|
|
|
|---|---|
|
Hej Tycker bilen blivit seg upp till 2200 rpm Blir det så om partikelfiltret börjar bli dåligt ? Bilen har gått 19000 mil och enl service indikatorn ska det vara 8000 mil kvar... Köpte den vid 15000 mil, vet inte om det är bytt eller om nån mixtrat med Sevice indikatorn.. | |
|
Min har gått 31 000 mil nu, den har aldrig gått dåligt men runt 28 000 mil fick jag varning för partikelfilter. Tog lös det och rengjorde, det var absolut inte igensatt. Efter återmontering kvarstår felkoden. Har tolkat det som att felkode jag har är relaterad till att filtret borde vara slut pga miltalet. Jag kör vidare och bortsett från varningen jag får en stund efter start har jag inte märkt något negativt. Min har dock enbart gått landsväg så den har nog fått göra merparten av sina regenereringar. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man måste lura bilen med en diagnosdator att filtret är bytt. Är programerat för 25000 mil på BMW och man måste uppdatera detta med nya 25000 mil för att lampan ska släckas. Lite olika varianter pga vilket diagnosprogram man använder. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Lånar tråden, hoppas det är ok. Jag har en 320d -07 som inte har ett "livstidspartikelfilter". Det kom väl från -08. Bilen har gått 19500 mil. I färddatorn under DPF kan jag se hur många kilometer det är kvar till byte/rengöring. Nu är det bara 2500 km kvar och jag har en tid oroat mig för vad som händer när indikatorn går i botten. Kommer bilen att gå ner i limpmode och blir okörbar? Är det någon som vet vad DPF-indikatorn egentligen mäter? Är det bara en nedräkning baserad på hur mycket bränsle som har flödat igenom pumpen? Eller mäter den avgastrycket innan partikelfiltret och utifrån det räknar ur hur många mil det är kvar till byte eller rengöring? Kan tillägga att jag antagligen körde i två år med dålig huvudtermostat innan jag insåg att motortemperaturen bara gick upp till 74 grader. Det bör väl ha påverkat regenereringsfrekvensen och därmed antal mil till byte? //Anders |
|
|
Beroende på emissionsnivå (Eu4-5, 2005 osv) så mäter man olika. På min E61 520d (M47) så mäter man bara mottrycket och har en räknare med ett fixt intervall för byte av DPF. Mitt filter gjorde jag rent mha tryckluft samt vatten. Nästa version av emissionsklass har DPF ihop med katalysatorn. Här mäter man även differentialtrycket över partikelfiltret istället för bara mottryck. |
|
|
Tack för svar. Min är en 07:a så jag tror att det sitter en n47 163 hk i bilen. Osäker på om dpf är ihopbyggd med katalysatorn men tror inte det. Har för mig att jag läst någonstans att de är ihopbyggda från 08:a på 3-serien och då ska filtret vara servicefritt och hålla bilen ut. Du menar alltså att miltalet är förinställt på din bil och mottrycket inte styr indikatorn? Om det är samma på min bil så kanske jag inte behöver vara akut orolig? Vet du förresten hur bilen reagerar när indikatorn står på noll km kvar på dpf? Går det inte att köra, typ limpmode, eller kan jag åka ett tag till? |
|
|
Hej, Mitt filter har enbart en mottrycksgivare. Den i sin tur kan ju förmedla information om att filtret är fullt pga för högt mottryck men idag mäter man som jag skrev differentialtrycket över filtret vilket ger mer information än bara ett mottryck. Vet inte hur bilen reagerar när miltalet är uppnått, förmodligen bara en visuell indikation i instrumentpanelen. I min E61 kunde jag nolla via iDrive. Jag hade inte problem med filtret men jag tyckte att bilen regenererade väldigt ofta. Jag fick ut mycket aska när jag gjorde rent filtret. Det är askan som till slut sätter igen filtret. Sotet bränns bort när bilen regenererar filtret. Askan blir dock kvar. Tänk på en braskamin, veden brinner upp men askan fylls på i uppsamlingskärlet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.