|
|
|
|---|---|
|
Överväger att byta ut mina runflat conti sportcontact3 till vanliga michelin primacy. Jag upplever en del spårighet i bilen och jag har dåligt väggrepp när det är blöt asfalt. När jag var inne hos mina däckkillar tyckte de att däcken var "snett" slitna och jag fick en längre utläggning om hur ofta de får justera hjulvinklar på bmw-bilar. Deras gissning i mitt fall var att jag har för aggressiva hjulvinklar och eventuellt att runflatsen blivit torra och trötta snabbare än de borde.De menar att moderna bmw-bilars hjulvinklar mkt ofta är inställda på gränsen tillbutanför toleranser - för att främja en alert och sportig körkänsla. Detta i kombination med runflats leder till ojämnt däckslitage och sämre kontakt med vägen på några års sikt. Känner ni igen detta? Har ni vinklat om era hjul? Några råd till en som överväger alternativen framåt? | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kan du lägga upp protokollet från din fyrhjulsinställning? Var några värden utanför rekommenderade områden eller var det några värden som stack ut mer än vanligt? |
| Dom är inställda för att fungera bra i mycket hög fart. Då trycks bakvagnen ner och allt blir kanon. Men för oss som kör som sniglar så är det bara onödigt att ha 1,8 i negativ camber ja. Min F30 har som standard från fabrik 1,8 bak och 1,6 fram. Det går att justera ner till ca 1,6 bak också och runt 1,3 fram utan att modifiera något, det har jag gjort. | |
|
Japp kan lägga upp det när den är gjord. Än så länge har jag bara varit där och diskuterat saken. Nästa vecka. |
|
|
Mahhbechh: Ja något sådant tänkte jag mig låg bakom vinklarna. Vet jubatt min bil går som ett lok på räls över 150km/h. Hur mycket av den egenskapen förlorar man om man sätter vinklarna mer i mitten av toleransintervallerna tror du? |
|
Hjulvinklar är ett extremt komplext område som nog väldigt få här inne har särskilt bra koll på. När det gäller vinklar från fabrik så är det resultatet av kompromisser mellan gissningsvis över hundratalet önskemål och krav. Och tänk på att just nu berör vi endast de statiska vinklarna. Det är de dynamiska vinklarna under compression och rebound som är ännu viktigare och de bestäms av de snuskigt komplicerade multilänkkonstruktionerna som är den vanligaste designen numera. Dessutom har ju 5-Serien aktiv styrning där bak numera. Lägg därtill aktiva dämpare och vi har ett extremt komplext system. Nja, jag tror ingenjörerna är mer än nöjda om de lyckas få till att bilen inte har för mycket lyftkraft där bak vid höga hastigheter. Om de får till ett nollsummespel så är de nog mer än nöjda. Fråga Audi TT aeroingenjörerna vad de tycker om lyftkrafter där bak i högre farter! :-) Så några kraftigt nedtryckta bakvagnar i höga hastigheter blir det nog inte så mycket av. Camber spelar mindre roll rakt fram i höga hastigheter. Toe är otroligt mycket viktigare isåfall för kursstabilitet rak fram. Om jag minns rätt så ger mer negativ camber faktiskt mindre rullmotstånd. Så alla ni som älskar att räkna era bensindroppar borde ju gilla det där... Fast sen kör ni omkring med en takbox året runt så det liksom tar ut vartannat :-) Som sagt, börja med att se vad vinklarna är i nuläget. Annars kan vi sitta och utbytta förslag vad det skulle kunna vara, gissa och diskutera och lalla omkring i all evigheter utan att komma någonstans :-) |
Lite kuriosa... Här är ett intressant filmklipp på Porsche 991 GT3'ans aktiva bakre styrning Tog mig en titt på en (tror det var Fredrik Larsson's) Porsche Carrera Cup bil i Anderstorp lite snabbt, men kunde inte se att de hade detta. Tror faktiskt de plockade bort detta på tävlingsvarianten av Porsche 991 GT3 (gissningsvis för hållbarhet då dessa komponenter får utstå rejält med stryk). |
| Men skulle det rent teoretiskt vara så stor fördel med fyrhjulstyrning på en tävlingsbil? Är det inte något man mest har tagit till för att klara av kompromisserna som ställs på en bil i vanlig trafik? | |
Den stora fördelen är ju att bilen blir mer lätthanterlig i trånga utrymmen. Så funktionaliteten utnyttjas i praktikten mestadels på ICA's parkering :-) Men även vid aktiv körning så ska det hjälpa till. Vid långsamma kurvor så styr bakhjulen åt motsatt håll och bör förbättra att komma runt långsammare kruvor och förbättra instyrningen (fast när man kör racing på hög nivå så styr man bilen lika mycket med gasen som med ratten). Vid snabba kurvor så styr bakhjulen åt samma håll som framhjulen och förbättrar stabiliteten vid kurvtagning i höghastighetskurvor. Men jag tror systemet ger mest i höghastighetskurvor och sidoledsförflyttningar i höga hastigheter då det ger en virtuellt längre hjulbas och därmed en bättre stabilitet. Det här med hjulbas är en kompromiss man gör med racingbilar, kort hjulbas är bra för snäva kurvor medans lång hjulbas är bra för snabba svepande kurvor. Ari Vatanen's Peugeot 405 som han for omkring med på Pikes Peak skall ha haft fyrhjulsstyrning om jag minns rätt - så någon nytta borden den ju ha gjort :-) |
|
Att bilen blir "kraftigt nedtryckt" där bak i höga hastigheter har jag aldrig sagt. Att få runt 0,5° mindre (mer) camber i hög fart är nog inga större konstigheter. Sen måste man ta hänsyn till skick på fjädrar, bussningar och allt annat som hör till chassit. När det börjar säcka ihop så ökar däckslitaget rätt duktigt. Oavsett vad så är det hög negativ camber som gör att det slits mycket innerkantdäck på bmw. |
|
|
...och RFT-däckens stenhårda stommar som inte flexar speciellt mycket och därmed ger möjlighet för slitbanan att ligga någorlunda plant/med jämt tryck mot vägen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sleeper08, Jag har aldrig gillat RFT då de både spårat och varit hemskt högljudda i mitt tycke skit. Även som du säger dåligt våtgrepp. På min senaste satt det pirelli cinturato P7..... Har heller aldrig gillat just pirelli, men det här är en helt annan upplevelse även att de är just RFT. Har dock vanliga på mina vinterpuckar. Mvh Jonas B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.