AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.294

Fuktskadad dmebox 750 -95

Hej

Jag har fått in vatten i en av mina dmeboxar.
Märkte detta när bilen inte startade.

Har haft isär boxen och rengjort den från en massa ärg men det är ingen skillnad efter det.
Får ingen kontakt med någon av dmeboxarna i inpa och motorn går runt men startar inte.

Jag misstänker att enda sättet att lösa detta är att byta dmebox och efter det kolla om det har orsakat några mer fel.

Har läst mig till att det finns lite olika vägar att gå:

Beställa ny box från BMW = uteslutet pga kostnad.

Köpa begagnad box och få den "virginized" av någon som kan det sen köra en ewsadaption.

Köpa begagnad box och bygla bort startspärren.

Finns det någon som har gjort liknande operation och har något att rekommendera?

Undrar också om bägge siffrorna på boxen måste stämma?

Min box heter 0 261 203 473 och det har jag hittat begagnade boxar som har men då stämmer inte det
andra som på min är 1 427 684.

Mvh /Wille
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag har meckat med detta för många år sedan,kolla om chipet är sprättbart när du öppnar boxen,då är det bara att flytta över till en begad box.
Tror tusan det var en 95 eller 94 jag grottade i med helt sönderärgad box.
Jag har en hel kartong med boxar som jag kan kolla i om det finns nån som kan passa

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Det låter ju underbart!
Det är en sak som verkar lite skum.

Jag har öppnat bägge dmeboxarna och det var bara den ena som det har varit vatten i. Borde den inte starta på ena halvan och kunna gå att hitta den ena med inpa?

Hade en teori om att det hade gått någon säkring till strömförsörjningen till boxarna med någon sådan verkar inte finnas? Vad jag har hittat så sitter det bara säkringar i v8orna och v12orna har bara relä. Stämmer det?

Jag får kontakt med emlboxen och den ger inga felkoder. Får även kontakt med ewsboxen och inte heller den ger några felkoder.
Jag har beställt en beg box nu. Vilket chip är det som ska bytas?

Länk
Vad gjorde du rent den med?
Biltemas elektronikrengöring och en tandborste.
Hej,
På bildens vänstra sida finns det en resistor (tror jag) med två silverringar och en svart diod (tror jag) ganska nära varandra. De undre lödningarna på båda ser lite korroderade ut. De kanske är dåliga och kan bättras på? Inte sällan får stora komponenter för lite värme, när kretskort automatlöds.

Du kan ju åtminstone ta en närmare titt på lödställena. Det är ju där som fukt kan göra att en svag kontakt ger upp.

/Lennart
Oxidrengöring brukar fungera bra, spelar inte så stor roll vad det är för märkte.
tex.
Länk
Jag misstänker att det inte är boxfel som gör att jag inte kommer åt dme utan min setup. Kör en vag-comkabel med obd-20pin adapter.

Har beställt en sån här Länk

Som ska testas innan jag går loss med lödkolven.
Märkte en annan grej idag. Är det inte tänkt att motorlampan ska lysa när man har tändning på? Eller blandar jag ihop det med e32 som jag har skruvat med innan?

Länk
Tror det kan skilja med avseende på både årsmodell och Europa- resp USA-utförande på E38.

Min bil, t ex, en 750 -99, har inte någon motorlampa, vilket föranledde mig att ställa en fråga om det här år 2012 någon gång. Svaret gick ut på att det är ok, men jag minns (som vanligt) inte detaljerna.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.