AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.765

GPS Problem F11 2011 CIC S609A

52
12
520d
520d F11-2011
520d Touring -01
Jeep Grand Cherokee Ltd. V-8-1996
Får ingen GPS position. Möjligen Shark Antenn eller Head Unit.
Går jag inn i Service Meny får jag följande info:
Länk

Någon med erfarenheter?

52
12
520d
520d F11-2011
520d Touring -01
Hadde beställt en billig FAKRA GPS antenn som kom inn i dag. Litt moteslös drog jeg av panelen og fikk ut head unit. Bytte om orig. fakra blâ til "el cheepo" och vad hände? Efter 10 minuter hadde bilen fått position.
Altså, problemet är i antenn, eller somwhere between. Shark Fin antenn beställt.
Det er helt utrolig at BMW kan produsere slik skit som att GPS antenn plötslig
inte lengre funkar??
What's next-typ

pe
24
perawe
525 F11 -2011
Hej, jag tappade också GPS signalen på min NAV PRO nu i somras.
Jag har eftermonterat NAV och även monterat Shark Fin antenn och orsaken i mitt fall var en dåligt klämd koax kontakt för GPS ingången vid CIC.
(Tråkigt nog kunde jag inte skylla på någon för jag hade själv klämt kontakten.)

Innan du byter antenn tycker jag att du bör du kolla kabeln.
Koppla ur kontakten vid CIC, ohm mät och kontrollera så att det inte är avbrott i kabeln.
Om du dessutom har högtalare i taket kan du plocka bort en eller helst bägge och få åtkomst till antennkontakten och därmed utöka felsökningen.

Om det visar sig att det är antennen så är den i sig inte svår att byta. Utmaningen är kåpan som täcker antennen. Den sitter mycket hårt med nån slags tätningsmassa.
När jag skulle ta bort kåpan för att montera GPS antennen så krävdes en hel del fisklina plus tunn rostrfri tråd för att tålmodigt och försiktigt skära sig igenom tätningsmassan som håller kåpan på plats.

Lycka till!!

52
12
520d
520d F11-2011
520d Touring -01
Tack for info perawe,

Det var antennen som var gått sønder. Fick tag på en ny från Tyskland via eBay.
Halva priset ift "stealer". (BMW verkstad sa dom hade bytt "några"=många)

Du hade helt rätt angående utmaningen med kåpan. Jeg "sågade" av et par plastiktapper som jeg ikke visste om. Brukte 3M VHB 1mm dobbelsidig skumtejp for at limma tilbaka. TEC-7 svart foglim hadde varit bettre och lik original lim.

pe
24
perawe
525 F11 -2011
Hej 520d

Skönt att du lyckades lösa problemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.