AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.543

340i - intressant provkörning

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ville endast dela med mig av en Youtube-film där de provkör just 340i, en del intressant tugg :)

Är lite sugen på en M4 cabrio men kanske att en 440i räcker.
Hur mycket tyngre är den jämfört med 340i?

EB
Körde faktiskt en M240i idag då jag väntade på att bilen skulle bli tvättad, kul bil men jävlar vad ”lätt” allt kändes. Bromsarna tog inte (säkert en vanesak), styrningen var alldeles för lätt och varken motor eller avgas "skrek 335hk".

Inte en aning om vilken utrustning bilen hade, bromsar och trögare styrning kan man säkert lösa den vägen och avgassystem finns ju alltid annat att sätta dit. Men trodde faktiskt inte skillnaden skulle vara så stor mot en M2.

Däremot så skulle jag kunna tänkta mig en 440i GC
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är väl elektrisk hjälpservo istf hydrauliskt i den där, dd88? Just styrningen är något jag upplever som mycket sämre i nyare BMW än de äldre.
Vet inte om elektronisk sportstyrning är standard på en M240i? (den är iaf inte hydralisk) Körde bilen i "sportläget" (reglaget till vänster om växelspaken)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Något OT kanske, men efter att ha kört Alfa Romeo Giulia (180hk AT) igår kan jag väl säga att BMW har en del kvar att förbättra vad gäller styrningen, innan de kan tävla med italienaren... ;)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Alfa har ju alltid haft extremt responsiv styrning. Tror jag hade 1,7 varv mellan fulla utslag på min 147 GTA med noll dödläge :)
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Körde den penselbara Hagmans grund på burk under rutan, sen körde jag Hagmans grund 1k spray på sidorna där du ska fixa.
Pensel är bra då man slipper maska så mycket dock blir det ju synliga penseldrag så det används ju bara där det inte syns.
Lycka till!
Verdi
Lus,
Det är elektrisk styrservo även på M2 och M3. Dock är det en annan konfigurering/kalibrering. Är en av sakerna som förbättrats på M2:an jämfört med tidigare generationer och den har fått en del beröm.

dd88,
Jag tror Variabel Sportstyrning (VSS) är standard på M240i. Blev den inte bättre i sportläget? I övrigt så är det ju det du beskriver som skiljer en M-bil från toppmodellen i standardserien. Styrningen, bromsarna, väghållningen, motorljudet... Upplevde också att bromsarna inte tog i min 435d GC. Men M240i har väl åtminstone M-bromsarna? Jag hade std-bromsarna. Dock är det nog en vanesak också. Vet att bromsarna i M2:an har fått viss kritik för att vara lite väl direkta och svåra att modulera.

Konstigt nog så tycker jag bromsarna biter bättre i XC70:n än de gjorde i GC:n. Även styrkänslan är bättre i Volvon. Däremot så är ju väghållningen och drivlinan inget vidare i den. :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Verdi: ja, jag såg det sedan. Hoppas det skiljer mycket i konfigurationen mot övriga modellprogrammet i m-bilarna då.
Verdi: Det var ju skillnad på comfort och sport men det senare hade fortfarande inte tillräckligt med motstånd. Styrningen i min M3 är alldeles för trög i något annat än comfort, hade föredragit något mitt i mellan i båda bilarna.

Vet inte vilka bromsar som satt på. Funderare lite på det igår och med tanke på att det är en M240i, dvs relativt ny på marknaden, så kanske den inte var inkörd än (kollade inte milen). När jag körde ut ur garaget så fick jag trycka rätt hårt för att den inte skulle rulla iväg (automat). Även ute på leden så fick man verkligen jobba med bromsen för att den skulle ta, min bil vill nästan ställa sig på nosen medan denna kändes som en gammal cantileverbroms.

Gillar dock formatet, en M240i med nya pads, fetare hjul (synd att plattformen inte tar riktigt breda däck), coilovers och ett litet trim kan säkerligen vara riktigt fet.
Verdi
Japp. Även skärmbreddare, aggressivare front och fyra avgasrör behövs. Kanske även DCT-låda. Då blir den riktigt fet. Då blir det en M2! :)
Verdi
Om jag inte har helt fel är std-bromsarna på 335/435 etc likadana som M-sportbromsarna så när som på den blåa färgen. Samma ok och skivor, alltså. På de mindre modellerna skiljer sig dock skivorna med mindre diameter men oken är samma.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mahhbechh, det verkar som 335/340 har samma frambromsar som M-bromsarna, men du behöver M-bromsarna för att få fasta ok även bak, annars har de en-kolvs flytande ok bak.

På 328 så har de en-kolvs flytande ok runt om, om du inte väljer M-bromsarna. Misstänker att skivorna kan vara olika i storlek med.
En annan sak som slog mig under provkörningen, hur ser man motortemperatur? Antar att det finns någon digital i menyerna?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tror inte det går. Så är det väl tyvärr på ett antal BMW-bilar nuförtiden, förutom M-bilarna.
dd88:
Det går att komma åt under hidden menus men lite väl krångligt att gå in där varje gång. Jag är inte speciellt nöjd med bromsarna på min M135, har ju haft två st och nog tycker jag att en bil med denna prestandan ska ha bättre bromsar.
Clubsport
Jag är helt säker på att bromsarna som sådana lämnar god bromsverkan, det är nog beläggen som säger stopp. Flera bekanta har upplevt samma som du och har då bytat belägg till några som jag inte minns namnet på, och blivit nöjda efteråt.
Dammar lite mer dock.
Mahhbechh:
Så kan det absolut vara. Kanske skulle prova med andra belägg då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.