AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.425

335i -08 med över 17000 mil - törs man köpa en sån?

Verdi
Måste ha nåt att åka till jobbet med i vinter och har funderat på en E9X 335i som vinterkärra. Har sett en intressant bil men den har förstås gått rätt långt vid det här laget.

Historiken och utrustningen är klockren. Den är svensksåld med bara 2 ägare. Första ägaren var ett företag som ägde den i 6 år. Och nu har en 50+ man ägt den i 2 år. Den ska aldrig ha varit trimmad, vilket jag tror på med tanke på historiken.

Nåt man ska passa sig för?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Motor och växellåda är ju erkänt tåliga. En otrimmad borde hålla jäkligt bra.

Men högtryckspump och vattenpump blir ju slitet vid höga miltal. multirem kan också behöva bytas.
spridare och tändspolar är svaga punkter.

Bussningar blir ju trötta med ålder och mil. Håll utkik för knarrande och vibrationer.

/DJ
Verdi
Usch. Ja det är mycket att tänka på med gamla bilar. Blir nog inget. Bilen finns ända uppe i Umeå och säljs av en privatperson. Känns för osäkert.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Köp en "klenare" vinterbil, typ 320d så du får lite kontrast till sommaren när M2 ska fram.
Verdi
Jag söker rätt brett. Huvudspåret är en Passat eller V70 och så kör jag XC70 själv i vinter. Men har även kollat lite på roligare billigare bilar som jag själv kan tänka mig så jag slipper Volvon. :-)

Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Inte för att vara sån. Men om en BMW är slut på efter 17000mil så har BMW verkligen tappat allt vad kvalite heter.

Klart det inte är en ny bil. Men nog fasiken ska väl en bil vara rätt stabil efter 17k??

Jag skulle säga att det beror på hur mycket du ska nyttja bilen. Ska du köra 3k om året är det ju tråkigt med en 25k bil om 3år.
Men kör du kanske 1000mil så tar det ju bra mycket längre att få en långmilare. =)
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Med rätt dokumentation och historik så skulle jag inte tveka att titta på en sådan, och jag skulle inte ha några problem att köpa en sådan heller om den är i gott allmänskick. Jag gissar priset är därefter också?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

17 000 mil? Knappt inkörd =)

Min E91a har passerat 31 000 mil nu. Klart det inte är en ny bil längre men som milslukare fungerar den ypperligt. Kör med dämparna/fjädrarna/bussningarna som den lämnade fabriken med.

Har tidigare haft långmilare som snittat 1500 mil/år under livstiden (och varit slitna) men jag tycker ålder + användningssätt är minst lika viktigt för om en bil upplevs som sliten. Milen säger inte allt...

Min har snittat 4200 mil/år sedan den lämnade fabriken.

Köp om allt annat känns bra!

//Stenback
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Klart bilen inte är slut vid 17 000 mil. Men olika personer har olika preferenser, Verdi med två bilar årsmodell -16 har säkert sin preferens av driftsäkerhet medan någon som är van att köra 10 år gamla bilar har en annan, samt han med 20 år gamla bilar en tredje.

Vissa säger knappt inkörd vid 17 000 mil, andra säger att en bil är gammal när den passerat 1000 mil...
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Kan (observera kan) vara endel "carbon buildup" på insugsventilerna.

Oklart hur mycket det behöver vara för att skapa misständningar och felkoder men är att tänka på.

// Jonas

Verdi
Det är den här jag kollade på. Trist med liten parkeringsskada. För mig spelar det inte så stor roll för på vintern syns det ändå inte så mycket. Men det kan ju bli bökigt att sälja den till våren med den.

Länk
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Hur bökigt det blir beror på vilket pris du sätter på den...
Verdi
Hade den funnits inom 10-15 mil från Uppsala så hade jag nog åkt och kollat på den. Nu känns det som ett jäkla projekt. Orkar inte. har tid på mig. Dyker kanske upp nåt på närmare håll framåt oktober.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om inte plasten är skadad kan du göra en spot-paint på stället. Kostar cirka 3000kr.

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
17000mil är inget alls om man pendlat, mycket om man kört bara i stan och katastrofalt mycket om man buskört mycket. Säger just ingenting mao. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.