AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.865

Nästan godkänd M3 E36...

Jahapp...Besiktigade ena E36:an precis. Gick "bra", förutom att jag fick anmärkning på att vindrutespolningen inte fungerade, vilket berodde på att det det var tomt i vindrutevätske-behållaren.
Nu till mitt stora/lilla aber..Avgasvärdena. Vid första besiktningen i min ägo (typ 2012) var all världen kalas, båda CO noll, HC 10 och lambda runt 1.01-1.02. Till nästa besiktning hade jag monterat ett Eisemann Race, märkte även att det fanns sprickor i "plåtbälgen" på grenröret, dessa "vidgades" när jag höll på med monteringen av systemet, pga av att man "sliter" lite i prylarna. Även denna gång så var allt OK efter lite om & men, båda CO noll, HC 10 o lambda blev 1.03, men först vid ca 3800 varv, vid lägre varv låg den runt 1.04-1.05. Detta tillskrev jag sprickorna i bälgen då man kunde höra att bilen börjat låta annorlunda ibland, kall, efter monteringen av Eisenmann. Bälgen med sprickor byttes (bort med grenröret, svetsa dit ny bälg), i samma veva så satte jag även dit nya lambdor, samt att Eisenmann systemet svetsades ihop (slutdämpare till anslutningsrören). Nu lät bilen "likadant" kall som varv. Senare så bytte jag även LMM. Körde inget med bilen, utan startade den lite ibland för o "varmköra". Idag så var det då dags igen, som vanligt så var båda CO noll, HC 10 (igen!), men lambda låg på 1.04 (1.038-1,045), o ville inte krypa ner till 1.03. Men jag fick godkänt ändå, utan att be om det, var helt inställd på ombesiktning men teknikern "släppte det för bilen var så fin i övrigt", på eget initiativ... Jag stör mig på att bilen till synes går lite snålt, så vill jag inte ha det. Hellre att den går fett. Utöver det jag nämnt har jag även bytt oringarna till soleoniderna, ny vansostryck-regler ventil, nytt vanos filter o ny avgaskamgivare (insugs givaren skal oxå bytas men den är knölig att komma åt). Jag kollade skicket på insugsbälgen för 400 mil sen, inga sprickor. Till saken hör oxå att jag hade runt 20 lite gammal soppa i tanken (ca 1 år, 95), o fyllde på med ca 10 liter 95, jag har alltid tankat 95. Jag vet att man numera tillåter "upp till 10% etanol i 95", kan det kanske ha med saken att göra? Första steget blir att kolla över alla avgas-skarvar (efterdra bultarna?). Nästa blir o tanka 98. Skall tilläggas att motorn går klockrent, svarar riktigt snabbt på gas. Så det här med 1.04 ser jag som ett "mindre akut" problem, om nu bilen verkligen går på 1.04, o det inte bara är den beräknade lambdan som blev knasig pga nåt helt ohörbart micro läckage, eller pga det högre etanol-innehållet i kombo med den gamla "soppan"? Skall tilläggas att om jag såg rätt så låg lambda runt 1.02 på tomgång... Tänker inte ge mig innan lambda är minst nere på 1.03. helst lägre än så. Det jag kan tänka mig är att jag fått nåt luft/vakuum läckage någon stans på insugssidan efter LMM och insugsbälgen, eller som sagt nåt micro-läckage i nån avgasskarv (helt ohörbar isf)...Skall tillägga att bilen hann gå ca 5 mil innan besiktningen, den hade stått med bortkopplat batteri en längre tid. Så nu blir det till att åka o mäta avgasvärdena några gånger framöver, nån som har tips på nån "station" där man kan göra detta gratis typ (har läst att det skall vara möjligt hos vissa stationer, ej sanktionerat förstås...)
Det där går knappt att läsa, editera och använd ny rad.
OK. Bra svar. Yxskaft.
Lycka till med din tråd, den börjar bra, rätt attiyd å allt.
Ser att svaren väller in.
Yxskaft igen? Nej, svaren kommer inte välla in, det visste jag. Varför? Jo för att jag redan gjort det mesta. Dessutom kan det vara ett "icke fel", dvs ny fräsch soppa o allt blir som det skall. Jag förbereder mig bara lite för vad som kan komma, dvs demontering av insuget för o byta/kontrollera alla luft/vakuumslangar, vilket kanske inte är en så dum ide oavsett...Det kan ju kanske även vara som så att en/flera spridare "beckat igen en aning" pga långa perioder där bilen stått med gammal soppa, men jag tycker nog att en igen-beckad spridare borde märkas på motorgången? Så absolut, spridartvätt inkl kontroll av konbild/flöde är nog inte så dumt det heller, om man inte får rätt på problemet med enkla medel. Är det nån som har attityd problem så är det du, Delorian.

Och för den som inte orkar läsa allt, så kommer korta varianten nedan:

Förslag på åtgärder vid marginellt för hög lambda (1.04)?. Mina förslag:
1: Kontrollera avgasskarvar. Ny fräsch soppa. Först 95. Sedan 98
2: Mäta (läsa av via OBD?) det faktiska lambda-värdet som sonderna rapporterar om problemet ej löses av 1. Är lambda perfekt (dvs ganska exakt 1) så vet jag att jag har ett luftläckage efter sonden?
3: Byta/kontrollera samtliga luft/vakuumslangar, samt spridartvätt inkl kontroll av flöde/konbild (jobbigt!).

Skall erkännas att det är dags för oljeservice snart (ca 650 mil, 3 gröna pluppar kvar men ändå). Tror inte att oljeservice kommer få ner lambdan :D. Luftfiltret är bytt för ca 300 mil sedan.

Det kan kanske även vara så enkelt att avgassystemet inte har "hittat" sin helt gastäta position än? Bilen hade vid besiktningen gått mindre än 6 mil efter bytet av stålbälgen mm. Något hörbart läckage existerar inte.
Har jag dålig attityd?
Skulle nog säga att det var du som kallade mig yxskaft och inte jag enbart för att jag bad dig spalta upp det lite.

Jag tog mig dock tid att läsa hälften.
Du kunde ha låtit bli o skriva ditt initiala svar eftersom det tillförde lösningen på problemet exakt lika mycket som att tala om att "Jag har en blå bil, den fungerar". Jag kan inte spalta upp det längre, jag är inte PRO, man kan som icke PRO redigera sitt inlägg i 1 timme efter att man postat det, o den tiden hade gått ut med råge när du svarade.
We
2.010
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kör på 98 oktan, de har väl börjat blanda i ännu mer etanol i 95 oktan nu än tidigare år? Jag tankade i runt 10-15 liter etanol i 740:in, som för övrigt var fylld med 98 oktan, eftersom det var första besiktningen i min ägo. Lambdan låg på övre gränsen (troligtvis p.g.a. etanolen) medan de övriga värdena låg bra. Verkar vara känslig för etanol. Håller mig till 98 oktan i alla bilarna hädanefter. :)
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Det finns ju en möjlighet att dina lambdasonder börjar bli dåliga. Motorn ska ju normalt reglera in sig på Lambda = 1 vid dellast, men det är ju inte säkert att det som bilen tolkar som lambda = 1 verkligen är det. Om du inte hittar att den drar tjuvluft till insuget eller att avgaser läcker så kan det ju vara en möjlighet.

Det är fortfarande 5% etanol i 95 oktan. Bensin med 10% är inte införd ännu. När (om?) den kommer ska den väl heta E10 enligt vad som sagts tidigare.
Det är etanol i stort sett all bensin som tankas, okq8 för att ta ett exempel har 5% i både 95 och 98.
Det är bara köra på det ska inte märkas alls.
Nej jag tror inte att mina nya Denso lambdor (OEM fit, inget skarvande av kablar) har redan gett upp efter uppskattningsvis totalt 2 timmars "varmkörning" + de där milen till besiktningen :D. Kommer fortsätta med 95, även om jag slängt i 98 nu ikväll, men jag märker ingen skillnad. Jag är nästan lite rädd för att "felet" kan rätta till sig själv, tänker på det där med adaption, nya lambdor, ny LMM, dvs boxen behöver lite tid att "justera om de gamla adaptionsvärdena" då den får bättre/annorlunda värden från de nya lambdorna och den nya LMM? Skall tilläggas att det är första gången bilen besiktigas med nya lambdor, LMM och allt annat som bytts. Föregående besiktningar har alla varit med de gamla original prylarna. Den gamla LMM:n anser jag inte vara 100%, då bilen har klart rappare gassvar med den nya, så om den gamla nu var "halvtrasig" o bilen gått med den rätt länge så blir väl "adaptionsvärdena" oxå "knasiga" när bilen helt plötsligt får andra mer korrekta signaler? Förmodligen är jag ute på väldigt tjock is nu :D
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Jo, du har felsökningsstegen uppradade. Jag hade börjat med att läsa av ärvärde och börvärde på sonderna via diagnosuttaget och efter det leta efter avgasläckage och/eller insugsläckage, då har du något att referera till om du hittar något läckage.

Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Angående adaptioner kan det vara så att det tar tid för ecu'n att adaptera om, man måste veta hur adaptionen går till för att kunna svara på den frågan vilket jag inte vet, alla gör ju olika. Enklast är väl att nollställa alla adaptioner, då bör den reglera in sig snabbare efter den nya hårdvaran, den bör alltså reglera sig mot sina börvärden snabbare. Hur adaptionerna nollställs vet jag inte heller men det borde google kunna svara på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.