AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.286

Viskokoppling - fläktkopplingsproblem

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hej

Bytte viskokoppling för 1,5 år sen. Fungerade utmärkt tills den skar för ett par veckor sedan. Då fick den det karaktäristiska 240-ljudet... Vill man ju åtgärda fortast möjligt. Beställde en ny från skruvat.se. Tror den kostade 685 kr. Lät byta den. Men denna låter som en Volvo 240 redan från början fastän den är helt ny. Fläkten går trögt att dra runt både när bilen är kall samt varm. Så fort man varvar över 2000rpm tror man att man ska lyfta från marken likt ett flygplan.

Vad göra? Vad är felet? Har den en inkörningsperiod?
Är skruvats grejer av medioker kvalitet? Gången före det beställde jag också en fläktkoppling från liknande sida till liknande pris. Stod på tyska på förpackningen...

Tacksam för tips och idéer!

mvh Rickard

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
E39 540 -98.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, skruvat har väl delar i olika prisklasser - allt från "OEM-kvalitet" till "Kinaskräp".

Vad var det för märke på fläktkopplingen?

Spontant låter det som att den nya kopplingen är kass - bör gå att reklamera och då välja att gå upp till OEM-kvalitet genom att lägga till några kronor...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Viktigt att köpa OEM på denna del.
Denna köpte jag:
Länk

Fungerar perfekt.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Den förra beställde jag på Schmiedmann.se. Den höll 1,5 år som sagt.
Den här på skruvat.se fungerar inte ens.

Har frågat vad det är för märke men ej fått svar ännu. Stod i alla fall på tyska på kartongen minns jag.

Läste det här också "Viskokopplingen (Fläktkopplingen) har till uppgift att köra fläkten på optimal hastighet, och tillsammans med termostaten säkerställa en konstant motortemperatur. Hastigheten på fläkten regleras antingen av en bimetallfjäder i luftflödet eller av en elektromagnetisk ventil som kontrollerar silikonoljans flöde."

Kan det vara något annat alltså?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Stavros, du har fått en dålig viskoskoppling. Reklamera den och köp en Behr eller Hella.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Äldre inlägg
Men beställde en febi bilstein fläktkoppling. Den är riktigt svår att dra runt vid + 20 grader. La den i frysen -23 grader. Då satt den stenhårt. Har mailat firman om fläktkopplingen för att få en retursedel men de bara kräver foto av än det ena och än det andra, samt en massa svammel.

Från samma firma beställde jag en bränsletryckregulator, fabrikat pierburg.
Öppnade paketet och det är en kartong med pierburgs logga. Men på btr:n är inga stämplar eller annat förutom ett nummer. Mailade firman, om att det inte stämde med måtten på en äkta pierburg. Fick till svar att de licenstillverka pierburg btr. Förfalskat eller ?

Man blir så trött.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
vilken firma var det, det kan hjälpa oss att hålla oss borta?

FAF
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Hej FAF

autodoc.se

Har skrivet en del förut, om deras produkter.

Beställde en mittre ljuddämpare av dom. Satt 3 lappar. Alltså från 3 olika tillverkare. Det var skit, så det gick i retur. Alla paket man får därifrån, verkar det ha mixtrats med.
Där står man med grejor till en bil man behöver och det blir bara skit alltihopa.
Skulle va intressant att få kontakt, med pierburgs kvalitetsavdelning.

Man blir så trött.

N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Autodoc har en tendens att skicka lite vad de vill om man inte när man beställt direkt kontaktar dem och får bekräftat att de kommer skicka EXAKT de delar man beställt, annars riskerar man att de byter varor mot egna märken. Det är priset man får betala för att kunna köpa bra delar till bra priser. Tyvärr får man då ibland fel delar... :(
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Fick förklarat från autodoc. Har dom inte fabrikatet man beställt, så skickar dom en "likvärdig produkt."

Gudag jag vill köpa en Ferrari. Javisst vi skickar den på måndag. 7 dagar försenat står det en trabant utanför. Men vafan det har inte jag beställt.
Ha Ha ha äsch vi hade ingen på lager så vi skickade en, enligt vårt tycke en likvärdig produkt.
Det var inte vad jag beställt!
Kan ni skicka en retursedel?
Nä. Vi måste ha foto på alla detaljer i, på bilen först.

Fy f-n för dessa skojare.

Man blir sååå trött.

N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jag tror att de byter för att skapa overhead och att det är därför de kan sälja kvalitetsgrejer till typ inköpspris. Tror att väldigt många skiter i/orkar inte bry sig om att man får fel del och att de vet om det...
Byta för att skapa "overhead" vill man väl INTE? Overhead vill man väl hålla så lågt det bara går? Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har slutat handla hos Autodoc/reservdelar24 eller någon av de 200 andra klonade näthandelssidor de har, allt för att slippa få hjärnblödning varje gång man har med deras kundtjänst att göra. :(

Att de har som rutin att byta ut beställda "märkesvaror" till sitt eget skitmärke "Stark" (som är brandade Kamoka-delar, vilket är ett utpräglat budgetmärke) är vida känt och en affärsetik som är rent kriminell då det är medvetet bedrägeri.

Har handlat två gånger från Länk och det har fungerat klockrent båda gångerna - snabba leveranser och exakt de delar jag beställde.
De har i princip samma prisnivå som Autodoc men något mindre sortiment när det gäller olika tillverkare, dock verkar det mest som de skippat ett antal "budgettillverkare" så mig gör det inget.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Haha, sorry. Jag vet vad overhead är, gick lite för snabbt i tangentbordet antar jag. Marginal menar jag dawwe, marginal.... lol
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jag beställde förövrigt fläktkopplingen från amazon.de, gick hur fort som helst, typ 2 dagar, orginal Hella Behr, under 700 kr men då lade jag på en hundring på det för expressfrakt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.