okej, ring mig på noll (0) 709-116555 vid intresse.
8-20 typ.
/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.