|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag äger en 325D-09 som jag tycker börjat ticka rätt högt när man kör iväg. Det hörs mest i längre hastigheter under belastning tex när man accelererar från typ 30 km/h. Låter för mig som oinställda ventiler på typ en gammal m20/m30. Nästa problem kommer då jag öppnar oljelocket med bilen igång så hör jag ett knackande ljud. Bilen har varit inne på verkstad men de har inga svar på vad det beror på. Samma ljud varm som kall. Oljan är nyligen bytt utan resultat och har läst alla felkoder och där fanns inga. Har ägt bilen i 5 år och ca 10.000 mil det tickande ljudet har inte funnits där tidigare, jävligt irriterande. Någon som har en aning om vad det kan bero på? | |
|
Varifrån tickar det? Långt fram/långt bak? Högt upp/långt ner? Från motorn eller från någon annan del? Är tickandet varvtals- eller hastighetsberoende? Kom tickandet i samband med någon annan händelse (t ex. service)? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tickandet hörs bara då jag kör bilen, har försökt få fram det vid stillastående och lyssnat men hör det inte då, men hörs tydligt då man kör bilen. Finns däremot ett ljud som hörs vid tomgång som är ett Klickande ljud som kommer typ varje sekund som typ AC:n som slår av och på (AC:n avslagen såklart) och försvinner då man ökar varvtalet där fick jag inte heller något svar på vad det kunde vara vid verkstadsbesöket. Just det ljudet kommer högre upp från motorn kan dock inte avgöra om det kommer från framkant eller bakkant, ska lyssna mer idag men är rätt säker på att de inte är de ljudet som hörs när man kör och låter som ventiltickande. Ljudet kom inte med i samband med något som jag kan tänka på. Olja var vid det laget kanske 1500-1700 mil gammal så den byttes direkt men hjälpe inte och eftersom jag inte själv kunde avgöra med säkerhet var ljudet kom ifrån s åkte jag in med bilen, och jaa blev inte klokare av det. Ska köra några svängar idag/kväll och försöka lyssna lite mer. |
|
|
Blir inte riktigt klok på detta men skriver lite vad jag kommit fram till. Tickandet kommer och går tycker jag, i fredags efter jobbet så körde jag några svängar och kunde för mitt liv inte få fram ljudet, samma på lördagen klev upp och tog en sväng och bilen lät som en kall diesel gör när den är kall och precis som den ska efter en ordentlig sväng på typ 7 mil. Sedan på söndagen så är tickandet tillbaka helt plötsligt, även imorse då jag kör till jobbet så tickar den högt. Fattar inte riktigt vad som pågår, nu har jag lyssnat å kört å lyssnat å kört så snart vet jag varken in eller ut. Tickandet är varvtalsberoende och hörs som mest vi belasning men försvinner vid högre varv eller överröstas av motorljud, vägljud osv. Det klickande ljudet som finns på tomgång har varit där i princip hela tiden men vid någon enstaka tillfälle varit borta vid kallstart. Tycker fortfarande att det kommer från övre delen av motorn men tycker inte att det kommer från någon specifik sida. Ljudet som som som det knackar när man öppnar oljelocket på tomgång är ju där men där många säger att de ska vara så och låter precis som länken nedan Jag vet som inte vad tickandet ska vara, spridare? lyftare? något annat? |
|
|
Lyssna med ett "motorstetoskop" eller en lång skruvmejsel där du sätter skaftet strax framför örat och sedan placerar du spetsen på/nära misstänkta punkter och flyttar runt - då hör man oftast ganska tydligt om ljudet blir starkare eller svagare vid olika punkter. Byt olja och filter oavsett - det är hälsokost för motorn. BMW:s långa serviceintervall är ingen hit, särskilt inte om man kör mycket kortkörningar! Jag byter alltid olja en eller två gånger extra under ett normalt oljebytesintervall. Billig och mycket bra olja kan man köpa billigt från Tyskland - 20 liter äkta helsyntetisk olja (t ex. Aral SuperTronic 0W40 - BMW LL04-klassad) kostar ca 1000 kr inklusive frakt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag ska testa om jag hör något då jag kommer hem. Jag hör inget tickande eller ökat tickande på tomgång men du tänker på att lyssna efter det klickande ljudet som hörs på tomgång? Oljan har gått ca 200 mil och byttes då tickandet uppkom, hjälpte dock inte. Borde jag göra det igen? |
|
|
Nja, det skall nog inte behövas om du bytte den nyligen. Vilken olja bytte du till? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Castrol EDGE Professional BMW LL04 0W-30 Ti FST 1L Ska vara samma som Bmw använder vid service av min bil. |
|
|
Ok, det är en bra olja även om den är rätt tunnflytande. Vissa oljor som t ex. Castrol Magnatech, brukar ha en förmåga att "ticka". Försök lokalisera ljudet mer noga! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.