AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.320

Montering Westfalia elsats dragkrok HJÄLP tack!

Hej!
Är just i startgroparna och skall montera avtagbart drag från Westfalia. Har grepp på det mesta men fastnade på vilka kablar man skall koppla in.
Elsatsen skall kopplas till svart/blå kabel i bilen (höger bromsljus). Den hittar jag. Däremot skall elsatsen också kopplas till grön/vit i bilen (laddningsledning aktiv vid tillslagen tändning. Den hittar jag inte! Har ingen sådan färg vid batteriet i bilen.

Finns det någon vänlig själ som kan ge tips?!

Med vänlig hälsning
Ola
Kan lägga till att det är en Westfalia elsats 13-p kontakt med artikelnummer 303 460 300 113
Hej igen! Letar vidare och hittar en grön/röd kabel som går in i minuspolen på batteriet. Kan det vara den?!
Hej,

Detta dokument borde ta dig igenom installationen.

Länk

/Lennart
Stort tack! Jag har det dokumentet men det visar att jag skall ha grön/vit kabel att koppla in elsatsen med. Jag hittar bara grön/röd vid batteriet. Ok att koppla den? Vet inte hur man skall kolla att det är laddningsledning eller ej?

Vet inte om det spelar någon roll för din frågeställning, men instruktionen täcker ju tre olika seriemodeller, 1, 3 och 5.

Men om jag utgår från att det handlar om en 3:a. På sidan 22 anges det att spänning från påslagen tändning - obs! när bilen har PDC - skall hämtas från en grön-vit kabel. Men det markeras också i en bildruta, att grön-vit kan ha ersatts av en annan färg(kombination), som det dessutom rekommenderas att skriva upp. (Fast hur hittar man kabeln då?) Motsvarande gäller f ö också för bromsljusets svart-blå, men i ditt fall stämmer åtminstone den.

Om bilen i n t e har PDC, är den aktuella kabeln grön-röd (med motsvarande frågetecken/reservation som för den grön-vita ovan. Men det har du väl observerat.

Vid det här laget har du väl löst problemet, men det är lite gôtt att klura... :)

/Lennart
Kul att höra att ni tänker! Jag har ju PDC men hittar bara grön-röd kabel. Är nyfiken på om någon monterat elsats och vet hur man vet om det är korrekt kabel?! Sitter tre kablar in mot minuspol på batteriet. En av dessa är alltså grön/röd... Sover på saken och letar vidare imorgon!
och ja det är e91an 335d LCI jag kämpar med!
Du skriver ett par inlägg tidigare, att tre kablar "går in mot batteriets minuspol". Skall det förstås som att de är anslutna till minuspolen? Eller försvinner de någonstans där, så att du inte ser var de slutar?

Jag tror egentligen mest på det senare. Originalkablaget torde inte använda sig av annat än bruna kablar för jord.

Om alltså den röd-gröna kabeln inte är ansluten till jord/minus, borde den ju vara den troligaste kandidaten, eftersom denna kombination förekommer på annan modell och dessutom enligt beskrivningen inte behöver vara utesluten. Grön-vit är enligt Westphalia den troligaste kombinationen, men det kan vara en annan.

Om du inte hittar en bra provningspunkt på den röd-gröna, prova att sticka in en nål genom isoleringen och mät.

/Lennart
Tack för tipset! Tillkallade en mekkunnig som hittade den grön-vita högre upp. Skönt! Då jag inte är utbildad mek är bruksanvisningen inte helt logisk... Nu kör jag vidare!
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Vart köpte du kroken förresten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.