|
|
|
|---|---|
|
Ska kika på en Alpina B6S på måndag. Har ingen som helst erfarenhet av Alpina sen tidigare. Något speciellt jag bör tänka på? Fråga efter? Kan inte så värst mycket om bilar så gärna detaljerade tips :) | |
|
Alpina ska väl ses som en förädling åt det mer komfortabla hållet, men med fartresurser som det vassaste M// har att erbjuda? :) Alpina är ju inte så vanliga som som en 645 650 320 525 osv osv, utan en mer unik upplevelse, och dom har sina diskreta attribut som skiljer dom från en vanlig BMW. Exteriört syns det på frontläppen som sitter under kofångaren, och på fälgarna som oxå är alpina unika, bland annat. Interiört brukar väl alpina ha annorlunda mönster och klädsel, och annat instrumentkluster, tavlor i blå färg? :) Det är ungefär det man först ser på en alpina vs vanlig vs M. Du kan förvänta dig en bil som det alltså inte snålats med på lyx, utan det är detdära lilla extra som alpina masserat på. Modellen du är sugen på har kompressorladdad v8 och 700ish NM vrid, riktigt maffigt. Det är ju lite mer direktörsvagn än en M6 som har 520nm vrid vid 6000ish RPM Skitsnabb kärra som du kan käka hamburgare & prata telefon i 300kmh , :) Pm:a M_erneland här på forumet, han har en riktigt fin b6s och kan säkert ge dig den informationen du behöver :) |
|
|
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW Alpina B6 S, Facelift, Unik Samlarbil Länk Mr Ernelands bil :) |
|
|
Alpina V8'an i E60 generationen tycker jag mer om än V10'an från samma generation - drar hälften till vardags och har mer vrid och samma effekt. men det är klart... man kan ju sätta kompressor på V10'an..... :) |
|
| Glöm inte kolla försäkringspremien... | |
|
Ja 540is, Alpinan drar säker 0.65 milen!;) EB |
|
|
Alpina uppger lite drygt 1,2 liter milen blandad körning om jag inte minns fel. 1,23 eller 1,25. Du bör hålla koll på oljefiltret på B5or och B6or. Motorn bygger på 545ans V8, men det är flera bilar som fått 550ns filter vid oljebyten. Oljetrycket blir då för lågt, men inteså lågt att elektroniken varnar. Om den går med fel filter ett par tusen mil ska inte vara någon större fara (efter vad Alpina sagt till en bekant) men 10000 mil så kan det vara farligt. Det har skett några motorhaverier pga detta. Men om det är en 2006:a så är det en "vanlig" B6 (116 Coupéer byggda) med "endast" 500 hk 700 Nm. B6S presenterades i september 2007. Det är en mäktig bil! Har svårt att tro att du blir besviken. Om du tänker entusiastköra den så kan du gå med i Alpina Club Schweden och teckna en entusiastförsäkring som är riktigt human. Jag kan hjälpa dig i så fall. mvh Fredrik vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
okej då lätt överdrivet - men runt 1.1 jfm mot 1.6 när jag kör (gubbvarning) fördelen med ladd är att man lätt mappar ut 610hp med lite mindre remskiva på kompressorn. :-) just det en 06'a kan inte vara en "S" såvitt jag vet. den kom med LCI och nya lådan mm. |
|
|
M6 e64 1,3 l/m vid pumpen hela sommaren. Helt ok. Några fullgas repor och vid några tillfällen över 200km/h, det är så lätt att hamna där;) Använder aldrig launch controlen. EB |
|
| Ja 1,3 hade ju varit bra på en M6 cabbe! Missat en decimal..? ;P | |
|
Vid normal körning varken extremt snabbt eller snålt brukar jag snitta 1,1-1,2 l/mil. Mestadels stadskörning på min B5 -06. Tycker det är jäkla bra förbrukning men allt är ju relativt. Hittar du en fin B5/B6 eller tom s-version är det bara att slå till. Grymma bilar är det båda två. BMW 4 Life |
|
|
Sani@ faktiskt inte. EB |
|
| 1,3L/m =13L på 100km känns rimligt om man snålkör :) | |
|
Jag fick kalla fötter. Provkörde den några kilometer. Den kändes bra och pigg :) Efter en del inspekterande av det utvändiga så bestämde jag mig för att tacka nej. - det droppade klart/genomskinligt/luktlöst ljummet vatten under motorn. - tyckte mig se även tecken på oljeläckage från själva motorn, de hade rengjort motorn ganska rejält. kändes nästan som de ville dölja något. - vit avgasrök började komma Det sistnämnda kom efter andra provkörningsrundan. Lite skumt för det kom mest vid tomgång typ, och ganska mycket. Kollade kylarvätskan, som var typ klarrosa. Bollade lite med en kompis som är bilmek som starkt avrådde mig från att köpa den. Jag har inte så värst bra koll på det biltekniska så jag lyssnade mycket på honom. |
|
|
Det ljumma vattnet kan mycket väl ha varit kondens från klimatanläggningen. Vit avgasrök behöver inte betyda något alls. Kan mycket väl ha varit en del kondens/vatten i avgassystemet. Oljeläckaget däremot bör man nog verifiera varifrån det kommer då det finns "lätta" läckage o läckage där man kan behöva riva halva bilen. Om din bilmek till kompis var med på plats och inte via telefon så får man utgå från att hans antaganden var rimliga. Länka gärna till bilen! |
|
|
Man ska inte nojja sönder för dessa bilar. Pålitliga motorer och ang kondensavgasser vid tomgångskörning är normalt. Oftast läcker pluggen på oljefilterhuset då man drar denna skalle rund och ej kan dra åt den så hårt längre. Eller kan det komma från IC'n, den ska ha en plugg med på pre-lci. Själv är jag på mitt tredje år av besvärslöst ägande, visst smågrejer men inget allvarligt. 17300 mil |
|
|
Om det kommer mycket vit rök på tomgång efter så lång varmkörning hade nog jag också hoppat. Tyder inte det på att vatten kommer in i avgaskanalen? 645 motorerna har ett vattenrör som brukar spöka. Om bilen var fin för övrigt och inte gått allt för många mil måste det finnas utrymme för en diskussion för rep-kostnads-prisavdrag;) EB |
|
| Dessa maskiner tar ca 3 mil lugn körning innan den nått 80gr i oljan, sen ca 10 mins körning efter det har den nått drifttemp. Efter de kan man börja gasa hejvilt.. Och efter detta kan man kika bak på avgaserna. Undersökt detta med varmkörning många ggr under mina 3500 mil. Går röret av så läcker ej vattnet in i motorn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.